Vozy metra

Ečs

(1)

(1) Souprava Ečs v raženém tunelu trasy C v roce 1974.
(Publikace "Pražské metro", DP hl. m. Prahy 1975)

Vozy Ečs ze sovětského Mytisčinského strojírenského závodu zahajovaly provoz pražského metra. První byly dodávány již během roku 1973, takže při zahájení provozu na prvním úseku první trasy C, které se konalo 9. května 1974, už bylo v depu Kačerov 50 souprav tohoto typu. Vozy byly určeny k provozu ve trojicích, padesát vozů tak mohlo vytvořit 16 souprav, přičemž dva vozy přebývaly.

(2)

(2) Muzejní souprava Ečs ev. č. 1083 + 1084 + 1085 při dni otevřených dveří DP v depu Hostivař v září 2003.

Soupravy Ečs byly odvozeny od vozů pro sovětské provozy metra a v době dodávání byly už technicky zastaralé. Také jejich výkon 4 x 72 kW v každém voze nemohl už do budoucna Praze postačovat. Málo účinné bylo také například žárovkové osvětlení, které už v té době v metru skutečně být nemuselo. Naopak maximální rychlost 80 km/h plně dostačovala (nejnovější vozy M1 mají stejnou).

(3)

(3) Třívozová souprava Ečs ev. č. 1084 + 1085 + 1083 ve stanici Háje při jízdě u příležitosti oslav 30 let metra, květen 2004.

Přes všechny své nedostatky sloužil první typ vozů metra spolehlivě. Řazení vozů do trojic se ale brzy ukázalo jako nedostačující. Od srpna 1975 tak začaly vozy jezdit ve čtveřicích a jejich počet byl zvýšen na 70 ks (opět dva vozy přebývaly). Protože však cestující metro využívali stále silněji (nahrával tomu rozvoj sídlištní zástavby zejména v okolí konečné Kačerov), již v únoru 1979 byl provoz souprav upraven na počet pěti vozů v každé jednotce. Soupravy od té doby využívají celou délku nástupiště a jejich prodlužování už není možné, pokud by nemělo dojít k úpravám stanic.

(4)

(4) Interiér vozu Ečs, květen 2004.

Vozy v soupravách Ečs byly všechny stejné - nerozlišovaly se na čelní a vložené. Každý vůz měl na jednom konci stanoviště strojvůdce, na druhém bylo místo pro cestující. Na obou stranách vozu byly dveře pro průchod do dalšího vozidla, tedy i na stanovišti strojvedoucího. Toto stanoviště mělo dveře na nástupiště jen na levé straně po směru jízdy - ve stanicích s bočním nástupištěm tak musela vlaková četa vystupovat skrz prostor pro cestující, se kterým bylo stanoviště spojeno dalšími dveřmi. Toto uspořádání zůstalo zachováno i u následujících souprav typu 81-71, ale vložené vozy zde stanoviště strojvůdce neměly vůbec a stanoviště v čelních vozech nebylo průchozí. Modernizované soupravy 81-71M už mají dveře z kabiny strojvůdce na obě strany.

(5)

(5) Tabulka výrobce na muzejním voze Ečs, květen 2004.

Čela souprav Ečs byla od pozdějších 81-71 odlišná, boční stěny však mají oba typy souprav naprosto stejné. Interiér vlaků Ečs byl zajímavý zejména díky žárovkovému osvětlení. Světla byla umístěna ve třech řadách, přesto bylo ve vozech méně světla než ve vagóně se dvěma řadami zářivek. Hladina světla často kolísala a čas od času na chvíli osvětlení úplně zhaslo, obvykle před vjezdem do stanice. Další zajímavostí byly bočnice lavic, které byly vyplněné.

(6)

(6) Kabina strojvůdce uprostřed soupravy Ečs vyfotografovaná ve stanici Nádraží Holešovice při jízdě u příležitosti oslav 30 let metra, květen 2004.

Maximální počet vozů Ečs provozoval Dopravní podnik v letech 1977 - 1991 - jednalo se o 85 ks, tedy 17 souprav. Při zahájení provozu druhé trasy metra A v roce 1978 nebylo už použito těchto souprav, ale modernějších a výkonnějších vozů 81-71 stejného výrobce, které se udržely v provozu dodnes a jsou pospány níže. Zkušební jízdy na trase A se však ještě s Ečs konaly.
"Éčéesky" začaly z trasy C rychle mizet až v roce 1994. V roce 1996 vykazoval dopravce ještě 24 těchto vozů, 30. června 1997 byl však provoz těchto souprav zcela zastaven.
Důvodem k vyřazení souprav Ečs nebylo ani tak vysoké stáří a poruchovost (nejnovějším vozům bylo jen 19 let), jako spíše zavádění nového zabezpečovacího systému, jemuž by bylo drahé přizpůsobovat starší vozy těsně před vyřazením.

(7) Foto Kevin Kulík

(7) Muzejní vůz Ečs ev. č. 1009 v depozitáři muzea MHD ve vozovně Střešovice, duben 2006.

Vůz Ečs ev. č. 1009 byl převezen do muzea MHD v tramvajové vozovně Střešovice, ale dosud nebyl vystaven do veřejnosti přístupné expozice. Na kolejišti metra zůstává trojvozová souprava 1083 - 1084 - 1085, která stojí jako historický vlak v depu Kačerov. Tato souprava vyjela jako historická s cestujícími jen třikrát - při oslavách 25 let metra v květnu 1999, při oslavách 30 let metra v květnu 2004 a při výročí 130 let městské hromadné dopravy v září 2005.

Zpět na hlavní stranu