Metro - Úseky ve stavbě a plánované

<<< Předchozí část (1. strana ze 2)

(1)

(1) Vstup do podchodu u budoucí stanice metra Prosek, srpen 2006.

(2)

(2) Rozestavěný podchod u budoucí stanice metra Prosek, srpen 2006.

V dubnu 2006 byla zahájena stavba konstrukce stanice Střížkov. Od úterý 19. do soboty 23. září 2006 byly u příležitosti mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH v Pražském výstavním areálu Letňany zpřístupněny prostory rozestavěné stanice metra Letňany a část navazujících tunelů. V pátek 6. a v sobotu 7. října 2006 bylo zájemcům otevřeno také staveniště stanice Střížkov.
Celý úsek IV.C2 by měl být zprovozněn na konci roku 2007 nebo na začátku roku 2008.

(3)

(3) Poslední úsek nezasapyného hloubeného tunelu na trase metra IV.C2 za křižovatkou Vysočanské a Prosecké ulice ve směru na Klíčov v srpnu 2006.

(4)

(4) Poslední úsek nezasapyného hloubeného tunelu na trase metra IV.C2 za křižovatkou Vysočanské a Prosecké ulice ve směru na Klíčov v srpnu 2006.

(5)

(5) Celkový pohled na staveniště konečné stanice Letňany, září 2006.

(6) Foto Vojtěch Veselý

(6) Budoucí vestibul konečné stanice Letňany, září 2006.

(7) Foto Vojtěch Veselý

(7) Staveniště lodi stanice Letňany, září 2006.

Stavba metra značně znepříjemňuje život okolním obyvatelům. Zabrány jsou jízdní pruhy některých komunikací, na kterých se poté kvůli zúžení vytvářejí kolony. Zrušeny jsou také některé přechody pro chodce a přemístěny zastávky povrchové dopravy. Až během roku 2008 bude celé staveniště uklizeno.

(8) Foto Vojtěch Veselý

(8) Staveniště lodi stanice Letňany, září 2006.

(9) Foto Vojtěch Veselý

(9) Přechod jednokolejného hloubeného tunelu u budoucí stanice Letňany v jednokolejný ražený, září 2006.

(10) Foto Vojtěch Veselý

(10) Ražený dvoukolejný tunel u budoucí stanice Letňany s již položenou kolejí směr Ládví, září 2006.

Dalším prodloužením z konečné Letňany se zatím nezabývají ani nejsmělejší plány na rozvoj metra, ale možné by bylo. Zde se nabízejí dvě varianty - jedna do starých Letňan, Čakovic a případně až Třeboradic, druhá do Kbel nebo až do Satalic. Konečná v Letňanech bude umístěna tak, aby bylo možné prodloužení oběma těmito směry. Není vyloučeno, že jednou budou realizovány oba úseky a trasa C se bude větvit.

(11)

(11) Staveniště stanice Letňany, březen 2007.

(12)

(12) Staveniště stanice Letňany, březen 2007.

(13)

(13) Staveniště stanice Letňany, březen 2007.

IV.A Dejvická - Motol ( - Letiště Ruzyně)

(14)

(14) Letištní CityBus na podzim roku 2002. Zůstává otázkou, kdy metro na letiště povede.

O prodloužení trasy A z Dejvic blíže k okraji města se diskutuje už velmi dlouho. Na žádné prodloužení však dosud neexistuje přesný projekt. Dlouho dobu se předpokládalo, že nový úsek "áčka" bude veden pod Evropskou třídou z Dejvické přes Červený Vrch, Divokou Šárku, Dědinu a Terminál Jih na konečnou Letiště Ruzyně v ulici Aviatická.
V lednu 2006 byl přijat nový projekt předpokládající vedení trasy A na letiště velkým obloukem kolem nemocnice v Motole. Se stavbou prvního úseku se stanicemi Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol by se mohlo začít v roce 2009 a dokončen by mohl být v roce 2014. Poté by se stavební práce přesunuly na úsek na letiště. Ve stanici Bílá Hora se počítá se založením odbočky na Zličín, stavba této větve však v příštích letech nepřipadá v úvahu.
Terminál autobusových linek ve směru od letiště a Kladna navazujících v současnosti na metro na Dejvické bude přesunut po dokončení prvního úseku ke stanici Veleslavín a po dokončení druhého ke stanici Dlouhá míle. Výhledově by pak mělo být metro z Motola prodlouženo na letiště se stanicemi Bílá Hora, Dědina, Dlouhá míle a Letiště Ruzyně.

I.D Hlavní nádraží - Nové Dvory ( - Písnice)

Do budoucna se také počítá se stavbou trasy metra D. O tom, že se nebude jednat o blízkou budoucnost, svědčí nejlépe skutečnost, že není ještě definitivně rozhodnuto, v jaké trase první úsek povede a jestli bude trasa určena pro metro klasické nebo takzvané lehké. Lehké metro je provozováno v některých zahraničních městech. Soupravy lehkého metra by byly menší a lehčí, plně automatické a jezdily by po pneumatikách. Nebyly by přechodné na ostatní trasy metra a nemohly by tedy využívat depo Kačerov společné s trasou C. To by podmiňovalo výstavbu prvního úseku trasy lehkého metra D až do Písnice, kde by bylo zřízeno nové depo.
Pro všechny možnosti shodnou částí prvního úseku je trasa Hlavní nádraží - Nové Dvory, s přestupy na trasu C na Hlavním nádraží a na Pankráci a na trasu A na náměstí Míru.
Původní plány počítaly se severní konečnou úseku metra I.D na Náměstí Míru s přestupem na trasu A. To by však přineslo více problémů než užitku, trať by totiž nevedla do centra města a na konečné by cestující museli přestupovat a přeplňovali soupravy trasy A. V této lokalitě by také byly přetíženy tramvaje. Ve stanici Hlavní nádraží bude sice vazba na vlaky, ale docházka do centra města odtud nebude tak jednoduchá jako ze současné stanice na trase C - stanice pro trasu D bude totiž umístěna na opačné straně kolejiště železniční stanice, na území Vinohrad.
Z náměstí Míru má trasa prudce klesat do Nuslí, kde vznikne stanice na náměstí Bratří Synků, která bude nazvána zřejmě Nusle. Další stanicí pak bude Pankrác, přestupní s trasou C. Odtud už pojede "déčko" podobně jako první trasa C směrem na jih. V oblasti Ryšánky vznikne stanice Olbrachtova - název Ryšánka by pro ní však byl výstižnější. Odtud bude metro opět klesat ke krčskému nádraží, kde by měla být zřízena stanice Nádraží Krč. Význam této železniční stanice tak prudce vzroste a díky blízkosti Jižní spojky se zde může dobře uplatnit záchytné parkoviště.
Další stanicí úseku I.D by mělo být Zálesí (případně Nemocnice Krč), umístěné pod křižovatkou silnic Zálesí a Štúrova. Zde bude vazba na autobusovou dopravu. Poslední stanicí na úseku I.D pak mohou být Nové Dvory, kde je však problémem nedostatek prostoru na terminál návazné autobusové dopravy a záchytné parkoviště.
Na úseku do Písnice mají ležet stanice Libuš (u současné autobusové zastávky Sídliště Libuš) a Písnice (u dnešní zastávky Sídliště Písnice). Ke stanici Sídliště Libuš by měla být prodloužena tramvajová trať ze současné smyčky Levského.
Za konečnou na Písnici má vzniknout depo. Bude tu dostatek místa i pro terminál autobusové dopravy, záchytná parkoviště, další obytnou zástavbu nebo obchodní centrum. S dalším prodloužením z Písnice se nepočítá.

Zpět na hlavní stranu