Rychnov nad Kněžnou - Vamberk

Poslední aktualizace 28. 9. 2006
(1)

(1) Citroën Jumper KHMC City 2H4 4882 na lince 3 u zastávky Nemocnice, srpen 2006.

Město Rychnov nad Kněžnou se zhruba 12 000 obyvateli leží ve východních Čechách v Královéhradeckém kraji na rozhraní Orlické tabule a Podorlické pahorkatiny na říčce Kněžné. Funguje zde průmysl textilní, strojírenský, stavebních hmot a potravinářský. Město má zachováno historické centrum s barokním zámkem a několika dalšími zajímavými památkami.
Město Vamberk s přibližně 5 000 obyvateli je svým centrem vzdáleno od centra Rychnova na Kněžnou 6 kilometrů. Leží na potoku Zdobnici. Zastoupení průmyslových odvětví je stejné jako v Rychnově. Proslulá je výroba krajek, které zde mají i muzeum. I ve Vamberku se nachází několik historických památek, z nichž nejvýznamnější je barokní kostel.

(2)

(2) SOR B 10.5 2H4 4881 na lince 3 v zastávce Autobusové nádraží, srpen 2006.

Městská hromadná doprava v Rychnově nad Kněžnou a Vamberku zahájila provoz roku 1995, předtím nikdy provozována nebyla. Dopravcem na městských linkách se stala firma AUDIS HC, s.r.o., založená v roce 1992 a až do zahájení provozu MHD zajišťující pouze nákladní dopravu. V roce 1996 vyhrál dopravce výběrové řízení na základní dopravní obslužnost okolí Rokytnice v Orlických horách a do dalších oblastí okresu Rychnov nad Kněžnou expandoval v roce 1998. Roku 2001 byla osobní doprava oddělena od nákladní a vznikl nový dopravce AUDIS BUS s.r.o., který zajišťuje provoz dodnes.
Sídlo a garáže dopravce se nacházejí na adrese Soukenická 242, Rychnov nad Kněžnou (poblíž železniční stanice).

(3)

(3) SOR B 10.5 RK 87-32 na lince 1 v zastávce Vamberk, náměstí, srpen 2006.

V současnosti jsou v provozu čtyři městské autobusové linky licenčních čísel 665 001 - 665 004. Zřídka (např. ve schématech MHD) se používá také zjednodušené označení čísly 1 - 4.
Trasy linek jsou uvedeny v následující tabulce. Vypsány jsou pouze vybrané zastávky a nejsou vyznačeny jednotlivé varianty trasy. Zastávky, před kterými není uveden název města, leží na území Rychnova nad Kněžnou.

Č.Trasa
665 001

Nemocnice - Aut. nádr. - Žel. st. (tam) - Dlouhá Ves, FAB - Dlouhá Ves, Agrohotel - Roveň, prodejna - Vamberk, Peklo nad Zdobnicí - Vamberk, Peklo nad Zdobnicí, žel. zast. - Vamberk, nám. - Vamberk, sídliště - Vamberk, Merklovice, pod lesem

665 002

Aut. nádr. - Nemocnice - Aut. nádr. - Sídl. Dráha (zpět) - U Váhy - Sídl. Nad Habrovou - Panská Habrová - Lukavice, u školy - Lukavice, horní - Kvasiny, automobilové záv.

665 003

Litohrady - Lipovka, bytovky - Lipovka, Velká Lipovka - Nemocnice - Aut. nádr. - Staré nám. (tam) - Hotel Panorama - Bezručova pošta - Sídl. Dráha - Mírová - Penny market - Hřbitov - Žel. st. - Aut. nádr. - Nemocnice - Lipovka, Velká Lipovka - Lipovka, bytovky - Litohrady

665 004

Nemocnice - Aut. nádr. - Žel. st. - Sídl. Dráha - Bezručova pošta - U váhy - Koupaliště ve Včelném

Zvláštností provozu MHD Rychnov nad Kněžnou - Vamberk je zavedení nadstandardní služby Radiobus, která byla zřízena 14. prosince 2003. Radiobus - autobus na zavolání - se stal v rychnovském provozu novinkou v ČR. Doplňuje nabídku přepravní služby na linkách MHD v obdobích, kdy je frekvence tak nízká, že se nevyplatí vypravovat spoje pravidelně. Proto je v provozu především v dopoledním sedle pracovních dnů a v pracovní dny večer, v omezeném rozsahu i v různých obdobích dne mimo pracovní dny. Některé spoje městských linek jezdí v pracovní dny pravidelně a na objednávku pouze v sobotu nebo v neděli.
Objednání Radiobusu je možno provést denně od 6.30 do 15.30 hodin na telefonním čísle 605 257 621 a v pracovní dny ve stejném období i na čísle 494 533 737, a to minimálně 40 minut před odjezdem z nástupní zastávky. Při objednávce je třeba uvést den, čas a zastávku nástupu, jméno, bydliště a telefonní číslo. Držitelé čipové karty mohou místo jména a bydliště uvést pouze její číslo. Ve večerních hodinách je Radiobus přistaven u železniční stanice v Rychnově nad Kněžnou pro rozvoz cestujících po městě (po trasách všech linek MHD v obvodu 1. pásma). V tomto případě není třeba jej telefonicky objednávat.

(4)

(4) Citroën Jumper KHMC City 2H4 4882 na lince 3 u zastávky Ekologická, srpen 2006.

Linky číslo 1 a 2 a linka 3 ve směru Litohrady přes Staré náměstí jsou v provozu v pracovní dny přibližně od 4.30 do 23.30 hodin a o víkendu od 7.00 do 18.30 hodin. V hlavních úsecích trasy jsou na jednotlivých linkách zavedeny v pracovní dny převážně intervaly 60 minut, v několika případech pak 120 minut (včetně Radiobusů). Výjimečně se tyto intervaly o několik minut odlišují, na lince 1 je provoz v odpolední špičce posílen tak, že v každém směru jedou jedenkrát dva spoje za hodinu. Na lince 3 ve směru Litohrady mimo Staré náměstí jedou pouze dva spoje v pracovní dny.
O víkendu je v provozu na každé lince pouze několik spojů, všechny jako Radiobus.

(5)

(5) SOR B 10.5 3H0 8237 na lince 1 v zastávce Autobusové nádraží, srpen 2006.

Linka 4 je v provozu pouze v červenci a srpnu. Pravidelně jezdí v pracovní dny pouze jeden spoj každým směrem (ráno ke koupališti a odpoledne zpět), mimo pracovní dny dva spoje dopoledne směrem ke koupališti a jeden odpoledne opačně. Ostatní spoje jsou zajišťovány jako Radiobus, což je s ohledem na závislosti vytížení linky na počasí velmi výhodné.
Linky 1 - 3 mají několik variant trasy. Některé spoje neprojíždějí koncové úseky a dochází také k větvení jednotlivých spojů na trase, které ale není tak časté a výrazné, jako ve většině našich malých městských provozů. Vybrané spoje na autobusovém nádraží nebo u nemocnice přejíždějí s cestujícími z linky 1 na linku 2 nebo opačně, v jízdních řádech však toto přejíždění není uvedeno a cestující, který si vyhledá, že mu ze zastávky ve stejnou minutu odjíždí autobus na jiné lince, bude druhý vůz hledat marně.
Za linku MHD není považována linka 665 005 Autobusové nádraží - Jahodov, křižovatka - Dlouhá Ves, FAB - Autobusové nádraží - Nemocnice, která je vedena pouze na území 1. pásma a s MHD má shodný tarif. Ve směru přes Jahodov a Dlouhou Ves na autobusové nádraží či k nemocnici jsou vedeny dva spoje v pracovní dny ráno, opačným směrem tři spoje odpoledne.

(6)

(6) Citroën Jumper KHMC City 2H4 4882 na lince 3 v zastávce Nemocnice, srpen 2006.

Dopravce AUDIS HC, pozdější AUDIS BUS, zahájil provoz autobusové dopravy ojetými autobusy Karosa linkového a zájezdového dvoudvéřového provedení. Na linky MHD byl kromě linkových Karos v počátcích provozu nasazován jeden vůz značky Ikarus a jeden městský SOR B 7.5, oba byly později odprodány. Jediným ojetým autobusem městského provedení se stala v roce 2001 Karosa B 732 SPZ AP 45-21 zakoupená z letiště v Praze - Ruzyni, kde zajišťovala převoz cestujících z terminálu k letadlům. Vůz je dvoudvéřového provedení (bez středních dveří) a původně byl opatřen "letištním nátěrem" tvořeným dvěma světle modrými proužky pod okny na bílém podkladě, později byla jeho spodní část natřena tmavě modře. Dnes slouží jaklo skibus v Rokytnici v Orlických horách.

(7)

(7) SOR B 10.5 3H0 8237 na lince 1 vyjíždí z autobusového nádraží, srpen 2006.

Do provozu MHD přibyl později k vozům Karosa B 732, C 734 a LC 735 jeden autobus Karosa C 934. Až v roce 2002 byl dodán první městský autobus typu SOR B 10.5 SPZ RK 87-32, který je v provozu dosud. Tento autobus byl jako první autobus dopravce opatřen modro-žlutým městským nátěrem a digitální orientací za čelním sklem. Vůz SOR B 10.5 má sníženou podlahu (u předních a středních dveří jeden schod, u zadních dva schody) a je vybaven mechanickou převodovkou.
V roce 2002 prošel také prošel střední opravou autobus Karosa C 734 RK 86-51, který rovněž obdržel městský nátěr a byl vyhrazen pro provoz na linkách MHD.

(8)

(8) Jízdenky MHD vydané v srpnu 2006, zleva pro jedno pásmo za 6,- Kč a pro dvě pásma za 10,- Kč.

V roce 2004 byl zařazen unikátní malý nízkopodlažní autobus Citroën Jumper KHMC City RZ 2H2 3887 (dnes 2H4 4882). Na podvozku Citroën Jumper s přední hnací nápravou a zadní hnanou dvojnápravou provedla hrubou stavbu karoserie německá firma EA Karosserie- und Fahrzeugbau Gera, finální montáž firma KH motor Centrum Opava. Minibus o délce 6935 mm, šířce 2 110 mm a výšce 2 650 mm s kapacitou 16 sedících a 17 stojících cestujících je bezbariérově přístupný dvěma jednokřídlými vyklápěcími dveřmi, přístup na stanoviště řidiče je možný také samostatnými dveřmi z levého boku vozu. Motor vozu je naftový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 94 kW, převodovka je mechanická pětistupňová. Vozidlo jezdí v městském nátěru a je vybaveno digitální orientací za prvním oknem na pravém boku, na které je však už od dodání uveden pouze nápis "AUDISBUS".

(9)

(9) Zleva nejběžnější městský označník v zastávce Železniční stanice a označník městského provedení, kterým jsou osazena všechna stanoviště na autobusovém nádraží. Srpen 2006.

V letech 2005 a 2006 byly zařazeny dva nové městské autobusy SOR B 10.5 2H4 4881 a 3H0 8237, opět v městském nátěru a s čelní digitální orientací. Provoz pravidelných spojů MHD je tak zajišťován pouze zmíněnými třemi autobusy SOR a jedním Citroënem, vozy Karosa C 734 a C 934 byly vyřazeny nebo předány na regionální linky a Karosa B 732 slouží jako již zmíněný skibus.
Spoje městských linek vedené jako Radiobus jsou obsluhovány mikrobusy Citoroën linkového provedení nebo Ford Transit. Tyto mikrobusy jsou bílé, doplněné logem Radiobusu a doplňujícími informacemi.

(10)

(10) Zleva označník zastávky Vamberk, náměstí a zastávka Ekologická, kde označník nahrazuje dopravní značka "Zastávka autobusu", která by správně měla být na opačném konci. Srpen 2006.

Tarif MHD je nepřestupný, časově neomezený a pásmový. Jednotlivé jízdné je možno hradit v hotovosti nebo čipovou kartou. Jedna jízda v 1. pásmu (na území města Rychnova nad Kněžnou a obce Jahodov) stojí 6,- Kč, ve 2. pásmu nebo z 1. do 2. pásma 10,- Kč. Při platbě čipovou kartou je poskytována sleva ve výši 5% jízdného. Obyčejné jízdné platí občané ve věku 6 - 69 let (tzn. děti do 15 let nemají nárok na slevu!), senioři nad 70 let s průkazem SENIOR platí poloviční jízdné, jehož výše je shodná s přepravným za objemná zavazadla. Zdarma se přepravují děti do 6 let, držitelé průkazu ZTP a ZTP/P a dětské kočárky. Čipové karty mohou sloužit také jako časové jízdenky umožňující vykonat libovolný počet jízd ve stanoveném období bez dalšího placení. Občanské měsíční předplatné pro 1. pásmo 200,- a pro 2. pásmo 300,- Kč, dále existuje předplatné žákovské a studentské. Senioři nad 70 let si mohou pořídit předplatné na rok na obě pásma za 150,- Kč.
Do 31. prosince 2005 se v 1. pásmu platilo za jízdu 5,- a ve druhém 8,- Kč a mezi zastávkami Nemocnice - Aut. nádr. a Vamberk - Vamberk, sídliště platilo zvláštní jízdné 2,- Kč. Po jeho zrušení už městská doprava nemá význam pro přepravu po samotném Vamberku (nepočítáme-li jeho městké části), kde ji za cenu 10,- Kč za jízdu nikdo nevyužívá.
Do autobusů MHD se nastupuje předními dveřmi a mincemi se platí řidiči do ruky. Jízdenky jsou vydávány z elektronické pokladny.

(11)

(11) Jízdní řád linky 3 a informace o spojích linky 1 zajišťovaných systémem Radiobus (na objednávku). Srpen 2006.

Provoz MHD Rychnov nad Kněžnou - Vamberk spadá do integrovaného dopravního systému Královéhradeckého kraje IREDO (Integrovaná regionální doprava), který je organizován společností OREDO (Organizátor regionální dopravy). Tarif IREDO je zónový, časový a přestupný. Na linkách MHD zatím nejsou jízdenky IREDO vydávány, ale jsou zde uznávány jízdenky tohoto systému vydané v jiných dopravních prostředcích s příslušnou platností. Pokud by na linkách MHD platil tarif IREDO, jízda po Rychnově nad Kněžnou by stála stále 8,- Kč, jízda do Vamberka však místo 11,- Kč místo 10,- a jízda po Vamberku pouhých 6,- Kč místo současných 10,-.

(12)

(12) Garáže dopravce AUDIS BUS v Soukenické ulici s autobusy Karosa C 734 a IVECO Daily, srpen 2006.

Většina zastávek MHD je vybavena městskými dvoutyčovými označníky s mohutnými šedými tyčemi, modře orámovaným terčem s nakresleným autobusem neurčitého typu, modrou deskou s výrazným nápisem "MHD" a pod ním uvedeným názvem zastávky, a bílou deskou pro výlep jízdních řádů. Odpadkový koš součástí tohoto označníku není. Některé zastávky jsou osazeny označníky shodnými s regionálními linkami, tj. s kulatými terči "zastávka", na kterých je místo loga ČSAD umístěno logo "AUDIS Rychnov nad Kněžnou" včetně telefonního čísla dopravce a mezi logem a nápisem "zastávka" s uvedeným názvem zastávky. Na autobusovém nádraží v Rychnově nad Kněžnou spravovaném dopravcem ČSAD Ústí nad Orlicí jsou všechna stanoviště (včetně linek MHD) vybavena dvoutyčovými nahoře zakulacenými označníky městského provedení s hranatým modře orámovaným terčem s obrázkem autobusu Karosa B 73x, nad kterým je uvedeno číslo stanoviště a pod terčem logo ČSAD Ústí nad Orlicí.
Minimálně v zastávce Ekologická je označník nahrazen dopravní značkou "Zastávka autobusu", která by správně měla být jejím na opačném konci.

(13)

(13) Mikrobus Ford Super Duty americké výroby, který dopravce AUDIS BUS nasazoval na regionální linky, odstavený na vyřazení v garážích dopravce v srpnu 2006.

V jízdních řádech, které jsou shodného provedení s regionálními linkami (označovanými na rozdíl od MHD jako "VLD" - veřejná linková doprava nebo "VLAD" - veřejná linková autobusová doprava), jsou uvedeny pouze spoje jezdící pravidelně bez objednání. Časy odjezdů spojů Radiobusu jsou uváděny na samostatném menším papíře společně s telefonními čísly pro objednání a dalšími důležitými informacemi. V jízdních řádech jsou uváděna pouze licenční šestimístná čísla linek. Mezi licenčním číslem a uvedením trasy je někdy připsáno "Městská doprava", někdy nikoli. U linek 1 - 3 není uváděna kilometráž, u rekreační linky 4 však ano.
Jízdní řády jsou obvykle kryty plastovou deskou. Společně s nimi bývá na zastávce umístěno schéma provozu s vyznačením pásem (bohužel v srpnu 2006 se jednalo výhradně o pásma platná před 1. lednem 2006) a schéma IREDO, oblasti Rychnovsko - Kostelecko - Dobruška - Žamberk.

(14)

(14) Záď mikrobusu Ford Super Duty, který dopravce AUDIS BUS nasazoval do linkové dopravy a dnes je odstaven v garážích na vyřazení, je typicky amerického vzhledu. Srpen 2006.

Díky městskému modro-žlutému nátěru autobusů zajišťujících veškerý provoz pravidelných spojů MHD a díky označníkům městského provedení je městská doprava dobře viditelná. (Ostatní autobusy dopravce AUDIS BUS jezdí bílé nebo méně často fialovo-bílé, autobusy ČSAD Ústí nad Orlicí jsou bílé a modro-bílé.) Vhodné by bylo zlepšit označování vozidel. Ta nejsou vůbec označována čísly linek (licenčními šestimístnými ani zjednodušenými jednocifernými, která by byla vhodnější). Trasa aktuálního spoje je dobře uvedena pouze na digitálních orientacích autobusů SOR, u ostatních nasazovaných vozů se umísťují za čelní sklo cedulky s názvy konečných nebo i významných nácestných zastávek, které však ne vždy řidiči obměňují a otáčejí. Někdy je dokonce autobus označen pouze univerzální cedulkou "Rychnov nad Kněžnou".

(15)

(15) Dopravce AUDIS BUS obnovuje vozový park mikrobusy IVECO Daily. Jeden z nich stojí na rychnovském autobusovém nádraží v srpnu 2006.

Rychnovem nad Kněžnou prochází silnice 1. třídy číslo I/14 Liberec - Jablonec nad Nisou - Trutnov - Náchod - Rychnov nad Kněžnou - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová, která se zde kříží se silnicí 2. třídy II/318 Kostelec nad Orlicí - Rychnov nad Kněžnou - Zdobnice. Druhá silnice stejné kategorie, číslo II/319, vychází z Rychnova nad Kněžnou do Rokytnice v Orlických horách a Bartošovic v Orlických horách.
Vamberk leží na křižovatce výše zmíněné silnice I/14 s významnější silnicí 1. třídy číslo I/11 Poděbrady (napojení na dálnici D11 do Prahy) - Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové - Týniště nad Orlicí - Kostelec nad Orlicí - Vamberk - Žamberk - Šumperk - Bruntál - Opava - Ostrava - Havířov - Český Těšín - Třinec - Jablunkov - Mosty u Jablunkova.

(16)

(16) Garáže ČSAD Ústí nad Orlicí v Ekologické ulici v Rychnově nad Kněžnou, srpen 2006.

Nejvýznamnějšími provozovateli regionální a dálkové autobusové dopravy v Rychnově nad Kněžnou, Vamberku a okolí jsou ČSAD Ústí nad Orlicí, a.s. a AUDIS BUS s.r.o. Oba dopravci mají v Rychnově nad Kněžnou garáže. AUDIS BUS je pouze regionálním autobusovým dopravcem, neprovozuje tedy žádné dálkové linky a zájezdy jsou zcela vedlejší činností - společnost už ani nevlastní žádné autobusy zájezdového provedení. Z dalších dopravců stojí za zmínku ORLOBUS a.s. nebo OSNADO spol. s r.o.

(17)

(17) Motorový vůz řady 810 na osobním vlaku z Častolovic do Solnice se v ŽST Rychnov nad Kněžnou míjí s kolejovou sekačkou, srpen 2006.

Rychnov nad Kněžnou leží na železniční trati číslo 022 Častolovice - Rychnov nad Kněžnou - Solnice a Vamberk na trati 023 Doudleby nad Orlicí - Vamberk - Rokytnice v Orlických horách. Obě tyto tratě jsou pouze jednokolejné a neelektrifikované a jsou po nich vedeny pouze osobní (zastávkové) vlaky. Železniční stanice leží v obou městech nedaleko centra.

Odkazy
Dopravce AUDIS BUS s.r.o.
OREDO s.r.o. - organizátor regionální dopravy Královéhradeckého kraje
Společnost pro veřejnou dopravu - Rychnov nad Kněžnou
Město Rychnov nad Kněžnou
Město Vamberk
Dopravce České dráhy, a.s.

Zpět na hlavní stranu