Pardubice

Poslední aktualizace 18. 4. 2007
(1)
(1) Pernštýnské náměstí v Pardubicích, únor 2005. Vpravo nahoře logo DPmP a.s.

Statutární město, okresní město a krajské město Pardubického kraje Pardubice leží ve východních Čechách na soutoku řek Labe a Chrudimky. V současné době má zhruba 88 000 obyvatel.
V Pardubicích a blízkém okolí funguje průmysl chemický, elektrotechnický, strojírenský, potravinářský, textilní a stavebních hmot. Město je rovněž významnou dopravní křižovatkou a říčním přístavem, nacházejí se zde i vysoké školy. Pardubice proslavily také dostihy, známé jako Velká pardubická. Historické jádro města se zámkem je městskou památkovou rezervací.
Provoz městské hromadné dopravy zajišťuje Dopravní podnik města Pardubic a.s. Informace o provozu městské hromadné dopravy a snímky z provozu naleznete na níže uvedených podstránkách. Pod těmito odkazy jsou uvedeny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.


Trolejbusy Trolejbusy

Autobusy Autobusy

55 let DP Pardubice 55 let Dopravního podniku města Pardubic
30. dubna 2005

Tarif MHD

Jednotlivé jízdné MHD Pardubice je nepřestupní a pásmové. Jízdné je možno hradit čipovou kartou nebo v hotovosti. Pro platbu čipovou kartou existují tři pásma - první od jednoho do tří zastávkových úseků (6,- / 3,- Kč), druhé od čtyř do deseti úseků (10,- / 5,- Kč) a třetí od jedenácti úseků (12,- / 6,- Kč). Kartou se platí poloviční jízdné i při přestupu uskutečněném do 30 minut od posledního odbavení za plné jízdné. O víkendech platí zlevněné jízdné při každém přestupu, za plné je pouze první jízda. Při platbě v hotovosti jsou u jízdenek v předprodeji rozlišována dvě pásma, první do deseti úseků (12,- / 6,- Kč) a druhé od jedenácti úseků (14,- / 7,- Kč). V doplňkovém prodeji u řidiče stojí jízdenka pro jednu libovolně dlouhou jízdu bez přestupu 15,- Kč, zlevněná 10,- korun. Na nočních autobusových linkách se platí kartou i v hotovosti 20,- Kč, a to přímo ve voze.
Jízdenka na 24 hodin je k dostání za 60,- Kč (při platbě čipovou kartou 55,-), třídenní za 160,- (z karty za 150,-), čipovou kartou je možno uhradit také měsíční přenosnou jízdenku za 900,- Kč.

(2)

(2) Jízdenky MHD v Pardubicích - v horní řadě zleva dvě nepřestupní z roku 2003 za 8,- Kč z automatu a jedna z předprodeje a třídenní z roku 2005 za 120,- Kč, ve spodní řadě nepřestupní jízdenky za 12,- a 14,- Kč a rub jízdenky z roku 2007.

Časové jízdenky nepřenosné (předplatné) jsou vydávány s dobou platnosti 5, 7, 14 nebo 30 dní, tříměsíční a čtyřměsíční, půlroční a roční. Existují jízdenky občanské, občanské zlevněné (důchodci do 70 let), žákovské, studentské a seniorské (důchodci od 70 let). Od každé kategorie jízdného není možno zakoupit cenné kupóny všech časových rozsahů. 30denní občanské jízdné stojí 350,- Kč, tříměsíční 950,- a roční 3 460,- Kč. Specifickou kategorií je 30denní jízdenka pro psa.
Všechny časové jízdenky jsou nahrány na čipové kartě.

Zastávky a jízdní řády

(3)

(3) Označníky zastávek MHD zleva Palackého, U kapitána a Stavařov, duben 2007.

Zastávky MHD jsou osazeny obvykle označníky šedivě natřené jednotyčové nebo dvoutyčové konstrukce, s hranatým terčem s vyobrazením dopravního prostředku, zaoblenou deskou s názvem zastávky a čísly zastavujících linek a většinou i s nástěnkou pro umístění jízdních řádů krytou plastovou deskou. Ta může být umístěna i v čekárně. Méně rozšířené jsou starší dvoutyčové označníky s horní prosvětlenou krabicí s terčem, názvem zastávky a čísly zastavujících linek. Ta je umístěna na spodní část označníku kolmo.

(4)

(4) Jízdní řády MHD v únoru 2005 - nahoře vlevo pro noční dopravu, vpravo pro posilové linky řady 900 a dole pro trolejbusové linky 4 a 7.

Jízdní řády jsou městského provedení, tištěné barevně na bílém papíře. Časy odjezdů spojů z aktuální zastávky jsou uvedeny v tabulkách zvlášť pro pracovní dny, pracovní dny od 1. 7. do 31. 8. a soboty, neděle a svátky. Vyznačeny jsou spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla, není však uvedena jízdní doba.
Jízdní řády nočních linek jsou odlišné a jsou na nich vypsány odjezdy ze všech zastávek, přičemž aktuální je zvýrazněna. Na starších zastávkových označnících je provoz noční dopravy vyznačen červenými písmeny "NP" - noční provoz.
Výpomocné spoje označené číselnou řadou 9xx nemají běžný jízdní řád, na zastávce je umístěn jen lístek s výpisem čísel posilových linek (spojů) a s časy odjezdu. Trasa je popsána stylem "přes Polabiny točnu, ze st. Semtín zastávka jako RYCHLÍK do st. Rybitví, učiliště a dále do st. Rybitví točna".

Silniční doprava

(5)

(5) Kloubová Karosa C 744 CR 79-70 dopravce Connex Východní Čechy projíždí na lince Pardubice - Chrudim kolem zastávky MHD Palackého. Únor 2005.

Pardubicemi procházejí silnice 1. třídy číslo I/2 Praha - Říčany - Kostelec nad Černými lesy - Zásmuky - Kutná Hora - Přelouč - Pardubice, I/36 Chlumec nad Cidlinou - Lázně Bohdaneč - Pardubice - Holice a I/37 Hradec Králové - Opatovice nad Labem - Pardubice - Chrudim - Ždírec nad Doubravou - Žďár nad Sázavou - Velká Bíteš.
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Pardubicích a okolí provozuje dopravce Connex Východní Čechy. Tato společnost vznikla v roce 2001 z podniku ČSAD AUTOBUSY CZ Chrudim, která byla pozůstatkem krajské ČSAD Hradec Králové. V Pardubicích nemá garáže, k odstavování autobusů používá pouze ohrazenou část autobusového nádraží. Dalšími autobusovými dopravci v Pardubicích jsou například SANDY line, František Pytlík - BUS Vysočina, Zlatovánek a ČSAD Ústí nad Orlicí.
Autobusové nádraží je umístěno nedaleko od nádraží vlakového. Železnici autobusy konkurují na spojení s Hradcem Králové. Autobusové spojení s Prahou je zcela zanedbatelné a železnici nemůže konkurovat.

Železniční doprava

(6)

(6) Elektrická jednotka řady 680 "Pendolino" na vlaku SuperCity z Ostravy do Prahy v ŽST Pardubice hlavní nádraží v dubnu 2007.

Pardubice jsou významnou železniční křižovatkou. Ve velké průmyslové město se rozvinuly až po roce 1845, kdy zahájila provoz železnice z Olomouce do Prahy. Do té doby bylo město méně významné než nedaleká Chrudim.
Nejvýznamnější česká železniční trať Praha - Česká Třebová - Olomouc - Přerov - Ostrava - Bohumín je označena v úseku Praha - Kolín číslem 011, v úseku Kolín - Pardubice - Česká Třebová 010 a z České Třebové do Bohumína 270. Je elektrifikovaná a v úseku vedeném přes Pardubice dvoukolejná. Vedeny jsou po ní vlaky všech kategorií od osobních (zastávkových) až po SuperCity, v Pardubicích zastavují všechny (před zahájením platnosti grafikonu vlakové dopravy 2005/2006 tudy vlaky SuperCity projížděly).
Od hlavní tratě se v Pradubicích odpojují tratě číslo 031 do Hradce Králové a Jaroměře a 238 do Chrudimi a Havlíčkova Brodu. Po obou tratích jsou vedeny také rychlíky. Tratě jsou jednokolejné, trať 238 není elektrifikována.
Kromě stanice Pardubice hlavní nádraží ležící v blízkosti centra města se na území Pardubic nachází ještě několik železničních stanic a zastávek.

(7)

(7) Mapa Československa v odbavovací hale ŽST Pardubice hlavní nádraží, duben 2007.

Odkazy
Dopravní podnik města Pardubic a.s.
Stránky trolejbusu 353
Pardubický spolek historie žel. dopravy
Karosa ŠM 11 číslo 8
Společnost pro veřejnou dopravu - Pardubice
České nezávislé dopravní sdružení - Pardubice
Magistrát města Pardubice
Dopravce České dráhy, a.s.
Dopravce Connex Východní Čechy a.s.

Zpět na hlavní stranu