Ostravské trolejbusy

Poslední aktualizace 6. 3. 2007
(1) Foto Vojtěch Veselý

(1) Nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino 15 AC ev. č. 3603 (r. v. 2004) na konečné linky 102 Hlavní nádraží v červenci 2005.

Trolejbusy vyjely do ulic města Ostravy poprvé v roce 1952. Účelem jejich provozu byla obsluha centra města a náhrada některých úzkorozchodných tramvajových tratí. Do roku 1962 se systém rozvíjel, ve 2. polovině 60. let se naopak uvažovalo o jeho zrušení. K opětovnému rozvoji dochází od konce 70. let do poloviny 90. let. V letech 1961 - 1963 jezdily trolejbusy i s přívěsy, které se používaly zároveň v soupravách s autobusy.

(2)

(2) Trolejbusy Škoda 15 Tr a 21 Tr (vlevo) na konečné Michálkovice před hornickým muzeem v arálu bývalého dolu Michal, únor 2002.

Trolejbusy nikdy neměly pro Ostravu takový význam jako tramvaje ani jako autobusy. V současné době dosahuje délka trolejbusových tratí 29,3 km (ani ne poloviny délky tramvajové sítě) a je na nich zřízeno 55 zastávek. Délka provozovaných linek činí 78,8 km.

(3)

(3) Trolejbus Škoda 14 Tr projíždí manipulačně pod vodárnou ve Slezské Ostravě u zastávky Důl Petr Bezruč v únoru 2002.

V provozu je 10 trolejbusových linek označených čísly 101 - 110. K 31. prosinci 2004 bylo na tyto linky vypravováno ve špičkách pracovních dnů 58 vozů. Celkem dopravce vlastnil 63 trolejbusů, z toho 23 nízkopodlažních.
Trolejbusům slouží jediná vozovna v Moravské Ostravě.

(4) Foto Lukáš Havelka

(4) Škoda 17 Tr ev. č. 3902 (r. v. 1990) na konečné linky 101 v Michálkovicích, únor 2002.

Nejstarším typem vozů je Škoda 14 Tr (v současnosti z let 1985 - 1991), trojdvéřový vůz běžné délky s podlahou v normální úrovni. Některé tyto vozy jsou modernizovány a označovány jako 14 TrM. Od typu 14 Tr jsou odvozeny kloubové trolejbusy 15 Tr (nasazovány z let 1987 - 1991), z nichž některé jsou rovněž modernizovány na 15 TrM.

(5) Foto Vojtěch Veselý

(5) Trolejbusy Škoda 21 Tr ev. č. 3315 (r. v. 2002) na lince 101 a Solaris Trollino 15 AC ev. č. 3603 (r. v. 2004) na lince 102 na konečné Hlavní nádraží v červenci 2005.

Za pozornost stojí provoz tří vozů typu Škoda 17 Tr běžné délky, které byly vyrobeny v letech 1987 - 1990 a měly být unifikovány s autobusy Karosa B 831. K sériové výrobě takovýchto unifikovaných trolejbusů ani autobusů nedošlo a vozy typu 17 Tr jinde než v Ostravě nejezdí.

(6)

(6) Míjení trolejbusů Škoda 14 Tr (vlevo) a Škoda 21 Tr (vpravo) v zastávce Jaklovecká, únor 2002.

V letech 1996 - 2002 byly dodávány nízkopodlažní trolejbusy běžné délky typu Škoda 21 Tr. Od roku 2002 byly jejich dodávky nahrazeny polskými vozy Solaris Trollino 12 AC, které jsou unifikovány se souběžně dodávanými autobusy Solaris Urbino 12. Trolejbusy Solaris jezdí v Ostravě od roku 2003 i v patnáctimetrovém třínápravovém provedení Solaris Trollino 15 AC, ve kterém jsou opět unifikovány s autobusy Solaris Urbino 15.
Dopravní podnik Ostrava je výhradním dovozcem výrobků firmy Solaris na český trh.

(7) Foto Vojtěch Veselý

(7) Solaris Trollino 15 AC ev. č. 3602 (r. v. 2004) v celovozovém reklamním nátěru na lince 102 u vozovny trolejbusů v červenci 2005.

Dopravní podnik vlastní také dva historické trolejbusy, a to typů Škoda 8 Tr a 9 TrH, a přívěs Karosa B 40.

(8) Foto Lukáš Havelka

(8) Vozy všech druhů MHD ve stanici Náměstí Republiky - zleva souprava tramvají T3R.P, autobus Solaris Urbino 12 a trolejbus Škoda 14 Tr. Únor 2002.

Ostravské trolejbusy jezdí v modro-bílém městském nátěru, dveře jsou natřeny žlutě. Vozy Solaris mají dveře celé prosklené a žlutá barva je proto zastoupena tenkým proužkem po celém obvodu vozidla (nad spodním modrým pruhem).
Vyskytují se také celovozové reklamní nátěry nebo jejich podkladové barvy.

(9) Foto Vojtěch Veselý

(9) Reklama na ZOO Ostrava s trolejbusem Tatra T 400 na Masarykově náměstí v červenci 2005.

I u trolejbusů platí v případě DP Ostrava to, co u tramvají, tedy že vozový park je udržován v dobrém stavu. To lze říci i o trolejovém vedení.

Zpět na hlavní stranu