![]() | ![]() |
(1) Logo DPmL, a.s. | (2) Logo ČSAD Liberec, a.s. |
Krajské město Liberec leží v severních Čechách na řece Lužické Nise v Liberecké kotlině a má téměř přesně
100 000 obyvatel. Je zde zastoupen průmysl textilní, strojírenský, elektrotechnický, chemický, sklářský,
keramický a dřevozpracující. Zpustlý hlavní závod někdejšího významného podniku Textilana byl v nedávné době
zbořen. Město je významnou dopravní křižovatkou, fungují v něm divadla, muzea, galerie,
univerzita, park kultury, zoologická a botanická zahrada. Nachází se zde několik historických památek.
Informace o liberecké městské dopravě a snímky z provozu naleznete na níže uvedených podstránkách. Pod
těmito odkazy jsou uvedeny informace o tarifu městské dopravy a o spojení Liberce s okolím.
![]() | Tramvaje |
![]() | Autobusy |
Tarifní sazby byly donedávna hlavní stinnou stránkou liberecké městské dopravy. Jízdné a dovozné bylo
totiž je nejdražší v republice. Vzhledem k tomu, že přestupní jízdenka platná 45 minut stála 20,- Kč a jízdenka
nepřestupní platná 20 minut se dala pořídit za 10,- Kč, vycházela kombinací těchto jízdenek cena za hodinu jízdy
na 30,- Kč, zatímco v Praze stála hodinová jízdenka s výrazně rozsáhlejší možností využití pouhých 12,- Kč.
V roce 2004 byl Liberec zřejmě jediným naším městem, které zlevňovalo jízdné ve své městské dopravě. A sleva
to nebyla nijak malá - s novým tarifem od 21. července 2004 byla jízdenka na 45 minut zlevněna na 16,- Kč.
![]() |
(3) Současné jízdenky MHD v Liberci - zleva zlevněná dvacetiminutová v hodnotě 5,- Kč, zlevněná na 45 minut za 8,- Kč, plnocenná na 20 minut za 10,- Kč a dvakrát plnocenná celodenní za 50,- Kč (z předprodeje a automatu). |
Celodenní jízdenka platná na všech linkách Dopravního podniku města Liberce stojí plnocenná 50,- a zlevněná
25,- Kč. Existují také jízdenky dvoudenní, sedmidenní, třicetidenní a skupinová jednodenní pro maximálně dva
dospělé a tři děti ve věku do 15 let.
Nárok na zlevněné jízdné mají u jednotlivých jízdenek děti od 6 do 15 let a důchodci ve věku od 70 let. Bezplatně
se přepravují například děti do 6 let, držitelé průkazů ZTP a ZTP/P včetně průvodce a vodícího psa nebo dětský
kočárek s dítětem.
Nepřenosné časové jízdenky (předplatní legitimace) existují třicetidenní, čtvrtletní a roční. Zajímavé je jejich cenové rozdělení na kategorie
"standard", "abonent" a "abonent plus". Nárok na jízdenku typu "abonent" mají ti držitelé předplatních jízdenek, jejichž platnost souvisle předcházela
platnosti této jízdenky v minimální délce 30 dní a nárok na jízdenku "abonent plus" držitelé předplatních jízdenek, jejichž platnost souvisle předcházela
platnosti této jízdenky v délce minimálně 360 dní. Občanská třicetidenní jízdenka "standard" stojí 420,- Kč, "abonent" 400,- Kč a "abonent plus" 380,- Kč.
![]() |
(4) Lanová dráha ČD Horní Hanychov - Ještěd. Stanice Horní Hanychov s vozem ev.č. 2, červenec 2002. |
Z Liberce - Horního Hanychova jezdí lanová dráha na Ještěd. Není sice součástí MHD, ale existují plány
na její odkoupení Dopravním podnikem města Liberce od Českých drah a převedení do systému městské dopravy.
I kdyby se to nepodařilo, měla by výhledově být k dolní stanici lanovky v Horním Hanychově prodloužena tramvajová
trať.
Lanovka na Ještěd má dva vozy ev. č. 1 a 2. Provoz byl zahájen v roce 1933 a roku 1971 byl přerušen pro zchátralost.
Obnoven byl po rekonstrukci v roce 1975. Délka tratě lanové dráhy činí 1188 m, převýšení 401,7 m a rychlost 10 m/s,
čímž je ještědská lanovka nejrychlejší lanovou dráha v republice. Při jízdách je v každé kabině přítomen zaměstnanec ČD, což je u lanovek tohoto
typu obvyklé.
![]() |
(5) Zastávka autobusu Horní Hanychov s reklamní tabulí lanové dráhy ČD. Prosinec 2004. |
Do Liberce sice vede pět železničních tratí, které jsou však všechny jednokolejné a žádná není elektrifikovaná. Rychlíky jezdí po tratích číslo 030 do Turnova, 086 do České Lípy a 089 do Hrádku nad Nisou a Žitavy. Pouze osobní vlaky jsou vedeny po trati číslo 037 do Raspenavy, Frýdlantu v Čechách a Černous. Dopravu zajišťují kromě Českých drah, a.s. také dopravci Connex Česká Železniční, s.r.o. a Railtrans s.r.o. Kromě toho zajíždějí do Liberce na vlacích z Německa zajišťovaných Českými drahami motorové jednotky Německých drah (Deutsche Bahn AG, zkratka DB). Železniční spojení s Prahou je kvůli výrazně delší jízdní době oproti autobusu (vlak cca 2 hodiny 40 minut, autobus většinou 65 minut) i nízkému počtu použitelných spojů (s jedním přestupem) pro většinu cestujících nepoužitelné.
![]() |
(6) Motorová jednotka řady 612 Německých drah na osobním vlaku do Drážďan vedle přípojného vozu Btax (010) Českých drah v ŽST Liberec, srpen 2006. |
Nejdůležitějšími silnicemi jsou číslo I/13 Karlovy Vary - Teplice - Děčín - Liberec, I/14 Liberec -
Jablonec nad Nisou - Trutnov - Náchod - Rychnov nad Kněžnou - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová a I/35
Habartice - Frýdlant - Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové - Moravská Třebová - Olomouc - Valašské Meziříčí,
ze které se před Turnovem odpojuje rychlostní silnice R10 do Mladé Boleslavi a Prahy.
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťuje dopravce ČSAD Liberec, a.s.,
vzniklý odštěpením z někdejšího severočeského krajského ČSAD Ústí nad Labem. Autobusy tohoto dopravce jsou
charakteristické svým vínovo-bílým nátěrem. Většinu spojů ve výnosné relaci Liberec - Praha zajišťuje dopravce
Student Agency, s.r.o., který zavedl linku v této trase teprve 1. února 2005. Na spojení
s Prahou se podílí kromě Student Agency a ČSAD Liberec také dopravce Hofmann GmbH, organizační složka. 31. ledna 2006
ukončil provoz v této trase Hotliner s.r.o.
![]() |
(7) Žlutá konkurence na trase Liberec - Praha: zleva Ayats Atlantis dopravce Student Agency a Ford Transit dopravce Hofmann GmbH, organizační složka, na libereckém autobusovém nádraží. Srpen 2006. |
Dopravce Student Agency vozí cestující zejména autobusy Ayats Atlantis a Beulas Aura obsazenými řidičem a stevardkou a nabízí
v ceně jízdenky denní tisk a časopisy, nápoj, v televizi v autobuse promítá filmy a cestující mohou
poslouchat ve sluchátkách hudbu. Obdobné služby nabízí na "standardních spojích" ČSAD Liberec, která na nich zajišťuje dopravu
luxusními autobusy MAN Lion´s Top Coach nebo výjimečně i Karosa Ares. Omezený rozsah služeb nabízejí tzv. "economy spoje" hrazené
vozem Karosa Axer.
Hotliner nasazoval do Liberce autobusy Mercedes-Benz Tourismo a Travego.
Dopravce Hofmann GmbH, organizační složka (vlastněný trestně stíhaným bývalým majitelem ČSAD Praha - Klíčov JUDr. Janem
Hofmannem) provozuje na lince do Prahy především šestnáctimístný mikrobus Ford Transit, méně často pak vozy Karosa LC 735 nebo
Granus H 10-11 ve špatném technickém stavu.
Dalšími linkovými autobusovými dopravci v Liberci jsou například ČSAD Jablonec nad Nisou a.s., ČSAD Semily, a.s.,
ČSAD Česká Lípa a.s. a Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s..
![]() |
(8) Reprezentativní "výpravní budova" libereckého autobusového nádraží - lépe vybavená autobusová nádraží než Liberec mají i mnohem menší města. Únor 2006. |
Od Liberce nedaleký Jablonec nad Nisou má vlastní městskou autobusovou dopravu, kterou provozuje ČSAD Jablonec nad Nisou a.s. Autobusy nemají s libereckou MHD nic společného, tarif je odlišný a čísla linek nesouvisejí s libereckým systémem. Pro celou oblast by bylo přínosem zřízení společného integrovaného dopravního systému Liberce, Jablonce nad Nisou a okolí. Jednalo by se o sjednocení tarifů obou systémů MHD a začlenění regionálních linek mezi oběma městy i příměstských. V celém systému by tak působili minimálně čtyři dopravci: DP města Liberce, ČSAD Jablonec nad Nisou, ČSAD Liberec a České dráhy.
![]() |
(9) Karosa Ares 1L8 9050 ČSAD Liberec nasazená na zaměstnaneckou dopravu firmy DENSO na konečné Průmyslová zóna jih pod dominantou Ještědu, únor 2006. |