Karlovarské lanovky

Poslední aktualizace 11. 2. 2006
(1)

(1) Stanice Divadelní náměstí podzemní lanové dráhy na Imperial s vozem Konstal ev. č. 2 z r. 1987, říjen 2004.

Lanové dráhy jsou součástí lázeňského koloritu Karlových Var od roku 1907. Tehdy byla zprovozněna firmou "Karlovarské elektrické lanové dráhy Westbury" lanovka z Divadelního náměstí k dnešnímu hotelu Imperial. Toho času ještě mohutná dominanta Karlových Var u horní stanice lanové dráhy nestála a konečná se označovala dnes už zaniklým názvem "Helenin Dvůr".
Tunelová lanovka je dlouhá pouhých 127 metrů a překonává převýšení 54 metrů. Maximální stoupání tratě je 49,5%. Trať je jednokolejná o rozchodu 1 metr, uprostřed je vybavena výhybnou.
Lanová dráha patřila po prvním majiteli postupně společnosti "Helenin Dvůr - hotel Imperial", městu Karlovy Vary, Dopravnímu podniku Karlových Var a od roku 1975 ČSAD Plzeň, do které byl DP začleněn. Dnes provozuje lanovou dráhu už opět samostatný Dopravní podnik Karlovy Vary.
Provoz zahájily dřevěné vozy švýcarského výrobce L. v. ROLL. Ty sloužily do roku 1961, kdy je nahradily vozy z Tatry Smíchov. V roce 1980 byl provoz lanové dráhy na Imperial přerušen a obnoven byl až v roce 1987 s polskými vozy Konstal, které slouží dodnes.
Lanovka je v provozu denně od 6.00 do 21.00 hodin v intervalu přibližně čtvrt hodiny. Platí na ní běžný tarif MHD.

(2)

(2) Vůz Konstal z r. 1988 na tělese lanové dráhy Stará Louka - Diana u horní stanice Výšina přítelství (Diana). Říjen 2004.

Druhá lanovka, která slouží dodnes, vede z lázeňské části města na Výšinu přátelství. Pro tento vrch, jakož i pro celou lanovku, se používá také název Diana vzniklý podle stejnojmenné rozhledny na vrcholu.
Lanová dráha na Výšinu přátelství začala jezdit v roce 1912. Je dlouhá 437 metrů, převýšení tratě je 167 metrů a maximální stoupání 43,2%.
Koleje mají rozchod 1 metr. Stanice jsou tři. Spodní Stará Louka je umístěna poblíž stejnojmenné ulice, prostřední stanice Jelení skok je ukryta v lese na svahu Výšiny přátelství poblíž stejnojmenného vyhlídkového altánu a horní stanice Výšina přátelství je umístěna poblíž rozhledny a chaty s restaurací. Výšina přátelství byla výletním místem už dlouho před stavbou těchto objektů - rozhledna s chatou vznikla až dva roky po lanovce.
Provoz zahájily dřevěné vozy Siemens. V roce 1965 vyjely nové vozy z Tatry Smíchov. Ty jezdily až do zahájení rekonstrukce lanovky v roce 1980. Znovu lanovka vyjela až po osmi letech - již s polskými vozy Konstal, které slouží dodnes.
Lanová dráha na Výšinu přátelství jezdí v intervalu 15 minut. Na rozdíl od lanovky Imperial, kterou využívají i běžní cestující, je tato lanová dráha využívána pouze turisty a neplatí na ní běžný tarif MHD. Provozovatelem lanovky - a dokonce i rozhledny a chaty Diana - je DPKV. Dříve to byla ČSAD, předtím přímo město Karlovy Vary.

(3)

(3) Vůz Konstal lanové dráhy Stará Louka - Diana na výhybně Jelení skok, říjen 2004.

V letech 1912 - 1959 byla v provozu třetí karlovarská lanovka Mariánskolázeňská - Imperial. Byla vedena na opačné straně kopce než lanovka, která funguje dosud. Druhá lanovka na Imperial byla povrchová, dlouhá 126 metrů s převýšením 59 metrů a stoupáním 49,9%. Uprostřed tratě o rozchodu 1 metr se nacházela výhybna.
Lanovka byla vedena do málo atraktivní lokality a její využití tedy bylo velmi nízké. Když byl v roce 1959 provoz pro špatný technický stav zastaven, rekonstrukce už se nekonala. Vozy a strojní zařízení byly odstraněny, ale dodnes se zachovalo celé těleso i s kolejnicemi, torzem lana a schůdky pro obsluhu. Na tělese jsou umístěny mohutné roury zřejmě vodovodu. Dosud stojí i budovy obou stanic.

(4) Foto Ing. Ivan Pětroš

(4) Opuštěné těleso nedostavěné lanové dráhy na vrchol Tři kříže, duben 2005.

V roce 1913 začala stavba čtvrté karlovarské lanovky na vrchol Tři kříže. Měla být dlouhá zhruba 500 metrů se stoupáním 52%. Na lanové dráze se měly nacházet tři stanice - Vřídelní, Panorama a Tři kříže - a dráha mohla být později prodloužena až na Goethovu vyhlídku. Dokončení lanovky zmařila 1. světová válka a později už se nikdy nepodařilo stavbu obnovit. Dosud je patrné celé těleso lanovky, částečně vedené v zářezu, a stojí také budovy dolní a prostřední stanice. Z budovy horní stanice byly postaveny jen základy.

(5) Foto Ing. Ivan Pětroš

(5) Těleso nedostavěné lanové dráhy mezi stanicemi Panorama a Tři kříže, duben 2005.

Lanové dráhy zpestřují provoz karlovarské městské dopravy a přitahují do lokalit, které obsluhují, turisty. Je škoda, že nebylo lanových drah postaveno více, nebo nebyla alespoň dokončena lanovka na Tři kříže. Provoz by byl ještě zajímavější.

(6) Foto Ing. Ivan Pětroš

(6) Nedostavěná a nedávno vyhořelá prostřední stanice Panorama, duben 2005.

Zpět na hlavní stranu