Jihlavské autobusy

Poslední aktualizace 20. 9. 2006
(1)

(1) Karosa Citelis 12M ev. č. 210 (r. v. 2006) na lince 12 v zastávce Masarykovo náměstí dolní, srpen 2006.

Provoz autobusů MHD Jihlava byl zahájen v roce 1942, kdy jezdil jeden vůz Škoda 706 s vlekem jako doplněk k tramvajové dopravě. V období od zrušení provozu tramvají 12. listopadu 1948 do zahájení trolejbusového provozu 19. prosince téhož roku zajišťovaly autobusy krátce veškerou městskou dopravu. Díky dominantnímu postavení elektrické trakce pak autobusy zajišťovaly provoz pouze v méně významných relacích, a tak je tomu i v současnosti.

(2)

(2) Karosa B 952E ev. č. 337 (r. v. 2004) v celovozovém reklamním nátěru ve vozovně, srpen 2006.

Provozovatelem městské hromadné dopravy je Dopravní podnik města Jihlavy, a.s. se sídlem a vozovnou trolejbusů i garážemi autobusů na adrese Brtnická 1002/23, Jihlava.
V současné době je v provozu osm autobusových linek označených čísly 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 a 36. Linky 12 a 36 vznikly sloučením linek 1 + 2 a 3 + 6. U sloučených linek byla obě původní čísla připsána k sobě, a tak vznikly současné nejvýznamnější linky 12 a 36.

(3) Foto Michal Vrobel

(3) Karosa B 732 ev. č. 305 projíždí na lince 12 kolem Prioru na Masarykově náměstí, leden 2004. Vůz byl vyroben v roce 1984 jako B 731, na B 732 přestavěn při GO v roce 1996 a vyřazen roku 2004.

Trasy autobusových linek jsou uvedeny v následující tabulce. Nejsou vypsány všechny zastávky a rozlišeny varianty trasy jednotlivých spojů.

LinkaTrasa
4

Masarykovo nám. - U Modety - Hlavní nádraží ČD - Hruškové Dvory - Swotes - Moravské kovárny - Henčov - Heroltice

5

Zborná - Smrčná - Krematorium - Lesnov - Na Růžku - Kaufland - Masarykovo nám. - Znojemská ul. - Znojemská, I

7

Masarykovo nám. dolní - Ke Skalce - Pístov - Kasárna - Vysoká - Popice

8

Masarykovo nám. - Dům kultury - Autobusové nádraží - Jiráskova ul. - Romana Havelky - Hybrálec

9

Masarykovo nám. dolní - Žižkova - Hosov

10

Masarykovo nám. dolní - Kosovská-SÚS - Kosov

12

Velký Beranov - Velký Beranov, Nové Domky - Malý Beranov - Helenín - Brněnský kopec - Masarykovo nám. - Kaufland - Na Růžku - Škola Bedřichov - Bosch Diesel - Bosch Diesel odb. - Pávov, II - Červený Kříž - Antonínův Důl

36

Horní Kosov - Rantířovská - Žižkova - Masarykovo nám. - Kaufland - Na Růžku - Škola Bedřichov - Bosch Diesel

(4)

(4) Karosa Citelis 12M ev. č. 212 (r. v. 2006) na lince 36 u zastávky Masarykovo náměstí dolní, srpen 2006.

Autobusy tvoří v síti jihlavské MHD doplněk k trolejbusům, jezdí však až do centra města na Masarykovo náměstí, kde jsou všechny linky kromě čísla 12 a 36 ukončeny. Na autobusových linkách nejsou zavedeny pravidelné intervaly, výjimkou je pouze provoz linky 12 pravidelně po 30 minutách v dopoledním sedle pracovních dnů. Nejčilejší provoz má linka 36, na které je vedeno ve špičkách pracovních dnů čtyři až sedm spojů za hodinu, a linka 12, na níž jede ve špičce za hodinu tři až pět spojů. V sedle jedou na obou linkách dva spoje za hodinu (na lince 12 ve zmíněném pravidelném intervalu), večer na lince 36 dva a na lince 12 jeden spoj za hodinu, o víkendu na lince 12 jeden až tři a na lince 36 jeden až dva spoje do hodiny.

(5)

(5) Karosa B 732 ev. č. 320 r. v. 1989 (do GO v r. 2000 B 731) v celovozovém reklamním nátěru projíždí na lince 36 kolem městských hradeb mezi zastávkami Hradební a Masarykovo náměstí dolní, říjen 2004.

Na lince 4 jedou ve špičce 2 - 4 spoje za hodinu, na lince 5 dva nebo tři. V sedle a večer jezdí zhruba jeden spoj za hodinu, o víkendu na každé lince několik spojů (linka 4 nejezdí v sobotu).
Na linkách 7 a 10 jezdí ve špičce jeden spoj do hodiny, na "sedmičce" dále několik spojů o víkendu. V ostatních obdobích nejsou v provozu. Na lince 8 jede každým směrem jediný spoj v ranní a jediný v odpolední špičce, na lince 9 jeden spoj v každém směru v ranní špičce.

(6)

(6) Autobusy řady Karosa B 900 ve vozovně, říjen 2004.

Všechny linky kromě čísel 9 a 10 mají více variant trasy. V jízdních řádech městského typu jsou jednotlivé varianty odlišovány písmeny, linka 4 má pro velký počet větvení jako jediná jízdní řád linkového provedení (s uvedením odjezdů spojů ze všech zastávek).
Kromě autobusových linek vyjíždějí autobusy i na trolejbusové linky A a E. Po trase linky A autobusy vyjíždějí z vozovny v Brtnické ulici na Masarykovo náměstí, kde se přehazují na své kmenové linky, a přejezdem na linku A z Masarykova náměstí opět zatahují. Jeden spoj linky E v odpolední špičce pracovního dne pokračuje ve směru od Motorpalu ze zastávky Romana Havelky I po autobusové lince 36, a musí tedy rovněž být obsluhován autobusem.

(7) Foto Michal Vrobel

(7) Karosa B 952 ev. č. 334 (r. v. 2003) na lince 36 v zastávce Masarykovo náměstí horní, leden 2004.

Vozový park autobusů MHD Jihlava byl před nástupem současných vozidel obnovován stejnými typy autobusů jako v jiných městech Československa. Postupně se zde vystřídaly vozy běžné délky Škoda 706 RO, 706 RTO, Karosa ŠM a ŠL 11 a Karosa B 731 a dokonce tři kloubové autobusy Ikarus 280.08 zařazené v letech 1983 a 1986 a zrušené v letech 1996 a 1997.

(8)
(8) Karosa Citelis 12M ev. č. 204 (r. v. 2006) s orientacemi trolejbusové linky A ve vozovně, srpen 2006.

Současnými nejstaršími jihlavskými městskými autobusy je 11 vozů Karosa B 732 z let 1988, 1989, 1992 a 1993. Čtyři z těchto vozů byly při generální opravě přestavěny z typu Karosa B 731 (automatická převodovka byla nahrazena mechanickou). Kromě autobusů dodaných do Jihlavy od výrobce jsou v provozu i ojeté autobusy z DP Praha a Liberec. Jedna z Karos B 732 slouží jako vůz autoškoly.
Do roku 2005 jezdil autobus Karosa B 732 ev. č. 301 z roku 1982, modernizovaný z B 731. Ještě další tři jihlavské autobusy byly v tomto roce z roku 1985 a starší. Autobusy vyrobené před rokem 1988 (ale i některé mladší) byly vyřazeny v roce 2006.

(9)

(9) Karosa B 732 ev. č. 314 (r. v. 1988, do GO v r. 2000 B 731) ve vozovně, srpen 2006.

Novější autobusy s podlahou v normální úrovni jsou typů Karosa B 932E (2 ks, r. v. 2001), B 952 (2 ks, 2003) a B 952E (4 ks, r. v. 2004 a 2005). Všechny tyto vozy jsou vybaveny mechanickými převodovkami a na rozdíl od Karos B 732 i digitálními orientacemi.

(10)

(10) Autobusy Karosa B 732 odstavené na vyřazení ve vozovně, srpen 2006. Zleva ev. č. 326 (r. v. 1992), 311 (r. v. 1985, před GO v r. 1996 B 731), 292 (r. v. 1990, ex DP Praha), 313 (r. v. 1987, před GO v r. 1996 B 731) a 329 (r. v. 1992).

V roce 2006 bylo zařazeno 12 nízkopodlažních autobusů Karosa Citelis 12M, které se staly nejpočetnějším typem autobusu jihlavské MHD. Tyto vozy jsou vybaveny automatickými převodovkami a digitálními orientacemi a s nimi shodnou karosérii má i série trolejbusů Škoda 24Tr z roku 2006.
Spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla jsou vyznačeny v jízdních řádech linek 4, 5, 7, 12 a 36, na lince 7 však jezdí pouze o víkendu.
Celkem vlastní DP města Jihlavy 31 městských autobusů. Ve špičce je v provozu 20 vozů. Dále jsou v majetku dopravce tři zájezdové autobusy, po jednom typu Karosa LC 735 (r. v. 1990), LC 936XE (2001) a LC 956 (2002).

(11)

(11) Karosa Citelis 12M ev. č. 211 (r. v. 2006) na lince 5 vyjíždí ze zastávky Masarykovo náměstí horní v srpnu 2006.

Většina autobusů s podlahou v normální úrovni je v provozu v "továrním" červeno-bílém městském nátěru se dvěma červenými pruhy. Některé vozy jsou celé bílé. Celovozové reklamní nátěry nebo jejich podkladové barvy jsou výjimkou, častější jsou menší reklamní samolepky. Nízkopodlažní autobusy Citelis jezdí v městském nátěru tvořeném kombinací červené, šedé a krémové, který je shodný s trolejbusy Škoda 24Tr.

Zpět na hlavní stranu