Jihlava

Poslední aktualizace 18. 9. 2006
(1)

(1) Jediná dochovaná brána jihlavského městského opevnění, říjen 2004. Vpravo dole logo DP města Jihlavy.

Město Jihlava

Statutární město Jihlava leží na severozápadě jižní Moravy v kraji Vysočina, jehož je hospodářským a kulturním centrem a krajským městem. Ve středověku zde probíhala těžba stříbra a Jihlava byla již tehdy velmi významným městem. Dnes má Jihlava zhruba 51 000 obyvatel a funguje zde průmysl strojírenský, elektrotechnický, textilní, kožedělný, potravinářský i dřevozpracující průmysl a historické centrum města je městskou památkovou rezervací.
Informace o jednotlivých dopravních prostředcích MHD Jihlava a snímky z jejich provozu naleznete na níže uvedených podstránkách. Pod těmito odkazy jsou uvedeny informace, které jsou oběma trakcím městské dopravy společné, a údaje o spojení Jihlavy s okolím.


Trolejbusy Trolejbusy

Autobusy Autobusy

(2)

(2) Současné jízdenky MHD Jihlava vydané v letech 2004 a 2006. Za pozornost stojí rozdílný formát a špatná čitelnost jízdenky z automatu (vpravo).

Tarif MHD

Provoz městské hromadné dopravy zajišťuje Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.
Tarif MHD Jihlava je časový a pásmový. Jednotlivé jízdenky platí buď 60 minut nebo 24 hodin od označení, a to buď pouze v jednom (vnitřním nebo vnějším) pásmu nebo v obou. Ve všech případech jsou přestupní. Do vnějšího pásma spadá Hybrálec, Malý a Velký Beranov, Smrčná a Zborná.
60minutová jízdenka na jedno pásmo stojí plnocenná 10,- a zlevněná 5,- Kč, na obě pásma 13,- nebo 6,- Kč. V případě 24hodinové jízdenky činí cena 40,- / 20,- Kč, pro obě pásma 52,- / 26,- Kč. 24hodinovou jízdenku nelze použít samostatně pro vnější pásmo. Jízdenky je možné zakoupit v předprodeji Dopravního podniku nebo v automatech. U smluvních prodejců (v trafikách) jsou prodávány pouze jízdenky pro vnitřní pásmo. (Většina trafik však jízdenky nevede vůbec.)
Do vozů MHD se nastupuje všemi dveřmi kromě předních a vystupuje se všemi dveřmi. Předními dveřmi mohou nastupovat pouze cestující, kteří si chtějí zakoupit jízdenku s přirážkou u řidiče (60minutová jednopásmová 13,- / 6,- a dvoupásmová 16,- / 9,- Kč). Vozy jsou vybaveny dvěma typy označovacích strojků, staršími červenými SAVS a novějšími žlutými Mikroelektronika. Zato hodiny se ve vozidlech většinou nenacházejí a dobu platnosti jízdenek si tedy cestující musejí hlídat sami na vlastních hodinkách.

(3)

(3) Staré zastávkové označníky MHD - zleva Masarykovo nám. horní a Dům kultury, říjen 2004. Na obou zastávkách již byly nahrazeny novými.

Kromě jednotlivých jízdenek lze cestovat na předplatní legitimace (nepřenosné časové jízdenky), kterých existuje neobvyklé množství druhů - po jednom dni dvoudenní až čtrnáctidenní, 30denní, 90denní a 365denní. Každý druh předplatní jízdenky je k dispozici pro jedno pásmo (stejně jako u jednotlivých jízdenek ve stejné hodnotě pro vnější i vnitřní) nebo pro obě, navíc každá z nich může být občanská nebo zlevněná (děti 6 - 15 let, žáci a studenti). 30denní jízdenka stojí pro jedno pásmo 280,- / 140,- a pro dvě 370,- / 185,- Kč, 90denní 790,- / 395,- a pro dvě pásma 1030,- / 515,- Kč. Důchodci nad 70 let si mohou zakoupit 365denní jízdenku na obě pásma za 100,- Kč. Bezplatně se přepravují např. děti do 6 let věku, držitelé průkazů ZTP a ZTP-P včetně průvodce, psa či invalidního vozíku, kočárek s dítětem, souprava lyží s holemi a menší zavazadla.

Zastávky a jízdní řády

(4)

(4) Nové zastávkové označníky MHD - zleva Masarykovo nám. horní a Autobusové nádraží, srpen 2006.

Většina zastávek MHD je osazena novými označníky městského provedení, které jsou buď dvoutyčové stříbrně natřené konstrukce, nebo jsou zvlášť horní terč a zvlášť deska s jízdními řády upevněny ke sloupům veřejného osvětlení resp. trolejového vedení. V horní části označníku je na žlutém podkladu uveden název zastávky, následuje modře orámovaná tabulka s nakresleným trolejbusem či autobusem neurčitého typu (případně oběma), na červeném podkladu charakter zastávky ("na znamení" / "stálá") a pod ním čísla a písmena zastavujících linek - trolejbusy žlutě na modré, autobusy modře na žluté. Jízdní řády jsou kryty plastovou deskou. Koš není součástí označníku a bývá umístěn samostatně.
Na několika zastávkách jsou k vidění ještě starší označníky, které vypadají značně historicky. Na modře orámovaném smaltovaném terči je nakreslen trolejbus Škoda 9Tr či autobus Karosa ŠM 11. Štítky s názvem a charakterem zastávky ve stejném umístění jako u nových označníků jsou rovněž smaltované, s modrým písmem na bílém podkladě. Štítky s čísly linek jsou přišroubovány k tyči nahoře nad názvem zastávky. Jsou buď smaltované s modrým písmem, někdy kulaté, někdy hranaté a někdy hranaté s výstupkem pro šroub (donedávna běžné provedení v Praze), nebo novější plastové hranaté s černým písmem. Nejsou někdy uspořádány logicky vedle sebe, nýbrž z hlediska označení linky i polohy zcela náhodně. U starých označníků jsou zvláštní také železné rámečky, z nichž každý je jen pro jeden jízdní řád.
Staré označníky byly notně sešlé a orezlé, dnes už jsou většinou nahrazeny novými.

(5)

(5) Jízdní řád autobusové linky 8 platný od 1. 12. 1995. Říjen 2004. Výjimečně lze tyto staré (ale stále platné) jízdní řády vidět dosud.

Všechny jihlavské zastávky vyjma konečných a přestupních zastávek Masarykovo náměstí horní a Masarykovo náměstí dolní jsou na znamení. Většinou to zrychluje provoz, ale tak frekventovaných zastávek jako Dům kultury, U Tesly nebo Dům zdraví, nemá tento charakter žádný smysl. Při výstupu se znamení řidiči dává u novějších trolejbusů a autobusů tlačítkem dveří, u starších vozidel jedním zmáčknutím tlačítka "znamení k řidiči". Při stisknutí tlačítka "znamení k řidiči" vozy u řidiče nezvoní, ale rozsvěcují kontrolku. Při nástupu není třeba na dopravní prostředek mávat, stačí stát viditelně na zastávce.
Jízdní řády městské dopravy jsou zvláštní tím, že některé jsou na zastávkách umístěny velmi dlouhou dobu a stále platí. Například jízdní řád autobusové linky 8 je v platnosti od 1. 12. 1995 a v některých zastávkách je stále vytištěn na původním černobílém papíře. Na starých jízdních řádech je chybně uvedeno, že tarif je nepřestupný, také pětimístné telefonní číslo dopravce dávno neplatí.
Na novém typu jízdních řádů je umístěn obrázek buď trolejbusu Škoda 21Tr nebo autobusu Škoda 21Ab, který ale v Jihlavě nikdy nejezdil. (Jeho vyobrazení vzniklo tak, že byly u trolejbusu vymazány sběrače.)
Autobusová linka 4 má pro velký počet variant trasy jízdní řád podobný meziměstským linkám, tzn. jsou v něm vypsány celé trasy spojů.
Nevýhodné je, že v jízdním řádu není uvedena jízdní doba.

(6)

(6) Jízdní řád nového typu pro trolejbusovou linku E, říjen 2004.

Silniční doprava

Do Jihlavy vede silnice 1. třídy číslo I/19 Losina (u Plzně) - Spálené Poříčí - Rožmitál pod Třemšínem - Milevsko - Tábor - Pelhřimov - Jihlava, která se napojuje na silnici I/38 Jestřebí - Doksy - Mladá Boleslav - Nymburk - Kolín - Čáslav - Havlíčkův Brod - Jihlava - Znojmo - Hatě. Silnice I/38 zajišťuje napojení Jihlavy na dálnici D1 Praha - Mirošovice - Humpolec - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Vyškov (sjezd Jihlava, 112 km).
Naprostou většinu provozu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťuje dopravce ICOM transport a.s. (před rokem 1996 ČSAD Jihlava a.s.) se sídlem a garážemi v Jiráskově ulici 78 v Jihlavě nedaleko autobusového nádraží, které tento dopravce také spravuje. Dalšími dopravci jsou například TRADO-BUS, s.r.o., ZDAR, a.s., Connex Východní Čechy a.s., Connex Praha, s.r.o. či Znojemská dopravní společnost - PSOTA, s.r.o. Přímé autobusové spojení s Prahou je zajištěno v některých obdobích nedostatečně. Na rozlehlém autobusovém nádraží se nenacházejí informace a odjezdy autobusů a čísla odjezdových stanovišť je nutno hledat buď v jednotlivých jízdních řádech, nebo na počítači v hale, jehož obsluha je však pomalá a tvoří se u něj fronty. Funkci informátorů proto často plní řidiči autobusů, a je pochopitelné, že ne s nadšením.

(7)

(7) Autobusové nádraží v Jihlavě s vozy dopravce ICOM Transport, říjen 2004.

Železniční doprava

Jihlavou prochází železniční trať číslo 225 Havlíčkův Brod - Dobronín - Jihlava - Horní Cerekev - Jindřichův Hradec - Veselí nad Lužnicí, od které se zde odpojuje trať 240 Jihlava - Okříšky - Studenec - Střelice - Brno. Obě tratě jsou jednokolejné, trať 225 je elektrifikovaná (25 kV, 50 Hz).
Železniční stanice Jihlava je dosti vzdálená od centra města, ale má s ním dobré trolejbusové spojení. Blíže centru města a autobusovému nádraží leží stanice Jihlava město. Dále leží na území města zastávka Jihlava - Staré Hory. Železnice nemá pro Jihlavu takový význam, jako autobusová doprava. Přímé železniční spojení s Prahou je zajištěno jedním rychlíkem denně v každém směru.

Odkazy
Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.
Regionalist - MHD v Jihlavě
"Jihlavský MHD"
Společnost pro veřejnou dopravu - Jihlava
Citybus.cz - Jihlava
MHD v Jihlavě
Statutární město Jihlava
Dopravce ICOM transport a.s. Jihlava
Dopravce Český dráhy, a.s.

Zpět na hlavní stranu