Pražské železniční stanice a zastávky

Praha - Strašnice zastávka

(1) Foto Petr Král

(1) Elektrická jednotka řady 451 na osobním vlaku do Benešova v železniční zastávce Praha - Strašnice zastávka, listopad 2005.

Železniční zastávka Praha - Strašnice zastávka se nachází na železniční trati číslo 221 Praha - Benešov u Prahy. Tato železnice je dvoukolejná a elektrifikovaná a z Benešova pokračuje jako jednokolejná trať číslo 220 do Českých Budějovic.

(2)

(2) Nadchod tratě v zastávce Praha - Strašnice zastávka, únor 2006.

Dráha císaře Františka Josefa protnula území Strašnic v roce 1871. Zastávka zde však byla zřízena až v roce 1906. Původně se nazývala Strašnice zastávka, později Staré Strašnice zastávka a od roku 1942 nese současný název Praha - Strašnice zastávka. Důvodem k doložce "zastávka" v názvu byla existence dnes již zrušeného nákladového nádraží Praha - Strašnice na území mezi Strašnicemi a Zahradním Městem. Na cedulích na zastávce je název uveden pouze ve tvaru "Praha Strašnice".

(3) Foto Petr Král

(3) Přístřešek pro cestující a přilehlá výdejna jízdenek zastávky Praha - Strašnice zastávka na nástupišti ve směru na Benešov, listopad 2005.

Zastávka Praha - Strašnice zastávka je vybavena dvěma bočními nástupišti, spojenými železnou lávkou pro pěší. Ta je však využívána velmi slabě a cestující většinou přecházejí přes koleje. Na nástupišti ve směru na Benešov je umístěna výdejna jízdenek, na jejímž současném vzhledu se silně podepsali vandalové.

(4)

(4) Přístřešek pro cestující s okénkem výdejny jízdenek na nástupišti ve směru na Benešov, únor 2006.

Po trati číslo 221 jsou vedeny vlaky kategorie osobní - expres. V Hostivaři zastavují pouze osobní (zastávkové) vlaky a dva ranní spěšné vlaky, jeden ve směru do Prahy a druhý do Tábora. Ve špičkách pracovních dnů jezdí osobní vlaky v pravidelném intervalu 30 minut a mimo špičku pak 60 minut, což umožňuje cestujícím si snadno zapamatovat doby odjezdů vlaků. Půlhodinový interval zůstává zachován i mimo pracovní dny odpoledne.
Směrem do Prahy jsou všechny vlaky vedeny na hlavní nádraží, jejich druhou konečnou je u osobních Benešov u Prahy, u spěšného Tábor. Do zavedení grafikonu vlakové dopravy 2005/2006 jezdil jeden osobní vlak v pracovní dny a sobotu ráno z Prahy až do Českých Budějovic a jeden vlak v neděli a svátky opačně.

(5)

(5) Přístřešek pro cestující na nástupišti ve směru na hlavní nádraží, únor 2006.

Většina zastávkových vlaků je tvořena elektrickými jednotkami řady 451 a 452 "panťáky", zřídka jezdí i soupravy lokomotiv a dvoupodlažních vagónů. Přímé vlaky z Prahy přímo až do Českých Budějovic byly kvůli změně napájecí soustavy tvořeny dvousystémovou lokomotivou a klasickými zelenými vagóny typu B. V této sestavě dosud jezdí vlaky spěšné.
Úsek tratě Praha - Čerčany spadá do pásem Pražské integrované dopravy a v úseku Praha - Senohraby je zavedena plná integrace, v osobních a spěšných vlacích zde tedy platí i vybrané druhy jednotlivých jízdenek PID.

(6) Foto Petr Král

(6) Prototyp elektrické jednotky řady 451 na osobním vlaku do Benešova v zastávce Praha - Strašnice zastávka, květen 2007.

Strašnická zastávka je cestujícími velmi využívaná. Dopravu z této části Strašnic směrem do centra města však dnes místo vlaků zajišťují především tramvaje a autobusy v kombinaci s metrem, ačkoli jízdní dobu má městská doprava oproti vlakům delší.

(7)

(7) Mechanická předvěst u konce nástupiště strašnické zastávky ve směru na hlavní nádraží, únor 2006.

Nejbližší zastávka městské dopravy k železniční zastávce Praha - Strašnice se nazývá Nádraží Strašnice a obsluhují ji tramvajové linky 22, 24 a 26, z toho 24 je zde ukončena (obrací se v blízké smyčce Radošovická). Dále sem jezdí autobusové linky 101, 188 a 224. V nočním provozu jezdí na Nádraží Strašnice linky tramvají číslo 51, 57 a 59.

(8)

(8) Poblíž strašnické železnčiní zastávky leží tramvajová smyčka Radošovická. Na snímku z dubna 2004 na ní stojí vůz KT8D5 ev. č. 9044 na lince 24.

Zpět na hlavní stranu