Pražské železniční stanice a zastávky

Praha hlavní nádraží

<<< Předchozí část (1. strana ze 2)

(1)

(1) V původní odbavovací hale stanice Praha hlavní nádraží dnes funguje Fantova kavárna. Prosinec 2005.

(2)

(2) Detail výzdoby původní odbavovací haly stanice Praha hlavní nádraží, dnešní Fantovy kavárny, připomíná den, kdy vzniklo samostatné Československo a Praha se stala hlavním městem nového státu. Snímek z listopadu 2006.

Pražské hlavní nádraží bývá často popisováno jako ostuda města i Českých drah. Novináři, kteří jezdí autem, často popisují tuto stanici jako špinavou a smrdutou, plnou bezdomovců, zlodějů a lupičů a policistů, kteří šikanují slušné lidi. Člověk, který chce z Prahy nebo do Prahy jet vlakem, poté nabývá dojmu, že odbavovací halou a okolím nemůže projít, aniž by byl okraden, a že nejlépe udělá, když si na průchod stanicí vezme roušku.

(3)

(3) Pohled chodbou staré výpravní budovy od Fantovy kavárny k prodejně "Megasekáč", listopad 2006.

(4)

(4) Podchod pod nástupišti, únor 2005.

Podobné zvěsti o hlavním nádraží jsou poněkud zveličené. Zloději se na nádraží stahují všude a odjakživa a policejní kontroly nemohou být tak časté, aby byla činnost zlodějů znemožněna (resp. teoreticky mohou, ale to by se opět nelíbilo naší frontě "bojovníků za svobodu a demokracii"). Bezdomovci se zdržují zejména ve vstupní hale s přístupem do metra, která se nachází ještě před pokladnami, tj. mimo placený prostor. Osoby bez platných jízdních dokladů se zde tak mohou zdržovat libovolně dlouho (kromě nočních hodin, kdy je hala uzavřena) a ani policie je přes den nemůže vykázat.

(5)

(5) Nová odbavovací hala z roku 1977, listopad 2006.

(6)

(6) Pokladny v odbavovací hale z roku 1977, březen 2007.

Pokud prochází cestující hlavním nádražím pouze od hlavního vstupu (z parku) na nástupiště, za normálních okolností se mu nemůže hlavní nádraží zdát o nic špinavější než ostatní železniční stanice. Po letech provozu však působí staniční prostory, zejména obklady stropů a stěn a orientační systémy, značně sešle. Stropem na několika místech zatéká. Terčem kritiky bývají stánky v odbavovací hale, ale ty průchodu lidí halou nebrání a cestující je využívají, takže není důvod je rušit. Pravdou však je, že použitelná normální restaurace by byla potřebnější.

(7)

(7) Pamětní deska připomínající předání nové odbavovací haly v červnu 1977. Říjen 2005.

(8)

(8) Skříňky na zavazadla na hlavním nádraží v prosinci 2005.

Větší překvapení na cestujícího čeká, prochází-li z odbavovací haly k automobilovým a autobusovým parkovištím v blízkosti magistrály či opačně. Prostory stanice a jejího okolí jsou zde zničené a špinavé a zdaleka nepůsobí vzhledně ani bezpečně. Eskalátory jsou zásadně mimo provoz (někdy přehrazené či jinak uzavřené nebo vandalsky rozebrané), také zářivky mnohde vzaly za své. Zašpiněné informační systémy svědčí o létech bez údržby.
Toto obecně platí o všech vzdálenějších a méně využívaných koutech stanice a nejbližšího okolí.

(9)

(9) Původní orientační tabule v nové odbavovací hale z roku 1977 připomínají dobu, kdy se ještě pro orientaci zahraničních cestujících používaly jazyky kontinentální Evropy. Listopad 2006.

(10)

(10) Informační centrum v nové odbavovací hale hlavního nádraží, listopad 2006.

Označení "Praha hlavní nádraží" přehlušují u bočních vstupů žluté reklamy na "MEGASEKÁČ" tvořené samolepkami na skle konstrukce haly. U středního vstupu je sice reklama na zmíněnou prodejnu umístěna také, ale zde je název stanice (velká bílá písmena) přece jen větší. Je pochopitelné, že pro původní účely už nepotřebné prostory ve starých budovách se využívají jinak, ale pro orientaci lidí jsou důležitější jiné skutečnosti.
Na hlavním nádraží poněkud chybějí dopravní informace. Informační centrum je umístěno odlehle v místnosti v pravé části odbavovací haly v pohledu od vchodu. Nejedná se o ČD centrum, které je v Praze pouze v Libni. Na hlavním nádraží chybí také informační centrum Dopravního podniku hl. m. Prahy.

(11)

(11) Nevzhledný východ od úschovny zavazadel k parkovišti, prosinec 2005.

(12)

(12) Zdevastovaný přístup z parkoviště u magistrály k odbavovací hale, prosinec 2005.

Ve čtvrtek 14. prosince 2006 byla slavnostně zahájena rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží, která bude probíhat ve čtyřech etapách dlouhých pět let. Během této doby bude provoz hlavního nádraží omezen jen v minimálním rozsahu. Investorem stavby je italská společnost Grandi Stazioni, která bude mít celý areál železniční stanice ve třicetiletém pronájmu a bude jej po tuto dobu komerčně využívat. Nádraží se má proměnit v živé obchodní centrum, a nebudou jej tak využívat jen železniční cestující, ale i další zákazníci jednotlivých obchodů. Je otázkou, do jaké míry bude toto řešení vhodné, protože v prostorech stanice probíhá obrovská koncentrace lidí už nyní a zřízení nových obchodních prostor povede k jejímu neúnosnému zvyšování. Lze se také obávat, že řada obchodů bude na poměry cestujících příliš luxusní a tedy nepoužitelná, zatímco potřebné vybavení jako klasická restaurace, bufet, úschovna zavazadel nebo čekárna budou chybět. I když už to bude jasné i představitelům Českých drah, nebudou to moci řešit, protože vybavení prostor stanice si bude po 30 let diktovat italská společnost dle vlastních zájmů.

(13)

(13) Pohled na vstup do nové odbavovací haly hlavního nádraží z Vrchlického sadů, listopad 2006. Ve dvou prosklených věžích jsou umístěna schodiště na parkoviště na střeše (u Wilsonovy ulice, součásti severojižní magistrály).

(14)

(14) Označení "Praha hlavní nádraží" přehlušují u bočních vstupů žluté reklamy prodejny "MEGASEKÁČ". Listopad 2006.

Nyní k přístupnosti hlavního nádraží: Díky magistrále se lze k hlavnímu nádraží přepravit dobře autem, což však není pro dojíždění na vlak příliš důležité. K cestám na hlavní nádraží z různých částí Prahy lze použít také hustou síť linek městské hromadné dopravy. Jedná se především o metro na trase C. Stanice Hlavní nádraží této trasy byla vůbec první stanicí pražského metra, jejíž stavba byla započata. Jelikož se tehdy uvažovalo o podzemní tramvaji, má stanice boční nástupiště jako tramvaj a ne jedno ostrovní. V noci zajišťují dopravu k nádraží místo metra autobusy.

(15)

(15) Ohrazená část nové odbavovací haly hlavního nádraží připravená pro rekonstrukci, prosinec 2006.

(16)

(16) Ohrazená část nové odbavovací haly hlavního nádraží před pragotronem s odjezdy vlaků doplněná informačními cedulemi o rekonstrukci haly, leden 2007.

Přímo před starou nádražní budovou kdysi jezdila tramvaj, trať ale byla před stavbou magistrály zrušena a za své vzala i její přeložka v Opletalově ulici. Od tramvaje se lze tedy na nádraží dostat buď ze současné zastávky Hlavní nádraží v Bolzanově ulici (kolmo k budově) nebo ze zastávky Jindřišská.

(17)

(17) Vstup do stanice metra C Hlavní nádraží z odbavovací haly, únor 2005.

(18)

(18) Tramvajová zastávka Hlavní nádraží v Bolzanově ulici, prosinec 2006.

Zpět na hlavní stranu