Pražské železniční stanice a zastávky

Praha - Dolní Počernice

(1)

(1) Zastávka Praha - Dolní Počernice, leden 2004.

Železniční zastávka Praha - Dolní Počernice leží na významné železniční trati číslo 011 Praha - Český Brod - Kolín. Po této trati jsou vedeny kromě vlaků zastávkových i vlaky vyšších kategorií až do SuperCity. Velmi výzamná je zde také nákladní doprava. Čilý provoz na trati usnadňuje to, že je mezi Poříčany a Prahou - Běchovicemi trojkolejná, přičemž prostřední kolej nemá v menších stanicích a zastávkách nástupiště a využívají ji pouze rychlé vlaky, které téměř nikde nestaví.

(2)

(2) Elektrická jednotka řady 471 v zastávce Praha - Dolní Počernice v květnu 2005.

Zastávka Praha - Dolní Počernice leží ve směru z Kolína až za Běchovicemi, tedy na úseku pouze dvoukolejném. V zastávce je ale mezi oběma kolejemi dobře patrná mezera, která dává tušit, že zde třetí kolej existovala. Původně byla totiž v padesátých letech třetí kolej kolínské tratě postavena až do Libně, jenže byla provedena špatně a vlaky po ní jedoucí se drhly o vlaky na kolejích vedlejších. Proto byla v pražském úseku třetí kolej opět snesena a obnovy se už nedočkala.
Zastávka v Dolních Počernicích je celkem prostá. Tvoří ji všehovšudy dvě dlouhá betonová nástupiště naproti sobě, malé čekárny a označení cedulemi. Jízdní řád bývá opakovaně vylepován a trhán vandaly. Obě nástupiště spojuje podchod, lidé ale chodí spíše přes koleje.
Protože je trať 011 v úseku Praha - Pečky plně integrovaná, nacházejí se v zastávce i strojky pro označování jízdenek PID.

(3)

(3) Čekárna na nástupišti ve směru na Prahu, březen 2006.

Nejbližší zastávka MHD u počernické železniční zastávky se nazývá U Váhy a obsluhují ji autobusové linky č. 109, 110, 168, 208 a noční 503. Linku 110 vypravuje Jaroslav Štěpánek, ostatní Dopravní podnik hl. m. Prahy. Z této zastávky na zastávku vlakovou vede cesta přes druhou železniční trať, opět dvoukolejnou a elektrifikovanou. Tato trať blíže k počernické zástavbě je určena jen nákladní dopravě. Vychází z nákladového nádraží Praha - Malešice a přes Jahodnici se dostává do stanice Praha - Běchovice, kde je ukončena. Jedna ze studií o budoucnosti železnic v Praze uvažuje o zavedení osobní dopravy na této trati, v dohledné době však nic takového nepřipadá v úvahu.
Autobusy MHD v kombinaci s tramvají či metrem přebírají vlakům v relaci centrum Prahy - Dolní Počernice cestující. Autobusem se odtud dá dojet na metro a tramvaj na Palmovku nebo do Hloubětína, případně na tramvaj na Spojovací. Vlaky jedou v drtivé většině na Masarykovo nádraží, tedy přímo do centra. Vlakové spojení je oproti MHD v této relaci výrazně výhodnější nejen tím, že je bez přestupu, ale také jízdní dobou a při normálním obsazení vlaku i pohodlím.

(4)

(4) Nejbližší zastávka MHD u železniční zastávky Praha - Dolní Počernice se nazývá U Váhy. Na snímku z června 2004 z ní odjíždí Karosa B 732 Jaroslava Štěpánka ev. č. 1047 (r. v. 1989, ex ČSAD Frýdek-Místek) na lince 110.

Směrem "do Prahy" jezdí zastávkové vlaky z Dolních Počernic především na Masarykovo nádraží, pouze čtyři ranní zastávkové vlaky jsou z důvodu nízké kapacity Masarykova nádraží vedeny na nádraží Praha - Holešovice (opačně však nejedou). Poslední večerní zastávkový vlak je ukončen na hlavním nádraží.
Opačným směrem jezdí většina vlaků do Kolína, některé pouze do Českého Brodu. Obnoveno už je také přímé spojení zastávkovými vlaky do Pardubic, které bylo v době od 14. 12. 2003 do 11. 12. 2004 přerušeno.
Osobní vlaky jezdí v pravidelných intervalech 30 minut ve špičkách pracovních dnů a 60 minut v ostatních obdobích.
V současné době jsou už všechny zastávkové vlaky na trati 011 obsluhovány moderními dvoupodlažními elektrickými jednotkami řady 471. Tyto jednotky jsou vybaveny také oddílem 1. třídy, jejíž využití na zastávkových vlacích je však zcela mizivé.
Od 12. prosince 2004, kdy vstoupil v platnost grafikon vlakové dopravy pro rok 2005, je nasazení elektrických jednotek řady 471 na zastávkové vlaky tratě 011 garantované. Starší elektrické jednotky se tak na trati mohou objevit už jen výjimečně, při výpadku "nového vlaku".
Ještě před několika lety byl vozový park zastávkových vlaků na trati 011 poněkud rozmanitější. Jezdily zde zejména klasické kulaté modré "panťáky" řad 451 a 452. Provoz doplňovaly jednotky řady 470 z počátku 90. let, které mají čelní vozy běžné a vložené dvoupatrové. Natřeny jsou buď modře nebo žluto-zeleně. Některé vlaky obsluhovaly ještě klasické soupravy stejnosměrné elektrické lokomotivy a klasických zelených vagónů 2. třídy.
Nejdříve zmizely tyto klasické soupravy lokomotivy a vagónů, poté starší typy elektrických jednotek a dnes je vozový park zastávkových vlaků unifikován řadou 471.

Zpět na hlavní stranu