Zájezdové autobusy DP

(1)

(1) Zájezdová Karosa C 734 ev. č. 5974 (r. v. 1987) v čerpací stanici pohonných hmot v garážích Hostivař, září 2005.

Zajišťování příležitostné vnitrostátní i zahraniční zájezdové dopravy patřilo u Dopravního podniku hl. m. Prahy k jedněm z činností odštěpného závodu (později divize) Autobusy. V roce 2005 byla vyčleněna samostatná organizační jednotka Zájezdová doprava.
Pro zájezdovou dopravu má dopravce vyhrazeno devět vozů, které jsou uvedeny v následující tabulce:

TypRok výrobyKsMísta k sezeníVýkon kWMax. rychlost km/h
Karosa LC 7351989144155100
Karosa C 7341987245155100
Karosa LC 9361998450188100
Mercedes-Benz O-3501997, 1998351280100
Neoplan N 3161997152280100

(2) Foto Tomáš Janda

(2) Pět Karos C 734 zleva ev. č. 3096, 3095, 3094, 3093 a 3092 (všechny r. v. 1987) před výpravnou garáží Kačerov před výjezdem na společný zájezd pro více než 200 lidí v dubnu 1994. Vozy 3094 a 3096 jsou v provozu dosud.

Kromě těchto vozidel se na zájezdové dopravě DP podílejí i autobusy Karosa C 734 a C 934E v běžném provedení pro provoz na linkách. Ty jsou popsány na konci stránky.
Zájezdové autobusy DP jsou kromě malého označení dopravce vybaveny výraznými nápisy "Autobusy hl. m. Prahy" na bocích a na zádi, někdy i na čele. Mají také přidělena evidenční čísla, ta však jsou však na vozech uvedena naprosto nevýrazně.

(3) Foto Tomáš Janda

(3) Při zájezdech projíždějí autobusy DP hl. m. Prahy i úzkými lesními silničkami. Na snímku pohled z dnes již vyřazené kačerovské Karosy C 734 ev. č. 3093 (r. v. 1987) v roce 1994.

Karosa LC 735

(4)

(4) Karosa LC 735 ev. č. 3179 (r. v. 1989) v areálu garáží Hostivař, září 2006.

Dnes už poslední autobus tohoto typu u DP má přiděleno evidenční číslo 3179. Vyroben byl v roce 1989. Motor vozu pochází z firmy Liaz, převodovka je mechanická pětistupňová Praga, sedadla jsou vysoká sklápěcí. V pravé bočnici má vůz dvoje úzké dveře, z toho přední u řidiče dvoukřídlé (shodné s vozy typů B a C) a zadní pouze jednokřídlé, přes jejichž schodiště se sklápí jedna dvojice sedadel a běžně se nepoužívají. Vůz náleží do garáží Kačerov, zatímco ostatní výhradně zájezdové autobusy DP jsou deponovány v Hostivaři.

(5)

(5) Karosa LC 735 ev. č. 3179 (r. v. 1989) v areálu garáží Hostivař, září 2006.

Karosa C 734

(6)

(6) Zájezdová Karosa C 734 při odvozu účastníků letního dětského tábora v Jistebnici v jižních Čechách, červenec 2001.

Autobusy Karosa C 734 jsou určeny zejména pro příměstskou a meziměstskou linkovou dopravu, ale používají se i v dopravě městské. Jejich použití na zájezdy nebývá tak časté.

(7) Foto Tomáš Janda

(7) Zájezdová Karosa C 734 ev. č. 3087 (r. v. 1987) v Botičské ulici na Vyšehradě v říjnu 2005.

Výhradně pro zájezdy jsou upraveny dvě Karosy C 734 DP hl. m. Prahy, garáží Hostivař. Označeny jsou evidenčními čísly 3087 a 5974 a vyrobeny byly v roce 1987. Vozy jsou opatřeny neobvyklým nátěrem: kombinací tmavě červené (spodní pruh), bílé a černé (kolem oken).

(8)

(8) Zájezdová Karosa C 734 odborů DP u terminálu Nádraží Holešovice, červen 2004.

Kromě těchto vozů vlastní ještě dva zájezdové autobusy Karosa C 734 odbory DP. Tyto vozy jsou červeno-žlutě pruhované, na několika místech bílé. Mají kouřová skla a na zádi zavěšenou podlouhlou krabici na zavazadla. Tato krabice navazuje svým nátěrem na vůz samotný. V brzké době mají být oba vozy vyřazeny.

Karosa LC 936

(9)

(9) Karosa LC 936 na Vypichu, květen 2004.

(10)

(10) Karosa LC 936 AX 67-61 bez obvyklého nápisu "Autobusy hlavního města Prahy" v areálu garáží Hostivař, září 2006. V pozadí zájezdové autobusy Neoplan N 316 a Mercedes-Benz O-350.

Autobusy Karosa LC 936 vlastní DP v počtu 4 ks. Jedná se tak o početně nejvíce zastoupený zájezdový autobus tohoto dopravce. Vozidla jsou bíle natřená.
Karosa LC 936 je vybavena motorem Renault MIHR a osmistupňovou mechanickou převodovkou Praga. Maximální povolená rychlost vozu je 100 km/h, míst k sezení je 50. Autobusy mají přidělena ev. č. 3186 - 3189 a byly dodány v roce 1998. Vozy jsou klimatizované. Zajímavá jsou lepená okna a rovná záď vozu, jimiž se Karosy LC 936 (resp. LC 936 XE) odlišují od zároveň vyráběných typů C 934(E) a B 931(E), resp. B 932(E).

(11)

(11) Karosa LC 936 AX 03-05 (bez vyznačeného ev. č.) v terminálu Háje, září 2006.

(12)

(12) Karosa LC 936 AX 03-05 (bez vyznačeného ev. č.) v terminálu Háje, září 2006.

Mercedes-Benz O-350 Tourismo

(13) Foto Michal Vrobel

(13) Mercedes-Benz O-350 na Opatově v lednu 2004.

(14)

(14) Mercedes-Benz O-350 na Staroměstské v květnu 2005.

Třem pražským Mercedesům O-350 jsou přidělena evidenční čísla 3181, 3182 a 3185. Vozy byly dodány v letech 1997 a 1998. Mají motor Mercedes-Benz a šestistupňovou mechanickou převodovku Mercedes. Vybaveny jsou velmi komfortně - jsou klimatizované, mají přídavné topení, zavazadlový prostor se šatnou, minikuchyňku, chladící box, video a dokonce i WC a lůžko pro střídajícího řidiče.
Maximální rychlost vozů je 100 km/h, míst k sezení je 51.

(15) Foto Michal Vrobel

(15) Záď vozu Mercedes-Benz O-350, Opatov, leden 2004.

Neoplan N 316 SHD Transliner

(16) Foto Michal Vrobel

(16) Neoplan N 316 SHD Transliner ev. č. 3183 (r. v. 1997) odstavený v Zelenkově ulici na Libuši, prosinec 2005.

V roce 1997 obohatil vozový park zájezdových autobusů Dopravního podniku také jeden autobus typu Neoplan N 316 SHD Transliner, označený ev. č. 3183. Je vybaven motorem Mercedes-Benz a osmistupňovou mechanickou převodovkou ZF. Maximální rychlost činí 100 km/h, míst k sezení je 52.

Ostatní autobusy využívané pro zájezdy

(17) Foto Vojtěch Veselý

(17) Karosa C 734 ev. č. 3031 (r. v. 1995) - jinak služební vůz garáží Řepy - v Božím Daru v březnu 2005.

(18) Foto Tomáš Janda

(18) Řepské Karosy C 734 zpředu ev. č. 3031 (r. v. 1995) a 3035 (r. v. 1987) ve Lhotce u Mělníka v srpnu 2005.

(19) Foto Tomáš Janda

(19) Poslední vypravení vršovické C 734 ev. č. 3039 (r. v. 1995) na zájezd před vyřazením v říjnu 2005. Na snímku v garážích.

Kromě autobusů vyhrazených pro zájezdy využívá Dopravní podnik hl. m. Prahy v zájezdové dopravě také autobusy Karosa C 734 běžného provedení pro linkovou dopravu. Jedná se o vozy využívané jindy buď přímo na linkách MHD, nebo jako služební vozy.

(20) Foto Tomáš Janda

(20) Karosy C 734 DP hl. m. Prahy na zelené louce vrchu Radobýl u Litoměřic. Vedle stojí Karosa LC 735, která však DP nepatří. Duben 1994.

(21) Foto Tomáš Janda

(21) Dnes již vyřazená kačerovská Karosa C 734 ev. č. 3093 na zájezdu v areálu rekreačního zařízení v roce 1994.

Na zájezdy příležitostně nasazované Karosy C 734 linkového provedení jsou vybaveny označovacími strojky na jízdenky a na orientaci Mypol jim svítí čas a pásmo P. Výjimkou je C 734 ev. č. 3031 garáží Řepy, která se jinak využívá jen jako služební vůz a označovači jízdenek vybavena není.

(22) Foto Tomáš Janda

(22) Kačerovská Karosa C 734 ev. č. 3094 (r. v. 1987) u gymnázia Loučanská v Radotíně v červnu 1993. Vůz je v provozu dosud.

(23) Foto Tomáš Janda

(23) Pohled na čelo kačerovské Karosy C 734 ev. č. 3096 (r. v. 1987) v Opletalově ulici u hlavního nádraží v dubnu 1994 dokládá původní řešení nátěru i osobitou výzdobu vozu. Autobus je v provozu dosud.

Zpět na hlavní stranu