Karosa C 954 a C 954E

(1)

(1) Karosa C 954 dopravce Connex Praha ev. č. 1347 (r. v. 2003) na konečné linky 341 Belárie, leden 2005.

Dvoudvéřový autobus typu Karosa C 954 běžné délky s mechanickou převodovkou se vyráběl od roku 2001 do podzimu 2003. Tehdy byl nahrazen pokročilejším typem Karosa C 954E s lepenými skly v oknech, která nahradila původní upevnění oken do gumy. Vozy s lepenými skly vypadají lépe a neodchází u nich k zatékání kolem oken. Výroba Karos C 954E probíhá do současnosti.

(2)

(2) Karosa C 954E dopravce Bosák ev. č. 1468 (r. v. 2005) na výlukové konečné linky 338 Davle, U Kiliána, v prosinci 2005.

Výroba těchto typů autobusů navázala na předchozí řady Karosa C 934(E). Vozy jsou určeny především pro linkovou dopravu. Nejčastěji se používají na regionálních a vnitrostátních meziměstských linkách. Mohou ale najít uplatnění i na méně zatížených linkách městské dopravy nebo v dopravě zájezdové. Tam ovšem nenabízejí pohodlí srovnatelné s autobusy pro zájezdy přímo určenými.

(3)

(3) Karosa C 954E dopravce Connex Praha ev. č. 1358 (r. v. 2004) na konečné linky 383 Skalka, prosinec 2004.

Dopravní podnik hl. m. Prahy nevlastní žádný vůz Karosa C 954 ani C 954E. Autobusy těchto typů jsou ale rozšířeny u jiných dopravců - v abecedním pořadí jsou to Bosák, Connex Praha, ČSAD MHD Kladno, ČSAD Polkost, ČSAD Střední Čechy, Martin Uher, OAD Kolín, Probo Trans Beroun a Spojbus. Nejvíce autobusů C 954(E) nasazují do systému PID ČSAD Střední Čechy (cca 40 kusů) a Connex Praha (cca 25 kusů).

(4)

(4) Karosa C 954E dopravce Spojbus ev. č. 1433 (r. v. 2003) na konečné vybraných spojů linky 380 Zličín, březen 2004.

Autobusy typu Karosa C 954(E) dosahují délky 11 990 mm, šířky 2 500 mm a maximální výšky 3165 mm. Pohotovostní hmotnost vozu činí 10 800 kg, celková hmotnost 18 000 kg. Vozy provozované v systému PID mají 49 míst k sezení a 39 míst k stání.

(5)

(5) Karosa C 954 ČSAP Nymburk (dnes OAD Kolín) ev. č. 1957 (r. v. 2001) na lince 398 v terminálu Černý Most, červenec 2003.

(6)

(6) Karosa C 954E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1384 (r. v. 2003) v červeno-bílé variantě firemního nátěru na nástupní zastávce linky 336 Zličín v únoru 2006.

Pohonnou jednotkou vozu je motor Iveco Cursor 8 o maximálním výkonu 228 kW, převodovka typu ZF 6S1600 je mechanická se šesti převodovými stupni vpřed a jedním vzad. Omezovač rychlosti je nastaven na hodnotu 100 km/h.

(7)

(7) Karosa C 954E ČSAD Střední Čechy ev. č. 1583 (r. v. 2005) na konečné linky 348 Českomoravská, leden 2006.

(8)

(8) Karosa C 954 dopravce Hotliner ev. č. 1099 (r. v. 2002) na konečné linky 303 Černý Most v dubnu 2005. V lednu 2007 byl vůz odprodán novému provozovateli linek, dopravci Connex Praha.

Karosérie je polosamonosné konstrukce, sešroubovaná do formy skeletu před oplechováním a olakováním. Celý sklet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně. Nejvýraznějším rozdílem karosérie od předchozích typů Karosa C 934(E) je rovné zadní čelo, zatímco přední zůstává zaoblené.

(9)

(9) Karosa C 954 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1553 (r. v. 2001) na lince 348 u zastávky Prosek v říjnu 2006. Za pozornost stojí nazdobené čelo a bílá zrcátka.

(10)

(10) Karosa C 954E OAD Kolín ev. č. 1960 (r. v. 2006) s odlišným typem dveří na konečné linky 398 Černý Most, leden 2007.

Vůz je vybaven dvěma dvoukřídlými dveřmi otevíranými vně vozu a ovládanými elektropneumaticky ze stanoviště řidiče. U každých dveří jsou tři schody. Podlaha vozu je v celé délce rovná, všechna sedadla jsou umístěna na schodu. Proti zadním dveřím (uprostřed vozu) se nachází plošina pro přepravu kočárků nebo invalidů na vozíku. Zavazadlové prostory, které se však na linkách PID nepoužívají, mají objem 4,85 m3.

(11)

(11) Karosa C 954 dopravce Connex Praha ev. č. 1342 (r. v. 2002) v málo obvyklém modro-bílém nátěru "ČSAD" na lince 383 v zastávce Struhařov, Habr v září 2006.

(12)

(12) Karosa C 954 dopravce Connex Praha ev. č. 1343 (r. v. 2002) v modro-bílém nátěru "ČSAD" na konečné linky 385 Opatov, září 2003.

Přibližná cena autobusu Karosa C 954 činila v roce 2003 3 180 000,- Kč. Autobus Karosa C 954E stál v roce 2005 přibližně 3 200 000,- Kč a v roce 2006 3 450 000,- Kč.

(13)

(13) Karosa C 954 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1561 (r. v. 2002) ve výstupní zastávce linky 379 Černý Most, červen 2006.

(14)

(14) Autobusy Karosa C 954E dopravce Martin Uher zleva ev. č. 1142 (r. v. 2005) na lince 317 a 1138 (r. v. 2004) na lince 321 v obratišti Smíchovské nádraží, leden 2006.

Autobusy Karosa C 954(E) obsluhují v systému PID především regionální linky (číselné řady 300 a 400), méně často jsou nasazovány i na linky městské dopravy - např. na linky 221 a 269 dopravce Hotliner, linku číslo 255 dopravce Martin Uher a výjimečně i na linku 165 dopravce Connex Praha.

(15)

(15) Autobusy Karosa C 954E dopravce ČSAD Polkost zleva ev. č. 1627 (r. v. 2005) na lince 387 a 1628 (r. v. 2004) na lince 382 na konečné Skalka, květen 2006.

(16)

(16) Karosa C 954 dopravce Connex Praha ev. č. 1346 (r. v. 2003) parkující v Hájku, leden 2007.

Autobusy jsou v provozu v různých nátěrech - od bílého, který je nabízen výrobcem jako standardní (OAD Kolín, Connex Praha, Martin Uher - s červenými doplňky) přes červeno-bílý "městský nátěr" se dvěma červenými pruhy (Connex Praha, ČSAD Polkost) a modro-bílý nátěr "ČSAD" se dvěma modrými pruhy (Connex Praha, Probo Trans Beroun) po firemní laky s různým uspořádáním barevných pruhů (zeleno-bílé varianty Bosák a ČSAD MHD Kladno, modro-bílé Connex Praha a ČSAD Střední Čechy, červeno-žluté provedení Spojbus). Někteří dopravci provozují autobusy těchto typů v několika nátěrech.

(17)

(17) Karosa C 954E ČSAD Polkost ev. č. 1639 (r. v. 2005) s reklamní fólií na levém boku na konečné linky 387 Depo Hostivař, květen 2006.

(18)

(18) Karosa C 954E dopravce Connex Praha ev. č. 1348 (r. v. 2003) na lince 497 v zastávce Říčany, Štefánikova, březen 2006.

Někteří dopravci nasazují do provozu autobusy typů Karosa C 954(E) zásadně s digitálními orientacemi (Bosák, ČSAD Polkost, Martin Uher, Probo Trans Beroun, Spojbus), jiní výhradně s orientacemi plastovými (OAD Kolín). U Connexu Praha a ČSAD Střední Čechy některé vozy digitální orientace mají a některé ne.

(19)

(19) Karosa C 954E dopravce Connex Praha ev. č. 1354 (r. v. 2004) na lince 332 v obratišti Budějovická, duben 2004.

(20)

(20) Karosa C 954E dopravce Connex Praha ev. č. 1350 (r. v. 2003) s digitálními orientacemi linky 134 102 Praha - Jindřichův Hradec na lince 165 u zastávky Nádraží Modřany v říjnu 2005.

Zpět na hlavní stranu