Karosa B 961 a B 961E

(1)

(1) Karosa B 961 ev. č. 6354 (r. v. 2002, garáže Kačerov) na lince 205 u zastávky Tylova čtvrť, březen 2006.

Pro obměnu vozového parku kloubových autobusů dodávali někteří dopravci Pražské integrované dopravy od roku 2002 vozy typu Karosa B 961, které byly na podzim roku 2003 nahrazeny ve výrobě vývojově pokročilejším provedením Karosa B 961E. Toto provedení se vyrábí až do současnosti.

(2)

(2) Prototyp Karosy B 961 ev. č. 6360 (r. v. 2002, garáže Hostivař) na konečné linky 271 Háje, únor 2005.

Vozy typu Karosa B 961 nahradily ve výrobě předchozí typ Karosa B 941E. Nejvýraznější změnou B 961 od B 941E je nové ploché zadní čelo. Karosérie je polosamonosné konstrukce, sešroubovaná do formy skeletu před oplechováním a olakováním. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně, oplechování je provedeno pozinkovaným plechem.

(3)

(3) Nejnižší evidenční číslo z Karos B 961 má vůz 6350 garáží Hostivař z roku 2002 - zde na lince 139 v zastávce Sídliště Lhotka v červenci 2005.

(4) Foto Kevin Kulík

(4) Karosa B 961 ev. č. 6350 (r. 2002, garáže Hostivař) byla 10. dubna 2007 poškozena na lince 271 u zastávky Nádraží Hostivař požárem.

Vozy typů Karosa B 961 a B 961E dosahují délky 17 590 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Určeny jsou pro přepravu osob ve městech a přidružených aglomeracích, čemuž odpovídá umístění čtyř dveří v pravé bočnici - v každém článku dvou. Výška podlahy činí v přední části 790 mm a v zadní části 890 mm. Míst k sezení je v základním provedení 45, k stání 122, celková obsaditelnost tak činí 167 osob. Pohotovostní hmotnost vozidla je 13 870 kg u provedení B 961 a 14 400 kg u B 961E.

(5)

(5) Nejvyšší evidenční číslo z Karos B 961 má vůz 6380 garáží Řepy z roku 2003 - zde na konečné linky 217 Na Knížecí v červenci 2005. Linka je vypravována kloubovými vozy pouze v červenci a srpnu.

Motor Iveco Cursor 8 splňující emisní normu EURO 3 dosahuje výkonu 213 kW. Převodovka VOITH D 851.3E je plně automatická s vestavěným hydraulickým retardérem, se třemi převodovými stupni vpřed a jedním vzad. Maximální rychlost činí 70 km/h.

(6)

(6) Karosa B 961 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1566 (r. v. 2002) na konečné linky 367 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, aut. st. v březnu 2005.

Nejvíce Karos B 961 v Pražské integrované dopravě provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy. Ten zařadil do provozu v letech 2002 a 2003 31 vozů tohoto typu, z nichž všechny slouží dodnes, pouze vůz ev. č. 6350 je od 10. dubna 2007, kdy byl na lince 271 u zastávky Nádraží Hostivař poškozen požárem, odstaven.
Autobusy jsou označeny evidenčními čísly 6350 - 6380 a umístěny v garážích Hostivař, Kačerov a Řepy (dříve i Dejvice a Vršovice).

(7)

(7) Karosa B 961 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1566 (r. v. 2002) na lince 375 u zastávky Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Pražská v březnu 2006.

Další Karosy B 961 nasazuje dopravce ČSAD Střední Čechy, který vlastní dva vozy ev. č. 1565 a 1566, zařazené v roce 2002 a umístěné v provozovně v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi.

(8)

(8) Karosa B 961 ev. č. 6371 na lince 139 se při sněhové kalamitě v lednu 2005 u zastávky Zálesí ve snaze rozjet zlomila a zablokovala veškerou dopravu.

Karosy B 961 Dopravního podniku jezdí v klasickém červeno-bílém městském náteru vyjma prototypu ev. č. 6360, který byl od výrobce dodán v bílé barvě jako povodňový dar Praze. Vůz původně neměl ani digitální orientace BUSE, ty byly zabudovány až po dodání v Praze. Jediný bílý kloubový autobus DP hl. m. Prahy má od sériových B 961 některé odlišnosti v interiéru.

(9)

(9) Prototyp Karosy B 961 ev. č. 6360 (r. v. 2002, garáže Hostivař) na lince 271 v zastávce Poliklinika Petrovice, duben 2006.

Autobusy Karosa B 961 ČSAD Střední Čechy jezdí ve firemním modro-bílém nátěru a na rozdíl od vozů tohoto typu u Dopravního podniku nejsou vybaveny vnějšími digitálními orientacemi.

(10)

(10) Po srpnových povodních 2002 jezdily autobusy náhradní dopravy za metro pod honosnou budovou Národního muzea. Karosa B 961 projíždí Václavským náměstím v září 2002.

Současné provedení Karosa B 961E se vyrábí od podzimu 2003. Od vozů Karosa B 961 se odlišuje lepenými skly, která vylepšují vzhled vozu a zamezují zatékání dovnitř, které se kolem gumy u starších vozidel děje. Odlišný je také kryt chladiče.

(11)

(11) Karosa B 961 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1566 (r. v. 2002) na lince 405 v zastávce Jirny v březnu 2007.

(12) Foto Vojtěch Veselý

(12) Karosy B 961E ČSAD Polkost zleva ev. č. 1603 a 1637 (obě r. v. 2004) na konečné linky 381 Kutná Hora, hlavní nádraží v červenci 2005.

V systému PID dosud jezdí šest vozů Karosa B 961E, z toho čtyři u dopravce ČSAD Polkost z Kostelce nad Černými lesy a dva u firmy Martin Uher z Mníšku pod Brdy.

(13)

(13) Karosa B 961E ČSAD Polkost ev. č. 1603 (r. v. 2004) na konečné linky 387 Skalka, leden 2005.

První vůz ev. č. 1637 byl dodán dopravci ČSAD Polkost v dubnu 2004, druhý s ev. č. 1603 v říjnu téhož roku, třetí s ev. č. 1609 v únoru 2006 a čtvrtý, označený ev. č. 1606 a s ohledem na ukončení výroby vozů typové řady Karosa 900 také poslední, v březnu 2006. Martin Uher zařadil do provozu Karosu B 961E ev. č. 1141 v květnu 2005, 1144 v květnu 2006 a poslední vůz tohoto typu, ev. č. 1147, který je zároveň celkově poslední vyrobenou Karosou B 961E, v lednu 2007.

(14)

(14) Karosa B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1141 (r. v. 2005) na lince 317 u zastávky Kytín, duben 2006.

(15) Foto Vojtěch Veselý

(15) Karosa B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1144 (r. v. 2006) na konečné linky 321 Smíchovské nádraží, květen 2006.

Autobusy ČSAD Polkost jezdí v červeno-bílém nátěru se dvěma červenými pruhy. Vozy Martina Uhera 1141 a 1144 jsou bílé, 1144 s červeným proužkem na čele pod stěrači. Vůz 1147 je celý červený, loga dopravce jsou bílá. Všechny Karosy B 961E jsou vybaveny vnějšími i vnitřními digitálními orientacemi.

(16)

(16) Karosa B 961E ČSAD Polkost ev. č. 1609 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 381 ze zastávky Nové náměstí, březen 2006.

(17)

(17) Karosa B 961E ČSAD Polkost ev. č. 1606 (r. v. 2006) odstavená u stanice metra Strašnická, březen 2006.

Karosy B 961E v Pražské integrované dopravě jsou upraveny pro provoz na příměstských linkách: mají více sedadel (míst k sezení je 52), u třetích dveří se nenachází plošinka a nad sedadly jsou umístěny police na zavazadla. I přes tyto úpravy však vozy nejsou pro provoz v regionální dopravě vhodné a jsou sem nasazovány pouze kvůli tomu, že výrobce již v době jejich dodávání nenabízel kloubové autobusy linkového provedení.

(18)

(18) Karosa B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1147 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 317 ze zastávky Lahovice krátce po zařazení do provozu v lednu 2007.

(19)

(19) Karosa B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1147 (r. v. 2006) na lince 321 ve výstupní zastávce Smíchovské nádraží krátce po zařazení do provozu v lednu 2007.

Odlišné uspořádání interiéru vozů Karosa B 961(E) oproti typu Karosa B 941E bohužel vedlo ke snížení pohodlí cestujících na zadních sedadlech, kde je nyní málo místa na nohy. Další slabší stránkou vozu je vyšší hlučnost motoru.

(20)

(20) Interiér Karosy B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1147 (r. v. 2006), leden 2007.

(21)

(21) Stanoviště řidiče Karosy B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1147 (r. v. 2006), leden 2007.

Přibližná cena autobusu Karosa B 961 pro rok 2003 činila 4 780 000,- Kč. Autobus Karosa B 961E stál ještě v roce 2005 stejnou sumu, v roce 2006 jeho cena stoupla na 5 250 000,- Kč.

(22)

(22) Karosa B 961E dopravce Martina Uhera ev. č. 1141 (r. v. 2005) na Smíchovském nádraží, květen 2005.

(23)

(23) Autobusy Martina Uhera na Smíchovském nádraží v květnu 2005 - zleva Karosa B 961E ev. č. 1141 (r. v. 2005) na lince 321 a B 951 ev. č. 1137 (r. v. 2003) na dnes již zrušené lince 255.

Zpět na hlavní stranu