Karosa B 952 a B 952E

(1)

(1) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1387 (r. v. 2002) na konečné linky 306 Zličín, prosinec 2004.

Trojdvéřové městské autobusy Karosa B 952 s podlahou v normální úrovni vychází ze staršího typu Karosa B 932E. Nejvýraznější změnou v exteriéru je nové ploché zadní čelo. Karosérie je polosamonosné konstrukce, sešroubovaná do formy skeletu před oplechováním a olakováním. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně, oplechování je provedeno pozinkovaným plechem.

(2)

(2) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1388 (r. v. 2002) vyjíždí na lince 316 z konečné Dejvická, prosinec 2004. Vůz má nefunkční boční digitální orientaci, kterou nahrazuje plastová.

Délka autobusů Karosa B 952 a B 952E činí 11 320 mm, šířka 2 500 mm a výška 2 956 mm. Pohotovostní hmotnost vozu je 9 820 kg, celková (maximální) hmotnost pak 17 800 kg. Ve vozech je 31 míst k sezení a 68 k stání, celková obsaditelnost tak činí 99 osob.

(3)

(3) Karosa B 952 OAD Kolín ev. č. 1713 (r. v. 2002) na konečné linky 423 Úvaly, žel. st., září 2006.

Motor typu IVECO Cursor F2BE 1682D splňuje emisní normu EURO 3. Jeho maximální výkon činí 180 kW. Převodovka Praga 5P 120S je mechanická synchronizovaná pětistupňová. Maximální rychlost činí 80 km/h. Typem převodovky se vozy Karosa B 952 odlišují od autobusů Karosa B 951 s převodovkou automatickou.

(4)

(4) Karosa B 952 OAD Kolín ev. č. 1713 (r. v. 2002) na konečné linky 423 Úvaly, žel. st., září 2006.

Odlišné uspořádání interiéru vozů Karosa B 952 oproti typu Karosa B 932E bohužel vedlo ke snížení pohodlí cestujících na zadních sedadlech, kde je nyní málo místa na nohy. Další slabší stránkou vozu je vyšší hlučnost motoru.

(5)

(5) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1388 (r. v. 2002) přijíždí na lince 316 do zastávky Jenerálka v lednu 2007.

(6)

(6) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1387 (r. v. 2002) na konečné linky 347 Bílá Hora, březen 2004. Od 12. prosince 2004 provozuje tuto linku, prodlouženou o úsek Bílá Hora - Motol, Dopravní podnik hl. m. Prahy. ČSAD Kladno má náhradou za ni linku 306.

Autobusy Karosa B 952 jsou v Pražské integrované dopravě provozovány dopravci ČSAD MHD Kladno a OAD Kolín. ČSAD MHD Kladno nasazuje dvě vozidla v zeleno-bílém nátěru (s úzkým zeleným proužkem pod okny), označená evidenčními čísly 1387 a 1388. Tyto autobusy byly dodány v roce 2002.
Vozidlo OAD Kolín má evidenční číslo 1713 a je stejně staré jako kladenské autobusy stejného typu. Kolínská B 952 je zajímavá svým sytě žlutým nátěrem a na rozdíl od kladenských vozů není vybavena digitálními orientacemi.

(7)

(7) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1372 (r. v. 2006) na konečné linky 340 Dejvická, září 2006.

(8)

(8) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1371 (r. v. 2006) na konečné linky 316 Dejvická, prosinec 2006.

Přibližná cena autobusu Karosa B 952 v roce 2003 činila 3 060 000,- Kč, tudíž byl tento typ nejlevnějším autobusem běžné délky od Karosy.

(9)

(9) Karosa B 952E dopravce Jaroslava Štěpánka ev. č. 1031 (r. v. 2006, ex ev. č. 1050) na lince 110 u zastávky Lomnická, květen 2007.

(10)

(10) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1373 (r. v. 2006) na lince 340 odjíždí ze zastávky V Podbabě, červenec 2006.

Od října 2003 přibližně do konce roku 2006 vyráběla Karosa novější provedení B 952E, které se odlišuje lepenými skly na rozdíl od jejich původního upevnění v gumě. Lepená skla jednak vylepšují vzhled vozu, jednak díky nim do vozidla nezatéká, což se kolem gumy u starších autobusů může dít. Na linky PID jsou vypravovány čtyři autobusy provedení B 952E. Pět z nich provozuje ČSAD MHD Kladno - jedná se o vozy ev. č. 1371, 1372, 1373, 1394 a 1407 zařazené v červnu (1373), srpnu (1372) a říjnu (1371) 2006 a v únoru (1407) a dubnu (1394) 2007. Autobusy jezdí v červeno-bílém nátěru (s úzkým červeným proužkem pod okny).

(11)

(11) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1373 (r. v. 2006) na konečné linky 340 Dejvická, červenec 2006.

(12)

(12) Karosa B 952E Jaroslava Štěpánka ev. č. 1050 (r. v. 2006, dnes ev. č. 1031) krátce po zařazení v garážích v průmyslovém areálu v ulici Jiřího ze Vtelna v Horních Počernicích, prosinec 2006.

V prosinci 2006 zařadil dopravce Jaroslav Štěpánek s garážemi v Praze - Horních Počernicích autobus Karosa B 952E, který jezdí v bílém nátěru. Vůz byl původně označen ev. č. 1050. Toto evidenční číslo však již bylo v systému PID obsazeno Karosou B 732 dopravce Hotliner. Proto byl nový vůz ještě před nasazením do provozu přečíslován na ev. č. 1031. (K současnému obsazení čísla 1050 u zmíněných dvou dopravců přitom nedošlo poprvé.)

(13)

(13) Interiér autobusu Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno v pohledu od stanoviště řidiče, červenec 2006.

(14)

(14) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno, červenec 2006.

Přibližná cena autobusu Karosa B 952E činila v roce 2006 3 340 000,- Kč.

Zpět na hlavní stranu