Karosa B 951 a B 951E

(1)

(1) Autobusy Karosa B 951E DP hl. m. Prahy zleva zleva ev. č. 4092 a 4098 (oba r. v. 2004, garáže Řepy) na linkách 230 a 249 na Řeporyjském náměstí v květnu 2005.

(2)

(2) Karosa B 951 ev. č. 4032 (r. v. 2002, garáže Hostivař) vyjíždí na lince náhradní dopravy X-11 z Turnovského ulice ve Strašnicích v říjnu 2005.

Vozový park autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy nebyl v posledních letech obnovován jen nízkopodlažními vozidly, ale také autobusy s podlahou v normální úrovni. Ve článkové verzi to byly od roku 2002 do roku 2003 vozy Karosa B 961, v provedení běžné délky pak vozy B 951 a od podzimu 2003 do podzimu 2006 B 951E.

(3)

(3) Karosa B 951E ev. č. 4125 (r. v. 2006, garáže Vršovice) na lince 145 u konečné zastávky Ládví krátce po dodání v říjnu 2006.

(4)

(4) Karosa B 951E ev. č. 4117 (r. v. 2006, garáže Klíčov) na lince 158 v zastávce Letňany, listopad 2006.

Autobusy těchto typů vycházejí ze staršího vozidla B 931E. Nejvýraznější změnou v exteriéru je nové ploché zadní čelo. Karosérie je polosamonosné konstrukce, sešroubovaná do formy skeletu před oplechováním a olakováním. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně, oplechování je provedeno pozinkovaným plechem.

(5)

(5) Autobusy Karosa B 951E zleva ev. č. 4086 a 4087 (r. v. 2004, garáže Hostivař) jako manipulační jízda v obratišti Nádraží Holešovice v říjnu 2005.

(6)

(6) Karosa B 951E ev. č. 4122 (r. v. 2006, garáže Vršovice) na lince 212 v zastávce Opatov krátce po dodání v říjnu 2006.

Délka autobusů Karosa B 951 a B 951E činí 11 320 mm, šířka 2 500 mm a výška 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost vozu je 10 200 kg, celková (maximální) hmotnost pak 17 800 kg. Ve vozech je 31 míst k sezení a 68 k stání, celková obsaditelnost tak činí 99 osob.

(7)

(7) Karosa B 951 dopravce Martina Uhera ev. č. 1137 (r. v. 2003) na lince 255 v zastávce Most Závodu Míru, únor 2006. Od 26. února je jediná městská linka tohoto dopravce zrušena a její spoje převedeny na linku 314.

(8)

(8) Karosa B 951E ev. č. 4111 (r. v. 2006, garáže Klíčov) na lince 351 v zastávce Cukrovar Čakovice krátce po dodání v říjnu 2006.

Motor typu IVECO Cursor 8 splňuje emisní normu EURO 3. Jeho maximální výkon činí 180 kW. Převodovka VOITH D 851.3E je plně automatická se zabudovaným hydraulickým retardérem, se třemi převodovými stupni vpřed a jedním vzad. Maximální rychlost činí 70 km/h.

(9)

(9) Karosa B 951E ev. č. 4045 (r. v. 2003, garáže Dejvice) na konečné linky 355 Dejvická v lednu 2004.

(10) Foto Petr Král

(10) Karosa B 951E ev. č. 4128 (r. v. 2006, garáže Vršovice) na konečné linky 224 Strašnická krátce po zařazení do provozu v říjnu 2006.

Novější provedení autobusů, označené jako Karosa B 951E, je vyráběno od října 2003. Od původní Karosy B 951 se liší lepenými skly na rozdíl od jejich původního upevnění v gumě. Lepená skla jednak vylepšují vzhled vozu, jednak díky nim do vozidla nezatéká, což se kolem gumy u starších vozidel děje. Odlišný je také kryt chladiče.

(11)

(11) Karosa B 951 ev. č. 4013 (r. v. 2002, garáže Kačerov) vyjíždí na lince 157 ze zastávky Poliklinika Modřany v květnu 2007. Běžně je tato linka vypravována pouze kloubovými vozy.

(12) Foto Petr Král

(12) Karosa B 951 ev. č. 4025 (r. v. 2002, garáže Vršovice) na odklonové trase linky 145 vyjíždí ze zastávky Záběhlická škola, květen 2006.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zakoupil 31 autobusů typu Karosa B 951 a 100 vozů Karosa B 951E. Všechny tyto vozy slouží dosud. Karosy B 951 byly dodávány od října do listopadu 2002 a označeny evidenčními čísly 4010 - 4040, Karosy B 951E od listopadu 2003 do června 2004 pod čísly 4041 - 4100 a v září a říjnu 2006 pod čísly 4101 - 4140. Každý z těchto typů vozů je zastoupen u všech garáží DP. Autobusy jezdí pouze v městském červeno-bílém nátěru. Vozy dodané v roce 2006 se od starších odlišují osazením sedaček STER místo původních VogelSitze a umístěním držáků na vlaječky na čelní masce nad chladičem místo na bocích vozu nad čelním sklem.

(13)

(13) Karosa B 951 dopravce Martina Uhera ev. č. 1137 (r. v. 2003) na dnes již zrušené lince 255 v zastávce Lihovar, prosinec 2003.

(14)

(14) Karosa B 951E ev. č. 4113 (r. v. 2006, garáže Klíčov) na lince 158 u zastávky Avia Letňany, únor 2007.

Jeden vůz Karosa B 951 provozuje i dopravce Martin Uher. Jeho jediný vůz tohoto typu byl vyroben v roce 2003, je bílý a jezdí pod evidenčním číslem 1137. Na rozdíl od vozů tohoto typu u Dopravního podniku není vybaven vnějšími digitálními orientacemi. Odlišuje se také krytem chladiče shodným s provedením B 951E, šedým předním nárazníkem a v interiéru sedadly STER.

(15)

(15) Karosa B 951E ev. č. 4058 (r. v. 2004, garáže Kačerov) na konečné linky 226 Hrnčíře v poslední den jejího provozu 5. března 2005.

(16)

(16) Karosa B 951E ev. č. 4102 (r. v. 2006, garáže Řepy) přijíždí na lince 312 do zastávky Jenerálka v lednu 2007.

Odlišné uspořádání interiéru vozů Karosa B 951(E) oproti typu Karosa B 931E bohužel vedlo ke snížení pohodlí cestujících na zadních sedadlech, kde je nyní málo místa na nohy. Další slabší stránkou vozu je vyšší hlučnost motoru.

(17)

(17) Karosa B 951E ev. č. 4090 (r. v. 2004, garáže Řepy) vyjíždí z nástupní zastávky linky 230 Chaplinovo náměstí krátce po jejím prodloužení na tuto konečnou v září 2006.

(18)

(18) Karosa B 951E ev. č. 4118 (r. v. 2006, garáže Klíčov) na lince 351 v zastávce Třeboradice krátce po zařazení do provozu v říjnu 2006.

(19)

(19) Karosa B 951 ev. č. 4035 (r. v. 2002, garáže Hostivař) na lince 268 v zastávce Na Návsi v lednu 2007.

Přibližná cena autobusu Karosa B 951 pro rok 2003 byla s převodovkou Voith 3 590 000,- Kč. Autobus typu Karosa B 951E byl k dostání v roce 2005 přibližně za 3 620 000,- Kč a v roce 2006 za 3 880 000,- Kč.

(20)

(20) Karosa B 951 ev. č. 4023 (r. v. 2002, garáže Vršovice) přijíždí na lince 197 do zastávky U Libušské sokolovny, prosinec 2006.

(21)

(21) Karosa B 951E ev. č. 4100 (r. v. 2004, garáže Řepy) při manipulační jízdě na Vítězném náměstí, únor 2006.

(22)

(22) Karosa B 951E ev. č. 4056 (r. v. 2003) jako operativní záloha garáží Vršovice v terminálu Želivského v červenci 2006.

V současné době Karosa vyrábí ještě verzi B 952E s mechanickou převodovkou, která navazuje na typ B 952.

(23)

(23) Interiér Karosy B 951 Dopravního podniku hl. m. Prahy, říjen 2004.

(24)

(24) Interiér Karosy B 951E s odlišným typem sedadel. Vlevo jsou sedadla polstrovaná a vpravo pouze samotná plastová. Březen 2005.

Zpět na hlavní stranu