Karosa B 941 a B 941E

(1)

(1) Zleva Karosa B 941 ev. č. 6250 (r. v. 1998) a B 941E ev. č. 6313 (r. v. 1999) garáží Řepy na konečné linky 119 Dejvická v červenci 2005. 6250 má zajímavé orientace "PŘESTÁVKA/PAUSE".

Více než polovina vozového parku kloubových autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s., je tvořena vozy typů Karosa B 941 a B 941E. Dopravní podnik zařadil do provozu 105 vozů typu Karosa B 941 v letech 1997 - 1998 a 70 vozů typu Karosa B 941 v letech 1999 a 2001. Všechny slouží dodnes.

(2) Foto Vojtěch Veselý

(2) Karosa B 941E ev. č. 6342 (r. v. 2001, garáže Kačerov) na konečné linky 198 Smíchovské nádraží v srpnu 2005.

Ostatní dopravci autobusy těchto typů do systému Pražské integrované dopravy nevypravují.

(3) Foto Pavel Kypta

(3) Karosa B 941 ev. č. 6240 (r. v. 1998, garáže Kačerov) na konečné linky 205 Zelený pruh, únor 2006.

Kloubové autobusy typů Karosa B 941 a B 941E jsou městského provedení se čtyřmi dveřmi v pravé bočnici, z toho dvěma v předním a dvěma v zadním článku. Přední a zadní dveře jsou úzké, druhé a třetí dveře jsou široké.

(4)

(4) Karosa B 941E ev. č. 6338 (r. v. 2001, garáže Hostivař) na lince 212 u zastávky Donovalská, červenec 2005. Linka je vypravována kloubovými autobusy jen v červenci a srpnu.

Vozy jsou trojnápravové, hnací je poslední náprava. Jsou vybaveny motorem LIAZ ML636E o výkonu 175 kW nebo Renault MIHR o výkonu 186 kW, které oba splňují emisní normu EURO 2.

(5) Foto Martin Hobza

(5) Karosa B 941 ev. č. 6234 (r. v. 1998, garáže Kačerov) na lince 139 v zastávce Písková, leden 2004.

Převodovka je automatická čtyřstupňová ZF nebo třístupňová Voith. Maximální rychlost činí 70 km/h, u některých vozů je výrobcem udávána 72 km/h.

(6)

(6) Autobusy Karosa B 941E ev. č. 6327 a 6292 (oba r. v. 1999, garáže Kačerov) na konečné linky 253 Smíchovské nádraží, listopad 2006.

Hmotnost dosahuje u provedení B 941 14 300 kg (objem palivové nádrže je zde 140 litrů) a u provedení B 941E 14 450 kg (palivová nádrž 300 litrů).

(7)

(7) Karosa B 941 ev. č. 6184 (r. v. 1997, garáže Klíčov) vyjíždí na lince 152 ze zastávky Písečná v únoru 2005.

Vzhledově se autobusy typů Karosa B 941 a B 941E odlišují od Karos B 741, které ve výrobě nahradily, především oblými plastovými čely. Délka vozů činí 11 615 mm, šířka 2 500 mm a výška 3 165 mm. Míst k sezení je 43, k stání 108. Čalouněná skořepinová sedadla jsou buď anatomicky tvarovaná (zaoblená) nebo rovná typu VogelSitze. Existuje několik provedení potahů.

(8)

(8) Karosa B 941 ev. č. 6175 (r. v. 1997, garáže Klíčov) na lince 233 v zastávce Trutnovská, duben 2006. V červenci 2006 byl tento vůz odstaven na vyřazení a v listopadu přistaven na střední opravu.

(9)

(9) Karosa B 941E ev. č. 6329 (r. v. 1999, garáže Kačerov) na konečné linky 253 Na Beránku, prosinec 2006.

Autobusy Karosa B 941E se od původního provedení B 941 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie, odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček) a u plošin pro kočárek svislé opěrky pro stojící cestující ("žehlící prkna"). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění.

(10)

(10) V horní části Václavského náměstí jezdily v době nefunkčnosti části metra C kvůli záplavám autobusy náhradní dopravy. Pod honosnou budovou Národního muzea projíždí Karosa B 941v září 2002.

Dodávky kloubových autobusů Karosa B 941(E) umožnily vyřadit z provozu zastaralé autobusy Ikarus 280.08. Ve výrobě nahradil Karosy B 941E v roce 2002 nový typ autobusů Karosa B 961.

(11)

(11) Autobus Karosa B 941 na lince 139 v zastávce Platónova, září 2002.

(12)

(12) Karosa B 941 ev. č. 6232 (r. v. 1998, garáže Kačerov) na lince 136 u zastávky Liberecká, říjen 2006. V pozadí konstrukce rozestavěné stanice metra Střížkov.

Karosy B 941 a B 941E jsou v současnosti vypravovány ze všech garáží, ve kterých jsou umístěna kloubová vozidla, tj. z Hostivaře, Kačerova, Klíčova a Řep. V minulosti vyjížděly i z garáží Dejvice a Vršovice.

(13) Foto Vojtěch Veselý

(13) Karosa B 941 ev. č. 6279 (r. v. 1998, garáže Řepy) na lince 174 u zastávky Kovářova, květen 2005.

(14)

(14) Karosa B 941 ev. č. 6176 (r. v. 1997) v garážích Hostivař v září 2006.

Karosy B 941 jsou označeny evidenčními čísly 6175 - 6279, Karosy B 941E čísly 6280 - 6349. Všechny vozy jezdí v červeno-bílém nátěru a jsou vybaveny digitálními orientacemi. Obsluhují pouze městské linky, protože na příměstské linky DP hl. m. Prahy jsou vypravovány výhradně autobusy běžné délky.

(15)

(15) Porouchaná Karosa B 941 v zastávce Platónova, září 2003.

(16)

(16) Klíčovské Karosy B 941E zleva ev. č. 6286 (r. v. 1999) s orientacemi "Přestávka/pause" a 6344 (r. v. 2001) na lince 233 na konečné Palmovka, červen 2006.

Vozy jsou v provozu spolehlivé, problémy bývají pouze s dveřmi. Na vozech dosud nebyly prováděny žádné větší opravy. Prvním vyřazeným autobusem typu Karosa B 941 se v dubnu 2006 stal řepský vůz ev. č. 6208 (r. v. 1997). V červenci téhož roku byla na vyřazení odstavena klíčovská 6175 (r. v. 1997), v listopadu téhož roku však přistavená na střední opravu.

(17) Foto Pavel Kypta

(17) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 941, únor 2006.

(18) Foto Pavel Kypta

(18) Motor Karosy B 941, listopad 2004.

Zpět na hlavní stranu