Karosa B931 a B931E

(1) Foto Vojtěch Veselý

(1) Karosa B 931 ev. č. 7300 (r. v. 1996, garáže Klíčov) v celovozovém reklamním nátěru ZOO Praha vyjíždí z garáží Klíčov do Čakovické ulice v listopadu 2005.

Městské trojdvéřové autobusy Karosa B 931 a B 931E běžné délky s podlahou v normální úrovni byly sériově vyráběny v letech 1996 - 2002.

(2) Foto Michal Vrobel

(2) Karosa B 931 ev. č. 7336 (r. v. 1996, garáže Klíčov) v terminálu Želivského v únoru 2002.

Vozy jsou vybaveny motorem LIAZ ML636E nebo Renault MIHR o výkonu 152, 175 nebo 186 kW a čtyřstupňovou nebo pětistupňovou automatickou převodovkou ZF, případně třístupňovou automatickou převodovkou Voith. Maximální rychlost vozů činí 70 km/h, pohotovostní hmotnost se pohybuje okolo 10 150 kg.

(3)

(3) Konečná Kloboučnická zleva s kačerovskou Karosa B 931 nečitelného ev. č. na lince 150, vršovickou B 931E ev. č. 7479 (r. v. 1999) na 182 a kačerovskou B 931 ev. č. 7345 (r. v. 1996) na 150. Březen 2005.

Inovované autobusy Karosa B 931E nahradily ve výrobě původní verzi B 931 v průběhu roku 1999. Karosy B 931E se od původních B 931 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie a odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění.

(4)

(4) Nejstarší vyrobená Karosa B 931, ev. č. 7299 (r. v. 1995, garáže Hostivař), na Černém Mostě v prosinci 2005.

Na linky Pražské integrované dopravy nasazují autobusy typů Karosa B 931 a B 931E pravidelně pouze dopravci Dopravní podnik hl. m. Prahy a ČSAD MHD Kladno.
Dopravní podnik v současnosti vlastní 168 autobusů typu Karosa B 931 a 30 typu B 931E.

(5)

(5) Karosa B 931 ev. č. 7309 (r. v. 1996, garáže Řepy) v šedo-žlutém nátěru projíždí na lince 123 Stroupežnického ulicí u zastávky Na Knížecí v listopadu 2005.

(6)

(6) Karosa B 931 ev. č. 7302 (r. v. 1996, garáže Vršovice) v zastávce Horčičkova, březen 2006.

Již v roce 1995 zařadil Dopravní podnik do provozu prototyp autobusu Karosa B 931, který byl označen evidenčním číslem 3005 a jezdil v neobvyklém modrém nátěru. Dnes slouží tento vůz již klasicky červeno-bíle natřený v garážích Hostivař pod číslem 7299 (nejnižším evidenčním číslem vozů Karosa B 931). Od ostatních vozů svého typu se nejstarší autobus odlišuje například potahy sedadel nebo otevřeným stanovištěm řidiče.

(7)

(7) Karosa B 931 ev. č. 7338 (r. v. 1996, garáže Klíčov) na lince 156 přijíždí do zastávky Letňanská v únoru 2006. Za ní jede autobus stejného typu na lince 274.

(8)

(8) Karosa B 931E ev. č. 7471 (r. v. 1999, garáže Hostivař) na příměstské lince 364 v zastávce Nové náměstí, únor 2004.

V roce 1996 byla do provozu uvedena většina pražských autobusů typu Karosa B 931 a jejich počet dosáhl na konci roku čísla 144. V roce 1997 bylo dosaženo nejvyššího počtu 169 vozů. V srpnu 2005 byl po nehodě vyřazen vůz ev. č. 7428 (r. v. 1996, garáže Vršovice), v únoru 2007 jej následoval vůz 7427 (r. v. 1996, garáže Kačerov). Od roku 2007 probíhají na vozech B 931 střední opravy.

(9)

(9) Karosa B 931 ev. č. 7409 (r. v. 1996, garáže Hostivař) s novým čelem provedení B 951E v nástupní zastávce linky 261 Černý Most, březen 2006.

(10)

(10) Karosa B 931 ev. č. 7301 (r. v. 1996, garáže Klíčov) s novým čelem provedení B 951E v celovozovém reklamním nátěru ZOO Praha na konečné linky 112 Nádraží Holešovice, říjen 2006.

Prvních deset sériových vozů - ev. č. 7300 - 7309 - bylo dodáno v neobvyklém šedo-žlutém nátěru (s jedním šedým pruhem ve spodní části vozu). Zbývající autobusy kromě červeno-bílých vozů ev. č. 7306 a 7307 v původním nátěru jezdí dosud, vůz 7301 má na šedo-žlutém podkladě celovozovou reklamu na pražskou zoologickou zahradu, která byla dříve umístěna na voze 7300.

(11)

(11) Prototyp Karosy B 931 ev. č. 7299 (r. v. 1995, garáže Hostivař) na konečné linky 133 Staroměstská, říjen 2006.

(12)

(12) Karosa B 931 ev. č. 7350 (r. v. 1996, garáže Vršovice) vybavená jako jediný vůz svého typu klimatizační jednotkou stanoviště řidiče vyjíždí na lince 260 ze zastávky Horčičkova, květen 2006.

Autobusy Karosa B 931 jsou označeny číselnou řadou 7299 - 7467. Už od dodání jsou vybaveny vnitřními i vnějšími digitálními orientacemi.
Karosy B 931E byly dodány ve dvou sériích - 20 kusů v roce 1999 (ev. č. 7468 - 7487) a 10 v roce 2001 (ev. č. 7260 - 7269).

(13)

(13) Setkání kačerovských vozů Karosa B 931 zleva ev. č. 7421 a 7400 (oba r. v. 1996) na konečné linky 253 Smíchovské nádraží, červenec 2006. Vozy běžné délky jsou na linku vypravovány jen v červenci a srpnu mimo pracovní dny.

(14)

(14) Karosa B 931 ev. č. 7421 (r. v. 1996, garáže Kačerov) v podkladových barvách odstraněného celovozového reklamního nátěru Mogul na konečné linky 124 Dvorce, únor 2006.

Karosy B 931(E) tvoří významnou část vozového parku Dopravního podniku a výrazně se podílejí na zajišťování provozu autobusových linek. Jejich nejčastějším působištěm jsou linky městské dopravy, několik vozů je však vybaveno pokladnami a nasazováno i na příměstské linky, ačkoli se na ně svým provedením příliš nehodí.

(15)

(15) Karosa B 931 ev. č. 7447 (r. v. 1997, garáže Kačerov) v celovozovém reklamním nátěru Valar II vyjíždí na lince 150 z konečné Čechova čtvrť v březnu 2004.

(16)

(16) Karosa B 931 ev. č. 7405 (r. v. 1996, garáže Řepy) v celovozovém reklamním nátěru Valar I ve výstupní zastávce linky X-22 Pohořelec, říjen 2005.

Kromě výše uvedených verzí nátěrů jezdí Karosy B 931(E) také v celovozových reklamách Valar II (červený podklad) a podkladech odstraněných celovozových reklam Valar I (bílý) a Mogul (červeno-modro-bílý).

(17)

(17) Karosa B 931 ev. č. 7362 (r. v. 1996, garáže Kačerov) v bílém nátěru vzniklém odstraněním celovozové reklamy Valar I na konečné linky 148 Budějovická, duben 2006.

(18)

(18) Karosa B 931 ev. č. 7307 (r. v. 1996, garáže Hostivař) původně jezdící v šedo-žlutém nátěru vyjíždí na lince 135 ze zastávky Náměstí Winstona Churchilla, březen 2006.

V nejbližších letech ještě vyřazování Karos B 931(E) a jejich náhrada novějšími vozy nehrozí. Autobusy jsou v poměrně dobrém stavu a v provozu jsou ještě desítky starších Karos typové řady 700.

(19)

(19) Karosa B 931 ev. č. 7308 (r. v. 1996, garáže Řepy) v šedo-žlutém nátěru odstavená na lince 180 v ulici Na Chobotě u konečné Sídliště Řepy v dubnu 2004. Od 8. listopadu 2004 je linka obsluhována kloubovými vozy.

(20)

(20) Karosa B 931E ev. č. 7262 (r. v. 2001, garáže Vršovice) na konečné linky 170 Jižní Město, červen 2006.

Dopravce ČSAD MHD Kladno provozuje jediný autobus typu Karosa B 931E. Vůz označený číslem 1383 byl vyroben v roce 1998 a první majitel, dopravce ČSAD Praha - západ, jej nasazoval na linku MHD číslo 192. Po převzetí městských linek ČSAD Praha - západ jinými dopravci byl autobus odprodán dopravci Probo Trans Beroun, který jej z garáží v Králově Dvoře vypravoval do MHD Beroun - Králův Dvůr. V lednu 2006 byl zapůjčen a v březnu odprodán ČSAD MHD Kladno do provozu MHD Kladno a k provozu na linkách PID vyčleněn v říjnu téhož roku.

(21)

(21) Jediná Karosa B 931E dopravce ČSAD MHD Kladno - ev. č. 1383 (r. v. 1998, ex ČSAD Praha - západ a Probo Trans Beroun) v nástupní zastávce linky 307 Zličín, listopad 2006.

(22)

(22) Karosa B 931E dopravce OAD Kolín 2S5 3774 (r. v. 1997) zapůjčená v březnu a dubnu 2007 dopravci Hotliner (ev. č. 1192) na lince X-1 u zastávky Obchodní dům Petřiny, březen 2007.

Jako výpomoc při zajišťování rozsáhlejší náhradní autobusové dopravy byla do Prahy dopravci Hotliner několikrát zapůjčena jedna Karosa B 931E dopravce ČSAP Nymburk, později v rámci reorganizace převedená pod dopravce Okresní autobusová doprava (OAD) Kolín, který má s ČSAP stejné vlastníky.

(23)

(23) Interiér prototypu Karosy B 931 ev. č. 7299 (r. v. 1995, garáže Hostivař) v pohledu od zádi, říjen 2006. Za pozornost stojí odlišné potahy sedadel a nízká přepážka stanoviště řidiče.

(24) Foto Kevin Kulík

(24) Interiér autobusu Karosa B 931 DP hl. m. Prahy, leden 2006.

Vůz registrační značky 2S5 3774 byl při provozu v systému PID označen evidenčními čísly z číselné řady dopravce Hotliner - jednalo se o evidenční čísla 1069, 1072 (nejčastěji) a 1077, při posledním zapůjčení v březnu a dubnu 2007 pak 1192.
Zapůjčovaný vůz je bílý se šedými nárazníky. Od srpna 2004 má na zádi nalepenou reklamu na oleje Valar.

(25)

(25) Interiér autobusu Karosa B 931E DP hl. m. Prahy, leden 2006.

(26)

(26) Stanoviště řidiče vozu Karosa B 931E DP hl. m. Prahy, září 2006.

Zpět na hlavní stranu