Karosa B 741

starší provedení

(1)

(1) Karosa B 741 ev. č. 6050 garáží Řepy (r. v. 1993) na konečné linky 180 Sídliště Řepy v listopadu 2004. V prosinci byl vůz vyřazen.

Trojnápravové kloubové autobusy Karosa B 741 se vyráběly v letech 1991 - 1996. Jsou městského provedení se dvěma dveřmi v předním a dvěma v zadním článku.

(2)

(2) Karosa B 741 ev. č. 6097 (r. v. 1995, garáže Hostivař) na konečné linky 271 Háje, květen 2006. Do ledna 2007, kdy byl vybaven digitálními orientacemi, byl posledním kloubovým autobusem bez digitálních orientací u DP Praha.

Autobusy Karosa B 741 byly do Prahy dodávány ve čtyřech provedeních - B 741.1908, .1916, .1922 a .1924. První dvě provedení, dodávaná v letech 1991 - 1993, jsou vybavena motorem LIAZ ML637N o výkonu 190 kW. Hmotnost vozů je 13 700 kg. Míst k sedění je ve vozech 42, míst k stání 108, maximální obsaditelnost autobusu tak činí 150 osob.

(3)

(3) Karosa B 741 ev. č. 6097 (r. v. 1995, garáže Hostivař) již s dosazenými digitálními orientacemi na konečné linky 139 Želivského, březen 2007.

Karosy B 741.1908 jsou vybaveny automatickou převodovkou ZF 4 HP 500 s vestavěným retardérem, následující provedení B 741.1916 má automatickou převodovku Voith Diwa D-863 s hydraulickým retardérem.
Autobusy typů Karosa B 741.1922 z let 1995 a 1996 jsou vybaveny motorem LIAZ EURON M 1.2 ML 636E splňujícím emisní normu EURO 2 a převodovkou ZF 4 HP 500. Nejnovější pražské Karosy B 741.1924 z roku 1996 mají opět převodovku Voith, a to typu D 863.3. Výkon těchto vozů je nižší - 175 kW, a naopak vyšší je hmotnost, která zde činí 14 200 kg. Obsaditelnost vozů provedení .1922 a .1924 se zvýšila o jedno místo k sezení na 151 cestujících.
Maximální rychlost 70 km/h je u všech provedení stejná. Poháněna je pouze zadní náprava.

(4)

(4) Jedna z posledních Karos B 741 garáží Řepy v původním provedení - ev. č. 6038 z r. 1993 - jako operativní záloha na Dejvické. V prosinci 2004, ze kdy pochází snímek, se jednalo o nejstarší B 741 v původním provedení u DP. Ještě v tomto měsíci však byla vyřazena.

Tato stránka je věnována staršímu, tedy původnímu provedení autobusů. Jedinou vnější odlišností těchto autobusů oproti provedení novějšímu jsou plastové orientace (což už se ale od ledna 2007 netýká vozu ev. č. 6097, kterému byly dosazeny). V interiéru se nacházejí měkká obvykle černá nízká sedadla typická pro řadu vozů Karosa B 700. Kloub vozu je otevřený - mezi zábradlím točny a gumovým měchem je mezera.

(5)

(5) Vyřazené Karosy B 741 zleva ev. č. 6080, 6106 a 6060 v garážích Vršovice těsně před likvidací v listopadu 2004.

Jediným dopravcem PID, který nakupoval Karosy B 741 jako první majitel přímo od výrobce, byl Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. První tři Karosy B 741 zařadil Dopravní podnik v roce 1991. Jednalo se o vozy provedení B 741.1908 ev. č. 6001 - 6003 umístěné v garážích Klíčov. V roce 1992 byly zařazeny vozy B 741.1916 ev. č. 6004 a B 741.1908 6005 - 6019 do garáží Kačerov a Klíčov. V roce 1993 následovaly B 741.1908 6020 - 6029 a .1916 6030 - 6064 na Kačerov, Klíčov a do Řep. Další vozy přibyly až v roce 1995 - jednalo se o sérii B 741.1922 6065 - 6104 na Kačerov, Klíčov, do Řep a do Hostivaře. Tím dodávky vozů bez digitálních orientací skončily.

(6)

(6) Všechny čtyři provozní Karosy B 741 v původním provedení v garážích Hostivař v září 2005 - zleva ev. č. 6099, 6097, 6088 a 6083.

Dopravnímu podniku bylo v letech 1991 - 1996 dodáno celkem 174 vozů Karosa B 741, z toho bez digitálních orientací 104. Po ukončení dodávek byly vypravovány ze všech tehdejších garáží vyjma Dejvic a Vršovic. V obou těchto garážích nebyly kloubové autobusy deponovány vůbec. Až v roce 1998 začaly být kloubové autobusy (a to pouze Karosy B 741) vypravovány i odtud.

(7)

(7) Kačerovská B 741 ev. č. 6062 byla jako poslední vůz tohoto typu z r. 1993 u DP vyřazena v září 2005. Na snímku na konečné linky 253 Smíchovské nádraží v únoru 2005.

Dodávky kloubových autobusů Karosa B 741 umožnily Dopravnímu podniku nahradit v provozu část zastaralých vozů Ikarus 280.08.
V roce 1999 byl u DP provoz Ikarusů ukončen a Karosy B 741 se tak staly nejstaršími nasazovanými kloubovými autobusy dopravce. Prvními vyřazenými B 741 se stala dejvická 6040 a řepská 6041 (obě r. v. 1993) v roce 2002. Roku 2003 začalo rozsáhlejší vyřazování Karos B 741, které bylo způsobeno omezováním autobusové dopravy (v listopadu 2003 byla otevřena tramvajová trať na Barrandov a v červnu 2004 úsek metra IV.C1 na Ládví) a dodávkami nových kloubových autobusů Karosa B 961 a Karosa-Renault CityBus 18M.

(8) Foto Pavel Kypta

(8) Karosa B 741 ev. č. 6008 určená pro muzeum MHD krátce po vyřazení z provozu v garážích Kačerov 4. prosince 2004. V únoru 2005 byl tento vůz bohužel zlikvidován.

V souvislosti se zahájením provozu metra na Ládví zmizely v červnu roku 2004 Karosy B 741 staršího provedení z garáže Klíčov a Klíčov se tak stal prvními garážemi DP, kde měly všechny kloubové autobusy digitální orientace. 2. října 2004 byl ukončen provoz kloubových autobusů v garážích Dejvice a provoz Karos B 741 tím byl opět omezen. 6. listopadu 2004 přestaly Karosy B 741 vyjíždět z garáží Vršovice, protože bylo úplně zastaveno vypravování kloubových autobusů i z těchto garáží.

(9)

(9) Karosa B 741 ev. č. 6090 z r. 1995 na lince 174 v zastávce Luka, říjen 2005. V listopadu 2004 byl tento vůz vyřazen na šrot z garáží Vršovice, ale záhy byl opětovně zařazen v garážích Řepy a vydržel zde až do března 2006.

V letech 1999 - 2001 prošlo 11 autobusů Karosa B 741.1908 z roku 1992 ev. č. 6005, 6009, 6010 a 6012 - 6019 generální opravou v Opravárenské základně autobusů v Hostivaři. Při GO byly vybaveny digitálními orientacemi. Generálním a středním opravám autobusů Karosa B 741 se věnuje samostatná stránka.

(10)

(10) Karosa B 741 ev. č. 6097 (r. v. 1995, garáže Hostivař) na konečné linky 177 Poliklinika Mazurská, březen 2006. Od května 2006 se jedná o poslední kloubový autobus bez digitálních orientací u DP Praha.

Protože během roku 2004 už Karosy B 741 z provozu rychle mizely, začalo se uvažovat o zachování jednoho autobusu tohoto typu v původním provedení pro muzejní účely. Historická Karosa B 741 by stála v muzeu MHD ve vozovně Střešovice po boku Karosy B 731 ev. č. 3709 z roku 1985.

(11)

(11) Karosa B 741 ev. č. 6099 (r. v. 1995, garáže Hostivař) vyjíždí při zátahu z linky 271 z obratiště Skalka v lednu 2006. V květnu 2006 byla vyřazena.

Původním záměrem bylo zachování B 741 z první série B 741.1908. Nejprve měla být pro muzeum vyhrazena nejstarší B 741 ev. č. 6001 z roku 1991. Tento vůz byl však nakonec po vyřazení v roce 2003 zlikvidován. 4. prosince 2004 byla z provozu garážemi Kačerov vyřazena Karosa B 741 ev. č. 6008 a pro muzeum MHD měl být vyhrazen tento vůz, vyrobený v roce 1992. To bohužel ještě neznamenalo, že tento autobus v muzeu skončí. Mnoho vozů určených pro muzeum bylo v ČR zlikvidováno - a stejný osud potkal nejen 6001, ale 8. února 2005 i 6008.

(12)

(12) Karosa B 741 ev. č. 6062 z r. 1993 na lince 215 v terminálu Kačerov, květen 2005. Zářijovým vyřazením vůz ukončil provoz kloubových autobusů bez digitálních orientací v garážích Kačerov.

Zachování jedné B 741 pro muzeum v době, kdy jsou tyto vozy ještě k vidění v pravidelné dopravě, bude určitě lepší než nákladná rekonstrukce B 741 do provozního stavu z nějakého torza o deset let později. Současná situace však vypadá tak, že dojde spíše ke druhé variantě.

(13)

(13) Dnes rovněž již vyřazená Karosa B 741 ev. č. 6079 garáží Vršovice z r. 1995 na konečné linky 139 Želivského, září 2004.

Na rok 2005 se Dopravnímu podniku hl. m. Prahy nepodařilo získat dotace na nákup nových autobusů, takže muselo být vyřazování autobusů Karosa B 741 výrazně omezeno. Protože bez oprav by nemohly dlouho provoz zastávat, procházejí od března 2005 v Hostivaři středními opravami. Autobusy, které původně nebyly vybaveny digitálními orientacemi (6065 - 6067, 6070 a 6074), je při střední opravě dostaly. Hlavní vzhledovou odlišností od autobusů s generální opravou je u nově modernizovaných vozů klimatizační jednotka stanoviště řidiče.

(14) Foto Pavel Kypta

(14) Karosa B 741 ev. č. 6080 (r. v. 1995, garáže Vršovice) na konečné linky 139 Na Beránku, srpen 2004. Vozu zbývají tři měsíce do likvidace.

(15)

(15) Dnes již vyřazená B 741 ev. č. 6083 (r. v. 1995, garáže Hostivař) na lince 139 v zastávce Platónova, duben 2005.

Začátku roku 2005 se dožilo 17 provozních autobusů Karosa B 741 v původním starším provedení. V květnu 2005 už Dopravní podnik hl. m. Prahy provozoval pouze devět těchto autobusů. Nejvíce jich bylo v garážích Hostivař - čtyři vozy ev. č. 6083, 6088, 6097 a 6099, všechny vyrobené v roce 1995. Garáže Kačerov nasazovaly tři vozy - ev. č. 6062 z r. 1993 a 6067 a 6081 z r. 1995. Řepy vypravovaly autobusy ev. č. 6075 a 6090 z roku 1995.
Na Kačerově zůstala během roku 2005 díky modernizacím jen jediná B 741 bez digitálních orientací, ev. č. 6062, která byla vyřazena v září 2005. Garáže Řepy vyřadily v červnu 2005 vůz ev. č. 6075. Vůz ev. č. 6083 z Hostivaře byl vyřazen v říjnu 2005 a 6088 v prosinci.

(16)

(16) B 741 ev. č. 6075 (r. v. 1995) jako operativní záloha na Dejvické v dubnu 2005. V listopadu 2004 byl vůz vyřazen na šrot z garáží Vršovice a po opětovném zařazení se v Řepích dožil června 2005.

(17) Foto Ladislav Vinš

(17) Karosa B 741 ev. č. 6090 (r. v. 1995, garáže Řepy) přijíždí na lince 253 do zastávky Petržílova těsně před vyřazením v březnu 2006.

Na začátku roku 2006 tak byly u DP hl. m. Prahy v provozu už jen tři Karosy B 741 bez digitálních orientací - 6090 v Řepích a 6097 a 6099 v Hostivaři. V březnu 2006 garáže Řepy svůj poslední kloubový autobus bez digitálních orientací vyřadily. V květnu 2006 byl vyřazen hostivařský vůz ev. č. 6099, takže se poslední Karosou B 741 v původním provedení bez digitálních orientací u DP Praha stal hostivařský vůz ev. č. 6097. Nasazován byl na linky číslo 136, 139, 177 a 271 (s přejezdy na 194). V lednu 2007 byl tento autobus po opravě karosérie digitálními orientacemi vybaven a provoz kloubových autobusů bez digitálních orientací u Dopravního podniku tak byl ukončen.

(18)

(18) Karosa B 741 ev. č. 6097 (r. v. 1995, garáže Hostivař) vyjíždí na lince 136 ze zastávky Vysočanská v dubnu 2006. Od května 2006 do ledna 2007 se jednalo o poslední kloubový autobus bez digitálních orientací u DP Praha.

(19)

(19) Poslední kloubový autobus bez digitálních orientací u DP Praha - Karosa B 741 ev. č. 6097 (r. v. 1995, garáže Hostivař) - na konečné linky 194 Skalka v květnu 2006.

Kromě DP hl. m. Prahy nasazuje na linky Pražské integrované dopravy autobusy Karosa B 741 také dopravce ČSAD Polkost z Kostelce nad Černými lesy. Ten zařadil v letech 2000 - 2002 sedm vozů B 741.1908 z let 1992 a 1993 původem z DP města České Budějovice, které označil ev. č. 1601 (ex 118), 1603 (ex 107), 1604 (ex 108), 1605 (ex 105), 1606 (ex 103), 1607 (ex 102) a 1610 (ex 106). Kromě 1603 a 1606 jsou v provozu dosud.

(20) Foto Tomáš Janda

(20) Karosa B 741 ČSAD Polkost ev. č. 1604 (r. v. 1992, ex DP České Budějovice) na lince 382 v zastávce Stříbrná Skalice, náměstí, směr Skalka. Říjen 2002.

Obsluhují zejména linku 381 Praha, Depo Hostivař - Kostelec nad Černými lesy - Zásmuky - Suchdol, která je úplně nejdelší linkou Pražské integrované dopravy (56 km) a ze Suchdola ještě pokračuje jako linka s vlastním tarifem dopravce do Kutné Hory (12 km). K vidění jsou i na lince 382 do Sázavy (46 km). Nasazení autobusů městského provedení a s automatickými převodovkami na takto dlouhé linky není příliš vhodné, přesto zde však má určitou tradici (v podobě Ikarusů 280.08) i budoucnost (zajištěnou Karosami B 961E).

(21)

(21) Neobvykle natřená Karosa B 741 ev. č. 1605 ČSAD Polkost (r. v. 1992, ex DP České Budějovice) na lince 382 do Sázavy u zastávky Říčany, průmyslový areál. Srpen 2005.

Autobusy jezdí v červeno-bílém nátěru, který se ale u některých vozů od továrního provedení mírně odlišuje - červené pruhy jsou například přetaženy přes dveře, horní červený pruh chybí nebo má červená jiný odstín.

(22)

(22) Karosa B 741 ev. č. 1607 ČSAD Polkost z r. 1992 (ex DP České Budějovice) na konečné linky 381 Skalka, únor 2005.

Karosy B 741 u ČSAD Polkost již nejsou v dobrém technickém stavu, ale na jejich rychlou náhradu novými vozy nejsou finanční prostředky.

(23)

(23) Interiér Karosy B 741 ČSAD Polkost ev. č. 1610 (r. v. 1992, ex DP České Budějovice) v pohledu od zádě. Duben 2004.

(24)

(24) Interiér dnes již vyřazené Karosy B 741 DP ev. č. 6062 (r. v. 1993, garáže Kačerov) v pohledu od stanoviště řidiče. Únor 2005.

Zpět na hlavní stranu