Karosa B 731

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

(1)

(1) Karosa B 731 DP hl. m. Prahy ev. č. 7138 (r. v. 1995, garáže Řepy) vyjíždí na linku 123 z terminálu Na Knížecí, březen 2005.

V současnosti v pražské MHD stále ještě velmi rozšířené trojdvéřové autobusy typu Karosa B 731 se v ulicích objevily poprvé už v roce 1982. Ve výrobě nahradily úspěšný typ Karosa ŠM 11.
Karosy B 731 se vyráběly dlouhých čtrnáct let, až do roku 1996.

(2) Foto Tomáš Janda

(2) Dnes již vyřazená B 731 ev. č. 5246 z roku 1988 na lince 210 v zastávce Belárie v květnu 1995, ještě před zprovozněním tramvajové tratě do Modřan. Linku 210 v trase Smíchovské nádraží - Nádraží Braník - Obchodní nám. - U Otočky tehdy vypravovaly výhradně garáže Dejvice. Nátěr autobusu je pozůstatkem celovozové reklamy West.

(3)

(3) Autobusy Karosa B 731 garáží Řepy vyrobené v roce 1995 - zleva ev. č. 7131 a 7136 na lince 235 a 7141 na lince 164 - v obratišti Nové Butovice, červen 2006.

Starší vozy typu Karosa B 731 jsou vybaveny automatickou dvoustupňovou převodovkou Praga. Původní automaty od firmy Praga byly později nahrazeny třístupňovými automatickými převodovkami Voith. Automatické převodovky jsou jedinou výraznou odlišností od vzhledově shodných Karos B 732, které mají mechanickou převodovku Praga.

(4)

(4) Karosa B 731 ev. č. 7146 (r. v. 1995, garáže Klíčov) na lince 274 u zastávky Letňany, listopad 2006.

(5)

(5) Karosa B 731 ev. č. 7197 (r. v. 1995, garáže Vršovice) na lince 124 u zastávky Kodaňská, březen 2007.

Karosa B 731 je starším typem než B 732. Nejprve byla k dispozici jako jediný městský typ autobusu z Karosy, až v roce 1986 přišel na trh i typ Karosa B 732.

(6)

(6) Karosa B 731 ev. č. 7202 (r. v. 1995, garáže Kačerov) s kulatou zádí na lince 272 na Dobronické, duben 2004. Před ní jede Karosa B 932 Connexu Praha na lince 165.

(7)

(7) Karosa B 731 ev. č. 7131 (r. v. 1995, garáže Řepy) na lince 184 v zastávce Motol, listopad 2006.

Dopravnímu podniku hl. m. Prahy bylo v roce 1982 dodáno rovnou 226 autobusů zbrusu nového typu Karosa B 731. Počet těchto vozidel pak stoupal přímo závratně - na 380 v roce 1983, 504 v roce 1984 a 644 o rok později. Nejvíce Karos B 731 bylo u DP v provozu roku 1987 - 779 kusů. Pak už se jejich počet snižoval - v roce 1989 jich bylo "jen" 552, v roce 1991 293.

(8) Foto Vojtěch Veselý

(8) Karosy B 731 zleva ev. č. 7134 na lince 230 a 7136 na lince 249 (obě r. v. 1995, garáže Řepy) na Řeporyjském náměstí, květen 2006.

(9)

(9) Zleva dnes již vyřazená Karosa B 732 ev. č. 7120 (r. v. 1994, garáže Řepy) na lince 217 a B 731 ev. č. 7247 (r. v. 1995, garáže Řepy) na lince 191 a 7202 (r. v. 1995, garáže Kačerov) na lince 217 v terminálu Na Knížecí, červenec 2006.

Roku 1994 bylo v provozu už pouhých 87 vozů tohoto typu, následující nové dodávky však jejich stav opět zvýšily na 178 v roce 1995. Od té doby už počet vozů opět jen klesá - v roce 1999 jezdilo 166 těchto vozů, na začátku roku 2005 132, začátkem roku 2006 94 a na počátku roku 2007 už jen 74.

(10)

(10) Posledními Karosami B 731 z roku 1994 u DP byly v listopadu 2005 vyřazené řepské vozy ev. č. 7029 a 7030. Na snímku 7029 na lince 172 u zastávky Lihovar v říjnu 2005. Dnes jezdí jako 1076 u dopravce Hotliner.

(11)

(11) Karosa B 731 ev. č. 7186 (r. v. 1995, garáže Řepy) na lince 253 u zastávky Poliklinika Modřany, červenec 2006. Vozy běžné délky jsou na linku vypravovány jen v červenci a srpnu mimo pracovní dny.

Všechny v současnosti provozované Karosy B 731 u DP hl. m. Prahy pocházejí z roku 1995 a jezdí v původním stavu, bez rozsáhlejších oprav. Vozy mají evidenční čísla v řadě 71xx a 72xx.
Kromě těchto autobusů vstoupilo do roku 2005 několik posledních kusů Karos B 731 z roku 1994, označených evidenčními čísly 70xx. Jako poslední se do začátku listopadu 2005 udržely v provozu dvě - ev. č. 7029 a 7030, obě v garážích Řepy.

(12) Foto Tomáš Janda

(12) Dnes již vyřazená kačerovská B 731 ev. č. 7039 (r. v. 1994) na školní lince 402 Písnice - Cholupice v zastávce Cholupice na cholupické návsi v roce 1995. Nyní už do této lokality autobusy nejezdí - současná zastávka Cholupice se shoduje s tehdejší Cholupice rozcestí.

(13)

(13) Karosa B 731 ev. č. 7214 (r. v. 1995, garáže Klíčov) odjíždí na lince 145 ze zastávky Pod Táborem, květen 2006.

Protože se Karosy B 731 vyráběly velmi dlouhou dobu, jsou mezi jednotlivými provedeními vozů tohoto typu různé odlišnosti. Novější vozy mají často odlišně řešenou zadní část, která je kulatá a v kombinaci s hranatým čelem tak působí autobus značně nevyváženě. Tato změna byla vyvolána osazením nového většího motoru, který by se do původní karosérie nevešel.
Kulatou záď mají také některé Karosy B 732, těch je však v Praze velmi málo.

(14)

(14) Karosa B 731 ev. č. 7153 (r. v. 1995, garáže Vršovice) v neobvyklém bílém nátěru po odstranění celovozové reklamy Valar I vyjíždí na lince 213 ze zastávky Háje v únoru 2006.

(15)

(15) Setkání vršovických B 731 s kulatými záděmi a v nátěrech vzniklých odstraněním celovozových reklam na konečné linky 188 Želivského - zleva ev. č. 7153 a 7157 (oba r. v. 1995). Červen 2006.

Rozdíly mají jednotlivými vozy jsou i v interiéru - některá vozidla mají plošinku pro kočárek u zadních dveří, ve středních dveřích pak mívají záchytné madlo a proti nim místo plošinky jednu řadu sedadel. Jiné vozy mají plošinku veprostřed a madlo nemají v žádných dveřích. V zadní části vozu se místo plošinky nachází dvojice sedadel navíc.

(16)

(16) Karosa B 731 ev. č. 7221 (r. v. 1995, garáže Vršovice) v celovozovém reklamním nátěru Mogul na konečné linky 197 Háje v červenci 2005.

(17)

(17) Interiér vozu Karosa B 731 DP hl. m. Prahy z roku 1995 v pohledu od stanoviště řidiče, únor 2004.

Starší vozy mají v poslední řadě jen dvě sedadla, novější už tři. Jednou z dalších odlišností je umístění poutek na držení pro menší osoby na vodorovných záchytných madlech v některých novějších autobusech.

(18)

(18) Autobusy Karosa B 731 zleva ev. č. 7221 a 7196 (oba r. v. 1995, garáže Vršovice) v podkladových barvách odstraněné celovozové reklamy Mogul na konečné linek 265 a 229 Skalka, květen 2006.

(19)

(19) Karosa B 731 ev. č. 7190 (r. v. 1995, garáže Klíčov) v bílém nátěru po odstranění celovozové reklamy Valar I vyjíždí na lince 351 ze zastávky Avia Letňany, květen 2006.

Nejčastější nátěr autobusů Karosa B 731 je klasický městský červeno-bílý, resp. červeno-krémový, se dvěma červenými pruhy. Tato barevná kombinace bývá také označována jako tovární.
V červeno-bílém nátěru jezdí naprostá většina Karosa B 731 u Dopravního podniku. Několik vozů tohoto typu je u největšího městského dopravce v podkladových barvách odstraněných celovozových reklamních nátěrů Valar I (bílá), Mogul (modro-bílo-červená) a Tesco (modro-bílá).

(20)

(20) Karosa B 731 ev. č. 7194 (r. v. 1995, garáže Klíčov) v podkladových barvách odstraněné celovozové reklamy Tesco na lince 186 v zastávce Ládví, únor 2006.

(21)

(21) Karosa B 731 ev. č. 7204 (r. v. 1995, garáže Vršovice) v neobvyklém nátěru s červeným okolím oken a střechou na lince 197 u zastávky Lihovar, březen 2006. V březnu 2007 byl vůz vyřazen.

Výhodou Karos B 731 oproti B 732 je v městském provozu plynulejší rozjezd. Řidič nemusí řadit a může se lépe věnovat jízdě. Nevýhodami je naopak nižší rychlost, při vyšší rychlosti poměrně velká hlučnost a vyšší spotřeba paliva.

(22)

(22) Karosa B 731 ev. č. 7252 (r. v. 1995, garáže Řepy) s neobvyklým bíle natřeným okolím předních světel na konečné linky 199 Smíchovské nádraží, květen 2006.

(23)

(23) Karosa B 731 ev. č. 7204 (r. v. 1995, garáže Vršovice) s červeným okolím oken a střechou na konečné linky 124 Želivského, prosinec 2006. V březnu 2007 byl vůz vyřazen.

(24)

(24) Karosa B 731 ev. č. 7172 (r. v. 1995, garáže Hostivař) na konečné linky 266 Nádraží Uhříněves, březen 2005. Od 10. prosince 2006 už sem tato linka nejezdí.

Zpět na hlavní stranu