Karosa-Renault CityBus 18M

(1)

(1) Nejstarší Karosa-Renault CityBus 18M - ev. č. 6500 z r. 2001, garáže Klíčov - na konečné linky 152 Sídliště Čimice v srpnu 2005.

Prvním nízkopodlažním kloubovým autobusem v Praze se stal v prosinci roku 2001 vůz Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6500, který byl zakoupen Dopravním podnikem hl. m. Prahy a přidělen garážím Klíčov. V provozu budil rozruch na lince 200, tehdy vedené ze Sídliště Bohnice na Nádraží Holešovice. Když musel být kvůli povodním přerušen provoz metra na lince C, podíval se první kloubový CityBus na prodloužené lince 200 až na Pražského povstání a krátkodobě jezdil z Bohnic dokonce až na Roztyly.

(2)

(2) Vozy Karosa-Renault CityBus 18M zleva ev. č. 6540 a 6545 (r. v. 2004, garáže Řepy) na konečné linky 180 Sídliště Řepy v listopadu 2004.

Za zmínku stojí, že jeden kloubový CityBus, vyrobený ještě bez podílu Karosy přímo francouzským Renaultem, byl v Praze zkoušen už v roce 1999, kdy se v provozu setkával ještě s vozy Ikarus 280.08.

(3)

(3) Karosa-Renault CityBus 18M garáží Klíčov na prodloužené lince 200 v zastávce Hlavní nádraží při výluce metra C 29. 11. 2003. Vlevo dole detail orientace.

Na dodávku prvního vozu ev. č. 6500 navázalo v roce 2002 zařazení 12 autobusů ev. č. 6501 - 6512, které byly přiděleny do garáží Klíčov a Kačerov. Odtud začaly vyjíždět například na linky 144, 152 a 200 na Severním Městě, ale také na linky 136, 177 a 198.

(4)

(4) Karosa-Renault CityBus 18M na lince 144 v terminálu městských linek Nádraží Holešovice v prosinci 2002. Dnes už sem tato linka nejezdí.

Po předání této dvanáctikusové série byly v Praze poprvé vyznačeny na kloubových linkách spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla.

(5)

(5) Klíčovské autobusy Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6530 (r. v. 2003) na lince 144 a 6507 (r. v. 2002) na lince 200 v zastávce Písečná, únor 2006.

V roce 2003 bylo dodáno dalších 20 vozů ev. č. 6513 - 6532, opět do garáží Klíčov a Kačerov. Současného počtu 53 autobusů typu Karosa-Renault CityBus 18M bylo dosaženo v roce 2004 zařazením 20 vozů ev. č. 6533 - 6552, tentokrát kromě Klíčova a Kačerova i do garáží Řepy. Z Řep vyjíždějí kloubové CityBusy především na linky 119, 174 a 180.

(6) Foto Vojtěch Veselý

(6) Míjení vozů Karosa-Renault CityBus 18M zleva ev. č. 6545 a 6547 (r. v. 2004, garáže Řepy) na lince 174 u konečné Velká Ohrada, září 2005.

Autobus Karosa-Renault CityBus 18M o délce 17 800 mm, šířce 2 500 mm a výšce 3 185 mm je vybaven motorem Iveco Cursor 8 (EURO 3) o maximálním výkonu 213 kW a převodovkou Voith D 854.3 - čtyřstupňovou, plně automatickou s vestavěným hydraulickým retardérem. Maximální rychlost činí 70 km/h. Počet míst k sedění je 40 včetně sklápěcích sedadel, míst k stání při sklopených sedadlech je 116.

(7)

(7) Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6517 (r. v. 2003, garáže Kačerov) na konečné linky 271 Háje, březen 2006.

Dodávky kloubových CityBusů umožnily na linkách DP hl. m. Prahy omezit počet nejstarších kloubových autobusů Karosa B 741 a zavedení garantovaných nízkopodlažních spojů na tyto linky umožnilo cestování invalidům na vozíku a usnadnilo přepravu méně pohyblivým občanům, maminkám s kočárky a cestujícím s velkými zavazadly.

(8)

(8) Autobusy Karosa-Renault CityBus 12M a 18M (dva uprostřed) v terminálu městských linek u stanice metra Nádraží Holešovice v prosinci 2002.

Význam nízkopodlažního spojení na autobusových linkách je bohužel snížen tím, že tyto linky navazují buď metro, které má bezbariérově přístupnou jen menšinu stanic, nebo na tramvaje, které nemají garantované nízkopodlažní spoje vůbec.

(9)

(9) CityBus 18M ev. č. 6534 (r. v. 2004, garáže Klíčov) na lince 109 u zastávky Výzkumné ústavy Běchovice, prosinec 2006.

(10)

(10) CityBus 18M ev. č. 6518 (r. v. 2003, garáže Kačerov) vyjíždí na lince 139 z obratiště Na Beránku, prosinec 2006.

V listopadu 2004 dodávky vozů Karosa-Renault CityBus 18M do Prahy skončily. Finanční situace města nedovolila udělit na rok 2005 Dopravnímu podniku dotaci na nákup nových vozů a žádný kloubový CityBus tak v tomto roce nepřibude. Až se dodávky kloubových nízkopodlažních autobusů znovu rozběhnou v roce 2006, bude už CityBus nahrazen ve výrobě novým modelem Citelis.

(11)

(11) Nový CityBus 18M ev. č. 6544 (r. v. 2004, garáže Řepy) přejíždí na lince 180 tramvajové těleso v Motole v listopadu 2004.

(12)

(12) Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6549 (r. v. 2004, garáže Řepy) na lince 119 v zastávce Terminál Sever 2, červen 2006.

Ostatní dopravci PID žádné autobusy typu Karosa-Renault CityBus 18M nevlastní. Neprovozují ani žádné linky, kde by tyto vozy (nebo následující typy) nalezly uplatnění.

(13)

(13) CityBus 18M ev. č. 6536 garáží Klíčov z podzimní dodávky roku 2004 na konečné linky 109 Palmovka, listopad 2004.

(14)

(14) CityBus 18M ev. č. 6520 (r. v. 2003, garáže Kačerov) na lince 139 v zastávce Družná, červenec 2006.

Kloubové CityBusy mají kromě předností také své nedostatky, které však nejsou důsledkem nedokonalosti tohoto typu vozu, ale spíše konstrukce nízkopodlažního autobusu obecně. Jedná se o sedadla na poměrně vysokém stupínku, na která mají starší lidé, invalidé nebo osoby menšího vzrůstu problém se dostat. Ulička mezi takovýmito sedadly je úzká a lidé se v ní obtížně vyhýbají.
Výhody nízkopodlažních autobusů však nad těmito nedostatky převažují.

(15)

(15) Interiér původního provedení CityBusu 18M, září 2005.

(16)

(16) Interiér kloubového CityBusu ev. č. 6543 garáží Řepy v březnu 2005.

CityBusy z dvacetikusové dodávky z roku 2004 mají od starších vozů odlišný interiér. Změnou jsou zejména záchytná madla, která nyní nejsou rovná, ale zakulacená. Jiné je zářivkové osvětlení - zářivek je ve voze méně, přesto je však interiér osvětlen dostatečně. Původní sedadla VogelSitze byla nahrazena novými typu Irisbus. Ta jsou měkčí, hlavní problém - nedostatek místa na nohy na některých místech - však zůstává.
Zcela odlišná jsou u vozů z roku 2004 také stanoviště řidiče.

(17)

(17) Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6551 garáží Řepy krátce po dodání na konečné linky 107 Dejvická, listopad 2004.

(18)

(18) Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 6541 (r. v. 2004, garáže Řepy) na lince 174 u zastávky Vozovna Střešovice, duben 2006.

V souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie mají CityBusy dodávané od září 2004 nové registrační značky s modrým proužkem vlevo. Tyto modré pruhy jsou na pražské registrační značky umísťovány od série 4A0.

(19) Foto Pavel Kypta

(19) Stanoviště řidiče staršího provedení CityBusu 18M, září 2003.

Přibližná cena autobusu Karosa-Renault CityBus 18M činila v roce 2003 7 895 000,- Kč a v roce 2005 7 900 000,- Kč. Byl tak vůbec nejdražším autobusem, jaký Karosa v té době nabízela.

(20) Foto Vojtěch Veselý

(20) Stanoviště řidiče nového provedení CityBusu 18M, leden 2005.

Zpět na hlavní stranu