Karosa-Renault CityBus 12M

(1)

(1) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3348 (r. v. 2001, garáže Dejvice) ve výstupní zastávce linky 207 Staroměstská, červenec 2003. Od 1. října 2005 je na tuto konečnou vedena linka 133.

Psal se rok 1994, když začal Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., obnovovat svůj vozový park autobusů nízkopodlažními vozidly. Začalo se s nákupem autobusů Neoplan, zůstalo však jen u tří vozů. V roce 1996 byl garážím Kačerov předán prototyp autobusu Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3004. Tento vůz se od sériových vozidel poněkud odlišuje a je mu věnována samostatná stránka.

(2)

(2) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3008 (r. v. 1996, garáže Klíčov) vyjíždí na lince 210 z nástupní zastávky Nádraží Holešovice v říjnu 2006.

V letech 1996 - 2004 bylo do Prahy dodáno celkem 321 autobusů typu Karosa-Renault CityBus 12M. V roce 1996 se jednalo o prototyp ev. č. 3004 a sériové vozy 3005 - 3009. V roce 1997 je následovaly autobusy do ev. č. 3019, o rok později do ev. č. 3050. Některé z těchto vozů byly později přečíslovány, a to do nejvyššího čísla 3086.
Dodávka z roku 1999 už zaujala novou číselnou řadu - 3200 - 3249. Nejvíce vozů bylo dodáno v roce 2000 - jednalo se o 80 autobusů evidenčních čísel 3250 - 3329. V roce 2001 přibyly vozy 3330 - 3379, v roce 2002 byla obsazena čísla do 3398 a o rok později do 3428.

(3)

(3) Srovnání tří typů CityBusů: zleva kloubový na lince 271, sériový běžné délky na lince 267 a prototyp na lince 197. Háje, duben 2004.

V roce 2004 bylo zařazeno posledních 50 vozů tohoto typu, označených čísly 3429 - 3478. Poslední z těchto vozů byly předány v prosinci. Autobusy z poslední dodávky už nebyly přidělovány do garáží Dejvice, které byly určeny na zrušení. V listopadu 2004 CityBusy v těchto garážích provoz ukončily a byly odtud přesunuty na Klíčov.

(4)

(4) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3010 (r. v. 1997, garáže Vršovice) na konečné linky 170 Jižní Město v květnu 2006.

Všech 321 vozů Karosa-Renault CityBus 12M nebylo nikdy v provozu najednou. První vůz tohoto typu - řepský autobus ev. č. 3249 - byl vyřazen po nehodě v únoru 2004 ve věku pouhých pěti let. Dnes je v provozu s cestujícími 319 CityBusů běžné délky - z linkové dopravy byl v červenci 2004 vyřazen také nejstarší CityBus sériového provedení, kačerovský 3005 z roku 1996, který byl vyčleněn pro potřeby autoškoly DP.

(5)

(5) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3398 (r. v. 2002, garáže Kačerov) na lince 248 u zastávky Chaplinovo náměstí, listopad 2004.

Stejně jako přibývalo nízkopodlažních CityBusů, přibývalo garantovaných nízkopodlažních pořadí na městských autobusových linkách Dopravního podniku. Na příměstských linkách dosud žádná nízkopodlažní pořadí vyznačena nejsou a nízkopodlažní autobusy DP na tyto linky v současnosti vůbec nevyjíždějí.
Spoje zajišťované nízkopodlažním vozidlem byly do starých podlouhlých jízdních řádů vyznačovány šedým políčkem s časem odjezdu spoje, případně písmenem "n" za odjezdem. V nových jízdních řádech odlišného formátu jsou nízkopodlažní spoje vyznačeny tučným písmem a piktogramem vozíčkáře nad časem odjezdu. Pokud jsou na lince nízkopodlažní spoje všechny, je tento piktogram zvětšený uveden vedle symbolu autobusu v horní části jízdního řádu a nad spoji již ne.

(6) Foto Václav Veselý

(6) V současnosti nejstarší sériový CityBus v provozu s cestujícími - ev. č. 3006 (r. v. 1996, garáže Řepy) - na lince 235 mezi zastávkami Nové Butovice a Ovčí hájek, březen 2005.

Nízkopodlažní spoje má v současné době už většina linek, obsluhovaná autobusy běžné délky Dopravního podniku, pokud jsou tyto linky v provozu celodenně a celotýdně. Výjimkou nejsou ani linky se všemi spoji obsluhovanými nízkopodlažním vozidlem - jedná se o čísla 100, 102, 117, 130, 151, 179, 193, 234 a 239, do března 2006 a znovu od července tohoto roku také 135.
Stojí za zmínku, že existují i linky, které dříve nízkopodlažní spoje měly, a později zde z různých důvodů zmizely nebo byly omezeny.

(7) Foto Václav Veselý

(7) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3044 (r. v. 1998, garáže Řepy) na konečné linky 249 Třebonice v říjnu 2005. Tato linka nemá garantované nízkopodlažní spoje.

Karosérie autobusů CityBus je polosamonosné konstrukce. Je sešroubována do formy skeletu a následně oplechována a olakována. Rám podvozku je tvořen svařovanými ocelovými podélníky a příčkami. Boční stěny a střecha jsou z tažených uzavřených profilů svařené kostry oplechovaných ferozinkovým plechem. Díly na předním čele jsou z ferozinkového plechu či plastu, zadní část vozu tvoří sklolaminátový panel s kostrou ze svařených profilů. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně.
K nástupu a výstupu cestujících slouží troje široké dvoukřídlé plně prosklené dveře otevírané dovnitř a elektropneumaticky ovládané ze stanoviště řidiče.

(8)

(8) Klíčovský vůz Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3439 na lince 207 na Staroměstské krátce po dodání v listopadu 2004.

Sériové CityBusy běžné délky jezdí v Praze v několika odlišných provedeních. Starší vozy mají přední a střední dveře beze schodu (výška podlahy 320 mm nad zemí) a u zadních jeden schod (výška podlahy 550 mm nad zemí). Proti středním a zadním dveřím se zde nacházejí plošinky s místy k stání. První dodávané vozy neměly dokonce ani vyklápěcí plošinku pro nájezd invalidů na vozíku u středních dveří.
Novější CityBusy byly kromě této plošinky vybaveny také sklápěcími sedadly na plošinách u středních a zadních dveří. Další vývojové provedení už nemá u žádných dveří schod (nástupní výška 320 mm u předních a středních dveří a 330 mm u zadních dveří) a u zadních dveří je odstraněna plošina, místo které jsou zde další místa k sezení, umístěná na stupínku jako ve většině vozu.

(9)

(9) Dvanáct z patnácti nově dodaných CityBusů 12M (z číselné řady 3451 - 3463) v garážích Kačerov, listopad 2004.

CityBusy z poslední dodávky (říjen - prosinec 2004) mají modernizovaný interiér se sedadly STER, která nahradila původní VogelSitze. Nejstarší CityBusy jezdí ještě se zakulacenými sedadly Fainsa shodnými s některými autobusy Karosa B 931.
CityBusy z roku 2004 mají odlišně vyřešen také systém záchytných madel, která nejsou nyní rovná, ale zakulacená. Osvětlení je tvořeno menším počtem zářivek, je však přesto dostačující.

(10)

(10) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3312 (r. v. 2000, garáže Kačerov) na lince 120 u zastávky Zdravotní středisko, duben 2007.

Podlaha celého vozu je v místech pro stojící cestující beze schodů. Pokud jsou prostřední dveře vybaveny sklápěcí plošinou, je tato plošina ovládána ručně řidičem. Rozjezd s vyklopenou plošinou je jištěn bezpečnostním čidlem. U všech vozů je také blokován rozjezd vozu s otevřenými dveřmi a otevření dveří za jízdy. Při zastavení je možno využít naklápění vozu ke straně.

(11)

(11) Interiér Citybusu se sedadly VogelSitze, červenec 2004.

Podlaha je pokryta protiskluzovou krytinou. Střecha je zevnitř obložena plastovými a olakovanými hliníkovými panely, zadní stěna a boky pod okny panely laminátovými. Skla jsou lepená, čelní sklo je vsazeno do gumového profilu. Horní části většiny bočních oken jsou vyklápěcí. K větrání dále slouží střešní poklopy a turbínky odsávající vzduch. Prostor pro cestující je vytápěn čtyřmi agregáty nezávislého topení.
Míst k sezení je ve voze 30 (26 a 4 na sklápěcích sedadlech), míst k stání se uvádí v některých vozech 84, jinde 73 nebo 69 se sklopenými sedadly.
Stanoviště řidiče je od prostoru pro cestující odděleno uzavřenou kabinou.

(12)

(12) Sedm CityBusů běžné délky na linkách zleva 217, 123, 130, 137, 167, 167 a 130 v terminálu městských autobusů Na Knížecí v roce 2003.

Autobusy Karosa-Renault CityBus 12M jsou vybaveny motorem Renault MIDR (EURO 2) o výkonu 186 kW, Iveco Cursor 8 (EURO 3) o výkonu 213 kW nebo IVECO (EURO 3) o výkonu 180 kW. Naftový motor je vertikální, napříč uložený. Převodovka je automatická s vestavěným hydraulickým retardérem. Některé vozy mají převodovku VOITH se třemi převodovými stupni vpřed a jedním vzad, jiné ZF se čtyřmi stupni vpřed a jedním vzad.
Vozidlo dosahuje délky 11 990 mm, šířky 2 500 mm a maximální výšky 2 979 mm. Pohotovostní hmotnost činí u starších vozidel 11 380 kg, u novějších 11 200 kg.

(13)

(13) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3050 (r. v. 1998, garáže Hostivař) jezdí v neobvyklém žluto-šedém nátěru s obrázky. Na snímku na lince 135 u nástupní zastávky Florenc v únoru 2007.

V roce 2004 se staly autobusy Karosa-Renault CityBus 12M nejběžnějším typem autobusu Dopravního podniku hl. m. Prahy. Nahradily tak na tomto místě vozy Karosa B 732. Autobusy tohoto typu také nejčastěji byly za CityBusy vyměňovány, společně s B 731.

(14)

(14) Řepské autobusy Karosa-Renault CityBus 12M zleva ev. č. 3337 (r. v. 2001) jako manipulační jízda, 3257 (r. v. 2000) na lince 235 a 3268 (r. v. 2000) na lince 164 v obratišti Nové Butovice, červen 2006.

Přínos CityBusů pro matky s kočárky, starší cestující, cestující se sníženou schopností pohybu a invalidy na vozíku je zřejmý. Význam nízkopodlažního autobusového spojení bohužel poněkud snižuje nízký počet bezbariérově přístupných stanic metra a neexistence pravidelného nízkopodlažního tramvajového spojení.

(15)

(15) Setkání čtyř CityBusů na linkách 106 a 121 na konečné Nádraží Braník, únor 2006. Vozy v popředí jsou zleva ev. č. 3252 (r. v. 2000, Kačerov), 3220 (r. v. 1999, Kačerov) a 3207 (r. v. 1999, Vršovice).

CityBusy mají kromě předností také své nedostatky, které však nejsou důsledkem nedokonalosti tohoto typu vozu, ale spíše konstrukce nízkopodlažního autobusu obecně. Jedná se o sedadla na poměrně vysokém stupínku, na která mají starší lidé, invalidé nebo osoby menšího vzrůstu problém se dostat. Ulička mezi takovýmito sedadly je úzká a lidé se v ní obtížně vyhýbají. Plošina u předních dveří je sice velmi prostorná, ale nesmí se na ní stát, aby měl řidič dobrý výhled ze svého stanoviště. Dalším problémem je pro cestující poměrně málo místa na nohy u většiny sedadel.
Výhody nízkopodlažních autobusů však nad těmito nedostatky převažují.

(16)

(16) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3471 (r. v. 2004, garáže Hostivař) vyjíždí na lince 229 ze zastávky K Dubečku, červenec 2006.

(17)

(17) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3309 (r. v. 2000, garáže Kačerov) vyjíždí na lince 113 z obratiště Písnice v lednu 2007.

Kromě běžných linek se CityBusy nasazují i na expresní linku 100 Zličín - Terminál Jih - Letiště Ruzyně - Terminál Sever 1 (nástupní), z velké části vedenou po Pražském okruhu. Tato linka byla zřízena v červenci 2002 a vozy, které na ní vyjíždějí, jsou upraveny pro přepravu rozměrnějších zavazadel a mohou jet rychlostí až 90 km/h (u ostatních CityBusů udává výrobce maximální rychlost 74 km/h a na zádích vozů jsou umístěny samolepky 70 km/h).

(18)

(18) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3388 (r. v. 2002, garáže Řepy) na konečné linky 100 Letiště Ruzyně (dnes Terminál Sever 1) na podzim 2002.

Po zahájení provozu linky byly k dispozici čtyři upravené vozy ev. č. 3385 - 3388. V prosinci 2004 byly dodány tři nové CityBusy ev. č. 3429 - 3431 s letištní úpravou a vozy ev. č. 3386 a 3388 byly poté zbaveny polic na zavazadla a nadále jsou vypravovány na jiné linky.

(19)

(19) Interiér CityBusu v provedení pro letištní linku 100 s úpravou interiéru pro zavazadla, září 2004.

Od zavedení vlaků SuperCity Pendolino 11. prosince 2005 obsluhují autobusy Karosa-Renault CityBus 12M také autobusovou linku Airport Express (AE, v interní databázi DP 790) v trase Nádraží Holešovice - Letiště Ruzyně. Na lince platí zvláštní tarif (základní jízdné 45,- Kč, děti 6-15 let a pes 25,- Kč) a jízdenky se kupují u řidiče. Dále jsou zde uznávány jízdenky SC Pendolino pro 1. vozovou třídu vydané do stanice "Praha letiště". K provozu na této lince byly upraveny řepské vozy ev. č. 3255, 3264, 3265, 3266 a 3270 a klíčovské 3278, 3279, 3281, 3282 a 3283, které jsou vybaveny elektronickými pokladnami a u dveří samolepkami informujícími o nástupu předními dveřmi na lince AE.

(20)

(20) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3282 (r. v. 2000, garáže Klíčov) na lince AE Nádraží Holešovice - Letiště Ruzyně se zvláštním tarifem u zastávky Výstaviště v lednu 2006.

(21)

(21) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3007 (r. v. 1996, garáže Klíčov) v nástupní zastávce linky 134 Florenc v únoru 2007.

Jiní dopravci PID než Dopravní podnik hl. m. Prahy CityBusy nenasazují, většinou pro ně ani nemají žádné vhodné linky.
Dopravci PID ČSAD MHD Kladno a Probo Trans Beroun sice CityBusy 12M vlastní, ale tyto vozy nejsou pro provoz v systému PID upraveny a zajišťují městskou dopravu v sídelních městech těchto dopravců nebo regionální autobusovou dopravu.

(22)

(22) Starší provedení stanoviště řidiče vozu Karosa-Renault CityBus 12M. Září 2006.

(23) Foto Pavel Kypta

(23) Detail novějšího provedení stanoviště řidiče vozu Karosa-Renault CityBus 12M. Březen 2005.

Přibližná cena autobusu Karosa-Renault CityBus 12M činila v roce 2003 i v posledním roce výroby - 2005 - 5 700 000,- Kč.

Zpět na hlavní stranu