Karosa Citelis 12M

(1) Foto Vojtěch Veselý

(1) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) na konečné linky 218 Dejvická, leden 2006.

Nízkopodlažní městský autobus Karosa Citelis 12M je nástupcem úspěšného modelu Karosa-Renault CityBus 12M. Vůz z konstrukční dílny Irisbusu měl světovou premiéru 31. března 2005 v Paříži.
V České republice se prvním prototypem autobusu Citelis stal červeno-bíle natřený vůz, který patřil výrobci - firmě Karosa a.s. - a sloužil k předvádění u dopravců.

(2)

(2) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) předjíždí na lince 167 řepské CityBusy 12M ev. č. 3262 (r. v. 2002) na lince 137 a 3338 (r. v. 2001) na lince 167 v terminálu Na Knížecí, leden 2006.

Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, a.s., byl předváděcí prototyp Citelisu zapůjčen v týdnu od 8. do 12. srpna 2005 a byl umístěn do garáží Hostivař. Od úterý 9. do čtvrtka 11. srpna byl vůz zkoušen s cestujícími na garantovaných nízkopodlažních spojích pravidelných autobusových linek.
Znovu se předváděcí Citelis objevil v Praze v září 2005, kdy si jej mohli prohlédnout návštěvníci dne otevřených dveří v garážích Hostivař.
Koncem prosince 2005 byl předváděcí autobus zakoupen Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a.s., a přivezen do provozovny Řepy, ze které vyjíždí od ledna 2006 pod evidenčním číslem 3501.

(3)

(3) Karosa Citelis 12M ev. č. 3509 (r. v. 2006, garáže Hostivař) na lince 112 v obratišti Zoologická zahrada krátce po zařazení do provozu, říjen 2006.

(4) Foto Petr Král

(4) Karosa Citelis 12M ev. č. 3505 (r. v. 2006, garáže Řepy) na konečné linky 249 Třebonice, březen 2007.

Během září a října 2006 bylo Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, a.s. dodáno deset autobusů typu Karosa Citelis 12M. Vozy ev. č. 3502 - 3506 jsou přiděleny do garáží Řepy a ev. č. 3507 - 3511 do garáží Hostivař. Kloubové vozy Citelis nebyly pro rok 2006 objednány.

(5)

(5) Karosa Citelis 12M ev. č. 3507 krátce po dodání (ještě bez registrační značky) v garážích Hostivař v září 2006.

(6)

(6) Karosa Citelis 12M ev. č. 3504 (r. v. 2006, garáže Řepy) na konečné linky 191 Petřiny, březen 2007.

Karosérie Citelisu je polosamonosné konstrukce. Je sešroubována do formy skeletu a následně oplechována a olakována. Rám podvozku je tvořen svařovanými ocelovými podélníky a příčkami. Boční stěny a střecha jsou z tažených uzavřených profilů svařené kostry oplechovaných ferozinkovým plechem. Díly na předním čele jsou z ferozinkového plechu či plastu, zadní část vozu tvoří sklolaminátový panel s kostrou ze svařených profilů. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně.

(7)

(7) Setkání řepských vozů Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005) a Karosa B 931 ev. č. 7308 (r. v. 1996) na lince 167 na konečné Nemocnice Na Homolce, leden 2006.

(8)

(8) Autobusy Karosa Citelis 12M ev. č. 3511 a 3507 (oba r. v. 2006, garáže Hostivař) na konečné linky 135 Želivského, prosinec 2006.

K nástupu a výstupu cestujících slouží troje široké dvoukřídlé plně prosklené dveře otevírané dovnitř a elektropneumaticky ovládané ze stanoviště řidiče. U žádných dveří se nenachází schod a beze schodů je také podlaha celého vozu v místech pro stojící cestující. Prostřední dveře jsou vybaveny plošinou pro nájezd invalidů na vozíku, která je ovládána ručně řidičem. Rozjezd s vyklopenou plošinou je jištěn bezpečnostním čidlem. Blokován je také rozjezd vozu s otevřenými dveřmi a otevření dveří za jízdy. Při zastavení je možno využít naklápění vozu ke straně.

(9) Foto Vojtěch Veselý

(9) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) na lince 218 v zastávce Ruzyňský velkoobchod, leden 2006.

(10)

(10) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) krátce po zařazení do provozu na konečné linky 167 Nemocnice Na Homolce, leden 2006.

Podlaha je pokryta protiskluzovou krytinou. Střecha je zevnitř obložena plastovými a olakovanými hliníkovými panely, zadní stěna a boky pod okny panely laminátovými. Skla jsou lepená, čelní sklo je vsazeno do gumového profilu. Horní části většiny bočních oken jsou vyklápěcí. K větrání dále slouží střešní poklopy a dvě turbínky odsávající vzduch. Prostor pro cestující je vytápěn čtyřmi agregáty nezávislého topení. Sedadla STER jsou plastová, čalouněná látkou (shodná se CityBusy z poslední dodávky z roku 2004). Míst k sezení je 30 a k stání 69.
Stanoviště řidiče je od prostoru pro cestující odděleno uzavřenou kabinou.

(11) Foto Kevin Kulík

(11) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) na lince 108 v zastávce Vypich, duben 2006.

(12) Foto Vojtěch Veselý

(12) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) na lince 225 v zastávce Bílý Beránek, duben 2006.

Citelis je vybaven naftovým vertikálním napříč uloženým motorem IVECO splňujícím emisní normu EURO 3. Maximální výkon motoru činí 180 kW. Převodovka VOITH je automatická s vestavěným hydraulickým retardérem. Má tři převodové stupně vpřed a jeden vzad.

(13)

(13) Interiér vozu Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) v pohledu od stanoviště řidiče, leden 2006.

(14)

(14) Stanoviště řidiče vozu Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy), září 2006.

Zadní náprava ZF je portálová, přední Renault tuhá. Palivová nádrž má objem 250 litrů.
Délka vozu činí 11 990 mm, šířka 2 500 mm a maximální výška 2 979 mm. Vnitřní světlá výška je vpředu 2 333 mm a vzadu 2 329 mm, maximální sklon podlahy v zadní části 8%. Nástupní výška je u předních dveří 320 mm a u středních a zadních 330 mm. Pohotovostní hmotnost vozu dosahuje 11 200 kg, maximální hmotnost 17 300 kg. Maximální rychlost s převodovkou VOITH činí 74 km/h.
Nejvýraznějšími vzhledovými odlišnostmi vozu Citelis od posledních CityBusů 12M jsou přední a zadní světla a prodloužená boční skla.

(15)

(15) Karosa Citelis 12M ev. č. 3509 (r. v. 2006, garáže Hostivař) odjíždí na lince 112 ze zastávky Trojská krátce po zařazení do provozu v říjnu 2006.

(16) Foto Václav Veselý

(16) Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005, garáže Řepy) na lince 164 v zastávce Slánská, květen 2006.

Zpět na hlavní stranu