Karosa Axer 12M

(1) Foto Marek Farda

(1) Karosa Axer 12M ČSAD Polkost ev. č. 1636 (r. v. 2003) ještě bez digitálních orientací na konečné linky 387 Skalka, duben 2004.

Autobusy Karosa Axer jsou pohodlnějšími dvoudvéřové vozy, vytvářejícími kompromis mezi zájezdovým a meziměstským autobusem. Na linkové dopravě jsou určeny pro střední a delší tratě. Vyrábějí se ve dvou délkou odlišných provedeních - 12M (délka 11 900 mm) a 12,8M (délka 12 720 mm). Na českém trhu nahradily typ autobusu Karosa C 955.

(2)

(2) Karosa Axer 12M dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1219 (r. v. 2004) na lince 361 v zastávce Smíchovské nádraží, srpen 2006.

Autobus Karosa Axer 12M je dlouhý 11 900 mm, široký 2500 a vysoký 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost vozu v běžném provedení bez klimatizace je 11 400 kg. Ve voze je podle provedení buď 49 nebo 51 míst k sezení.
Pohonnou jednotkou vozu je motor IVECO F2BE 1682G splňující emisní normu EURO 3. Výkon motoru je 228 kW při 2 050 otáčkách za minutu. Mechanická převodovka je šestistupňová, typu ZF.

(3) Foto Vojtěch Veselý

(3) Karosa Axer 12M ČSAD Polkost ev. č. 1635 (r. v. 2003) na lince 382 v Tehovci - Vojkově, říjen 2005.

V Pražské integrované dopravě v současné době slouží pouze čtyři autobusy typu Karosa Axer, všechny dvanáctimetrového provedení. Dva z nich vlastní dopravce ČSAD Polkost z Kostelce nad Černými lesy. Mají přidělena evidenční čísla 1635 a 1636 a vyrobeny byly v roce 2003. Jsou bíle natřené.

(4)

(4) Karosa Axer 12M ČSAD Polkost ev. č. 1635 (r. v. 2003) na lince 382 v zastávce Černokostelecká, červenec 2004.

Třetí autobus Karosa Axer 12M provozuje dopravce Probo Trans Beroun, provozovna Praha - západ (dříve ČSAD Praha - západ) s garážemi na Smíchově u autobusového nádraží Na Knížecí. Modro-bílý vůz vyrobený v roce 2004 je označen ev. č. 1219. Do systému PID byl zařazen až dodatečně v březnu 2006.

(5)

(5) Karosa Axer 12M dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1219 (r. v. 2004) na lince Černá v Pošumaví - Praha na konečné Smíchovské nádraží, květen 2006.

Axer Probo Transu Beroun se od ostatních vozů odlišuje provedením dveří - zatímco u ostatních Axerů v PID jsou oboje dveře úzké dvoukřídlé, u vozu Probo Transu Beroun jsou přední jednokřídlé (ale stejně široké jako dvoukřídlé u ostatních) a zadní dvoukřídlé, ale široké jako u městských autobusů. U jiných dopravců (mimo PID) jezdí Axery ještě s třetím provedeními dveří, kde přední i zadní jsou úzké jednokřídlé.

(6)

(6) Karosa Axer 12M dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1219 (r. v. 2004) na lince Černá v Pošumaví - Praha (se zadní orientací linky PID 361) na konečné Smíchovské nádraží, květen 2006.

Dopravce Connex Praha vyčlenil v létě 2006 pro provoz v Pražské integrované dopravě vůz Karosa Axer 12M ev. č. 1287, který byl vyroben v roce 2004 a jezdí v modro-bílém firemním nátěru.

(7)

(7) Karosa Axer 12M dopravce Connex Praha ev. č. 1287 (r. v. 2004) na odstavné ploše u garáží v ulici U Seřadiště s orientacemi linky Praha - Michalovce, listopad 2006.

Smíchovský Axer je vybaven pouze přední vnější digitální orientací, takže při nasazení na linkách PID musí být na pravém boku a zádi vozu umístěny orientace plastové nebo papírové.
Vývoj informačních systémů u vozů Karosa Axer ČSAD Polkost je pozoruhodný: po zařazení do provozu jezdil Axer ev. č. 1635 s digitálními orientacemi, zatímco novější ev. č. 1636 je neměl. V červenci 2005 bylo možno vidět naopak vůz 1635 bez digitálních orientací a vůz 1636 s nimi. V současné době už mají digitální orientace oba vozy.
Vůz ev. č. 1636 má na místě, kde bývá vnitřní digitální orientace, plochou obrazovku, na které se zobrazují podobné informace jako na normálním maticovém displeji a orientaci Mypol (s časem a pásmem), a v posledním řádku navíc ještě zpravodajství. Klasická orientace Mypol (hodiny a ukazatel pásma v blízkosti stanoviště řidiče) ve voze není osazena.

(8)

(8) Karosa Axer 12M ČSAD Polkost ev. č. 1635 (r. v. 2003) na konečné linky 382 Skalka, říjen 2005.

(9)

(9) Interiér autobusu Karosa Axer 12M dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1219 (r. v. 2004), květen 2006.

Výraznou odlišností oproti C 954E je u Axerů čelo vozu s jinak umístěnými světly.
Přibližná cena autobusu Karosa Axer 12M činila v roce 2003 3 750 000,- Kč a v roce 2005 3 850 000,- Kč. Oproti tomu autobus Karosa C 954 stál v roce 2003 3 180 000,- Kč a C 954Ev roce 2005 3 200 000,- Kč.

(10)>
<TR><TD><P ALIGN= (10) Stanoviště řidiče autobusu Karosa Axer 12M dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1219 (r. v. 2004), květen 2006.
(11) Foto Vojtěch Veselý

(11) Obrazovka v autobuse Karosa Axer 12M ČSAD Polkost ev. č. 1636 nahrazuje vnitřní digitální orientaci. Snímek ze srpna 2005.

Zpět na hlavní stranu