Karosa Ares 15M

(1) Foto Václav Veselý

(1) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na výlukové trase linky 387 v Kostelci nad Černými lesy v listopadu 2005.

Autobus Karosa Ares 15M vystihuje text ze stránek firmy Karosa, a.s.:
"V roce 2002 zahájila Karosa výrobu a prodej nového modelu meziměstského autokaru Ares o délce 15 m s přední nezávislou, třetí řiditelnou a prostřední hnanou nápravou. Tento model autobusu je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro dopravu cestujících na středních a delších tratích. Jeho konstrukce a vnitřní vybavení, včetně počtu sedadel pro cestující, předurčují Ares pro uplatnění na vytížených linkách probíhajících po silnicích vyšších tříd a dálnicích."

(2)

(2) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1581 (r. v. 2003) přijíždí na lince 367 na Černý Most, říjen 2004.

Vůz je od všech klasických Karos zcela odlišný. Už samotná délka autobusu 14 995 mm překvapí. Šířka vozidla činí 2 550 mm a výška 3 395 mm. Pohotovostní hmotnost je 14 900 kg, celková povolená hmotnost 24 600 kg. Počet míst k sedění je v provedení s plošinkou proti zadním dveřím (tedy u vozů PID) 63, u provedení bez plošinky 67.

(3)

(3) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na konečné linky 381 Skalka, březen 2006.

Stojících cestujících by se mělo vejít 43, ve verzi bez plošinky 35. Vozidlo s plošinkou tedy pobere 106 lidí. Pro srovnání: Městský kloubový autobus Karosa B 741 má kapacitu 150 osob, z toho ale k sezení je míst pouze 42. U novějších provedení je to podobné.

(4)

(4) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 vyjíždí na lince 387 ze zastávky Nové náměstí a zařazuje se do kolony na kutnohorské silnici, červenec 2004.

Sedadla v autobusu Karosa Ares jsou nesklopná, s madlem na zadní straně a s boční loketní opěrkou na straně do uličky. Podlaha vozu se nachází 860 mm nad zemí.

(5)

(5) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1584 (r. v. 2003) na lince 367 v obratišti Černý Most, listopad 2005.

Pohonnou jednotkou vozů je motor Renault dCi 11, splňující normu EURO 3. Maximální výkon motoru je 230 kW při 2 100 ot/min. Převodovka Aresů je typu ZF 8S. 180 - osmistupňová, mechanická, synchronizovaná. Osm jízdních stupňů sice šetří palivem, ale řidiče jistě tato novinka nepotěšila, protože musí častěji přeřazovat.

(6)

(6) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1584 (r. v. 2003) na lince 377 u zastávky Prosek, srpen 2006.

Přibližná cena autobusu Karosa Ares 15M činila v roce 2003 5 150 000,- Kč a v roce 2006 5 680 000,- Kč. Ke konci roku 2006 však byla v souvislosti s přechodem na emisní normu EURO 4 výroba tohoto typu ukončena.

(7)

(7) Interiér autobusu Karosa Ares, říjen 2004.

V systému Pražské integrované dopravy sice příliš dlouhých linek na silnicích vyšších tříd neexistuje, ale autobusy Karosa Ares našly uplatnění i zde.

(8) Foto Tomáš Janda

(8) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na smluvní jízdě před hotelem Jenerálka v říjnu 2005.

Do systému PID nasazují vozy Karosa Ares dopravci ČSAD Střední Čechy z Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi (ev. č. 1581 a 1584, r. v. 2003) a ČSAD Polkost z Kostelce nad Černými Lesy (ev. č. 1633, r. v. 2002). Vozy ČSAD Střední Čechy jezdí v modro-bílém firemním nátěru (se šipkou v zadní části), kostelecký Ares je bílý. Z Prahy vyjíždějí tyto vozy na linky ze stanovišť Českomoravská, Černý Most a Skalka. Autobus ČSAD Polkost bývá využíván i jako zájezdový.

(9)

(9) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na konečné linky 381 Kutná Hora, hlavní nádraží, duben 2004.

Zpět na hlavní stranu