Den otevřených dveří DP hl. m. Prahy

20. a 21. září 2003

(1)

(1) Karosa-Renault CityBus 12m ev. č. 3280 (r. v. 2000, garáže Klíčov) na mimořádné lince od stanice metra Skalka.

V sobotu 20. a v neděli 21. září 2003 se konal den otevřených dveří Dopravního podniku hl.m. Prahy, a.s., v objektech ústředních dílen v Hostivaři. Zpřístupněny byly části areálu dílen tramvají, autobusových garáží a depa metra. O akci byl mimořádný zájem a před vrátnicí areálu se dokonce stála fronta.

(2)

(2) Vůz T3 ev. č. 6102 z r. 1962 rekonstruovaný do původního provedení před opravnami tramvají.

Hostivařský areál byl zájemcům zdarma přístupný v sobotu i v neděli od 10 do 16 hodin. O mimořádném zájmu lidí o městskou dopravu svědčily plné až přeplněné sólo vozy na lince 7, která jezdí na smyčku Ústřední dílny Dopravního podniku. Za normálních okolností není přitom trať k dílnám příliš využívaná. Od konečné metra A jezdila do areálu také zvláštní autobusová linka, označená zkratkou akce - DOD. Byly na ní nasazovány nízkopodlažní autobusy Karosa-Renault CityBus 12m a Karosa B 951 s podlahou v normální výši. Na lince byly zřízeny zastávky Skalka, Černokostelecká, Depo Hostivař, Hasičská základna, Garáž Hostivař a Ústřední dílnách DP.

Tramvajové dílny

(3)

(3) Vůz T6A5.3 ev. č. 8600 (jediný svého typu v Praze) před tramvajovými dílnami.

Před areálem tramvajových dílen bylo odstaveno větší množství různých vozů, většinou neobvyklých. Veřejnosti zde byl představen např. vůz T3 ev. č. 6102 z r. 1962, který dosloužil v r. 1996 na lince 21 a nyní je vzorně zrekonstruována do původního stavu včetně převíjecí plátěné orientace nad stanovištěm řidiče a včetně pevného stanoviště průvodčího mezi předními a středními dveřmi - původně byly totiž přední dveře pro nástup a ostatní pro výstup. Na převíjecí orientaci vozu byl nápis "4 Zlíchov" a v kabině řidiče lístek "Nepřevíjet, hrozí protržení plátna!"

(4)

(4) Historická souprava motorového vozu a vlečného vozu "krasin" na kolejišti před dílnami.

Jen o kousek dál stála vedle běžného vozu T6A5 modernizovaná tramvaj T6A5.3 ev. č. 3600. Jedná se jediný vůz svého provedení v Praze. V podstatě jde o "té šestku" postavenou z úsporných důvodů za použití částí vyřazeného vozu T3. Od úplně nových T6A5 se liší např. spřáhlem pražského typu nebo žaluziemi na bocích pro nasávání vzduchu do trakčních motorů.
Z dalších prototypů tu byl vůz T3Re ev. č. 8205 (modernizovaná T3 s čely podle návrhu arch. Kotase, opět v Praze jen 1 ks). Chyběla zde však podobná prototypová modernizace T3M2 (T3G).

(5)

(5) Souprava historického motorového vozu s vlečňákem "plecháčem".

Vystaveny byly také dvě klasické historické soupravy - první z nich tvořil obousměrný motorový vůz s vlečňákem se středním vstupem "krasinem", druhá byla sestavena z motorového vozu a vlečňáku "plecháče" se dvěma krajními vstupy.

(6)

(6) Zleva posunovací pracovní vůz ev. č. 5550 a nákladní vůz ev. č. 5572 na kolejišti před dílnami.

Kromě vozů pro osobní dopravu byly před dílnami k vidění i vozy pro nákladní dopravu a pracovní. Jednalo se o cvičný vůz pro školení řidičů, obousměrný posunovací pracovní vůz vycházející z typu T3 a nákladní vůz upravený z T3. Tyto vozy budily u návštěvníků velkou pozornost, protože na tratích je zahlédnout téměř nelze.

(7)

(7) Hala tramvajových dílen, ve které jsou prováděny modernizace vozidel.

Přístupná byla také část hal rozlehlých tramvajových dílen. K vidění v nich byly rozložené vozy v různých etapách oprav nebo modernizací (T3, resp. T3SUCS na T3R.P).

(8)

(8) Rozebraný historický vůz T1 ev. č. 5002 z r. 1952 v hale ústředních dílen.

Kromě současných vozidel bylo v expozici uvnitř hal možno vidět také jeden historický exponát - motorový vůz T1 ev. č. 5002 z roku 1952, tedy druhý vůz tohoto typu dodaný do Prahy. "Té jedničky" byly kdysi v provozu poměrně rozšířené, především jako sólo vozy. Dnes je v muzeu MHD zachován vůz 5001 v původním provedení včetně tyčového sběrače. Na voze 5002 probíhala rekonstrukce pro komerční jízdy a bylo již známo, že proto bude mít pantograf (provoz s tyčovým sběračem není na současném trolejovém vedení možný). Z modernizované 5002 toho po rozebrání moc nezbylo, ale její rekonstrukce se zdařila - posoudit to můžete například srovnáním se snímkem na stránce o dni otevřených dveří v Hostivaři 17. září 2005.

Autobusové garáže

(9)

(9) Karosa B 732 ev. č. 5409 (r. v. 1988) v úpravě pro tělesně postižené stojí u falešného zastávkového označníku se štítkem "Liběchovská".

Nyní se podívajme na autobusy. K vidění jich bylo při dni otevřených dveří velké množství, ale jednalo se většinou o současné typy. Výjimkou mezi autobusy v provozu velmi rozšířenými a pro návštěvníky tedy méně zajímavými byla například Karosa B 732 v úpravě pro provoz na linkách pro tělesně postižené. Tyto linky (103 001 a 103 003, v praxi označené mezinárodní značkou pro invalidy a číslicí 1 nebo 3) jsou určeny pouze pro cestující s dokladem o tělesném postižení a jejich omezený doprovod. Jezdí pouze v pracovní dny v počtu několika spojů. Upravené autobusy Karosa B 732 jsou vybaveny kromě netradičního nátěru plošinou pro zvedání vozíků pro invalidy u středních dveří. Uvnitř je méně sedadel a díky tomu místo pro větší množství vozíků.

(10)

(10) Pardubický historický autobus Škoda 706 RTO vystavený před garážemi.

Jediný historický autobus, který se dne otevřených dveří zúčastnil ve vystavovatelném stavu, byl přivezen z Pardubic. Jednalo se o Škodu 706 RTO městského dvoudvéřového provedení. Dále se akce zůčastnil jeden vrak Škody 706 RO, jinak samé současné vozy, tedy Karosa B 731 a B 732, B 741, B 931 (E), B 941 (E), B 951 a B 961.

(11) Foto Pavel Kypta

(11) Kačerovský midibus Ikarus E 91 ev. č. 3902 r. v. 2003 byl na dni otevřených dveří středem pozornosti.

Výjimku z běžných typů autobusů tvořil také midibus Ikarus E 91 ev. č. 3902, nasazovaný garážemi Kačerov na linku 291 I. P. Pavlova - Karlovo náměstí. Tyto vozy byly v roce 2003 v Praze pouze tři.

(12)

(12) Hostivařský Neoplan N 4014/3 ev. č. 3001 z r. 1994. Na digitální orientaci má sice linku 200, na ní ale nikdy nejezdil.

Stejného počtu jako Ikarusy E 91 v roce 2003 dosahovaly i vozy Neoplan N 4014/3. Mezi vystavenými vozy byl autobus ev. č. 3001 z r. 1994. Jednalo se o úplně první nízkopodlažní autobus, nasazený na území ČR. Vysoká cena vozů Neoplan nakonec způsobila, že se neujaly.

Depo metra

(13)

(13) Muzejní souprava Ečs ev. č. 1083 + 1084 + 1085 z r. 1976 v depu Hostivař.

Depo metra v Hostivaři nepřiléhá přímo k objektům dílen tramvají a garáží autobusů. Vzdálenost mezi oběma objekty bylo možno buď ujít pěšky nebo se svézt mimořádnou autobusovou linkou, která pokračovala na Skalku.
V depu byly vystaveny všechny typy vozů metra, které v Praze jezdí nebo jezdily. Nechyběla tedy ani muzejní souprava vozů Ečs ev. č. 1083 + 1084 + 1085 z roku 1976. Tyto vozy byly vytlačeny z trasy C v červnu 1997 a postupně zlikvidovány až na čtyři: tři tvoří zmíněnou muzejní soupravu, která je stále provozuschopná, čtvrtý se nachází mimo kolejiště metra v depozitáři muzea MHD ve vozovně Střešovice.

(14)

(14) Hala hostivařského depa se soupravami 81-71 a 81-71M.

Depo Hostivař vypravuje vozy na trasu metra A. V době konání dne otevřených dveří v roce 2003 se jednalo pouze o soupravy typu 81-71 ze sovětské vagónky Mytišči. V depu však byly představeny už i modernizované soupravy 81-71M, které později v letech 2004 - 2005 původní 81-71 na trase A nahradily.
Modernizace vozů provádí plzeňská Škoda transportation (tehdy Škoda dopravní technika), do Prahy se soupravy tahají po železnici přes Beroun.
V depu nechyběla ani moderní souprava M1 z trasy C. Nové a modernizované vozy s přístupným interiérem byly už v novější verzi s rozmístěním sedadel částečně příčným a částečně podélným. Velký zájem byl o prohlídku stanoviště strojvůdce, u kterých tvořily velké shluky lidu.

(15)

(15) Modernizované soupravy 81-71M v hale depa. V době konání dne otevřených dveří se ještě stanice Depo Hostivař (na orientaci vozu vpravo) nestavěla a na trase A sloužily výhradně původní vlaky 81-71.

Ve srovnání s posledním dnem otevřených dveří, který se v září 2001 konal v garážích Řepy, vozovně Vokovice a depu Zličín, byla akce z roku 2003 méně zdařená. O dva roky dříve byly k mání zdarma různé bonbóny, lízátka, limonády, publikace a další propagační předměty. Nejhodnotnější byla kniha "Pražské autobusy 1925 - 2000", v obchodě prodávaná za více než 150,- Kč. Tento rok nic podobného nebylo.
Při minulé akci bylo naopak vystaveno menší množství typů vozů, oproti tomotu roku chyběly např. tramvaj T6A5.3, autobusy tehdy ještě neprovozovaných typů a souprava metra Ečs. Při obou akcích nebyly představeny autobusy současného nejstaršího typu Karosa C 734, kterými se dopravce už chlubit nechce.
Přesto byla akce z 20. a 21. září 2003 velmi zdařilá a přálo jí také krásné slunečné počasí s teplotou okolo 28°C.

(16) Foto Lukáš Havelka

(16) Polorozebraný vůz T3 ev. č. 6680 určený na modernizaci v areálu ústředních dílen.

V sobotu 20. září 2003 se konal také Pražský železniční den, jehož hlavním dejištěm byly stanice Praha - Braník, Praha - Dejvice a Praha - Hlavní nádraží. Akci je věnována tato stránka.

Zpět na hlavní stranu