Oslavy výročí 130 let MHD v Praze

18. září 2005

<<< Předchozí část (2. strana ze 3)

(1)

(1) Modernizovaný vůz KT8D5.NR2 ev. č. 9082 s nízkopodlažním středním článkem jel v průvodu za autobusy (na snímku v zastávce Prašný most).

Na předchozích stránkách popsaná vozidla se řadila zhruba od osmi hodin ráno na Mánesově mostě, na koleji tratě ve směru od Klárova na Palachovo náměstí (mezi zastávkami Malostranská a Staroměstská). Na kolej v tomto směru se podařilo seřadit všechny historické tramvaje počínaje vyhlídkovým vozem ev. č. 500 a konče vozem T3 ev. č. 6149. Na koleji ve směru z Palachova náměstí na Klárov stály na mostě všechny tři autobusy (čelem stejně jako tramvaje ke Starému Městu).
Od 8.30 do 10.00 hodin byla umožněna prohlídka vystavených vozidel. S postupujícím časem narůstal dav návštěvníků akce. Těsně před desátou hodinou a odjezdem konvoje už se nedalo po přeplněném mostě projít.

(2) Foto Vojtěch Veselý

(2) Míjení nízkopodlažního vozu KT8D5.NR2 ev. č. 9082 se soupravou "mevra" 3083 z roku 1948 a v roce 1964 modernizovaného vlečného vozu "krasinu" ev. č. 1583 u výstaviště.

V deset hodin se začala kolona vozů rozjíždět. Rychlost jízdy udávali koně. Vozy určené široké veřejnosti byly velmi slušně obsazeny. Za poslední historickou tramvaj (6149) se zařadila trojice muzejních autobusů. Za ně se uskupila současná tramvajová vozidla, která byla předtím odstavena ve smyčce Špejchar.
Průvod jel po trase Staroměstská - Karlovy lázně - Národní divadlo - Národní třída - Lazarská - Vodičkova - Václavské nám. - Jindřišská - Masarykovo nádraží - Nám. Republiky - Dlouhá třída - Strossmayerovo nám. - Veletržní - Výstaviště a cestou vozy normálně stavěly v zastávkách. Na smyčku Výstaviště dorazila vozidla kolem 11. hodiny, a dlouho se zde nezdržovala (pro fotografy bohužel). Po objetí obratiště okamžitě odjížděla zpět na Strossmayerovo nám. a odtud přes Letnou do zastávky Prašný most, kde museli cestující vystoupit. Odtud se zatahovala manipulačně do vozovny Střešovice. Výjimku tvořila současná tramvajová vozidla (vyjma střešovické vyhlídkové T4), která zatahovala s cestujícími do svých vozoven.

(3)

(3) Muzejní souprava Ečs ev. č. 1083 + 1085 + 1084 z r. 1976 ve stanici Florenc.

(4)

(4) Muzejní souprava Ečs ev. č. 1083 + 1085 + 1084 z r. 1976 ve stanici Kačerov.

S ohledem na výstavu a následující průvod historických vozidel byl od 7.00 do 11.00 hodin přerušen tramvajový provoz v úseku Staroměstská - Malostranská. Linka 18 byla odkloněna přes zastávku Právnická fakulta. Zhruba od 10.00 do 12.00 hodin byly linky 14 a 17 odkloněny ve směru od Čechova mostu ze Strossmayerova náměstí přes Letenské nám. do zastávky Sparta. Obracely se na smyčce Špejchar.
Jinak nebyla tramvajová doprava nijak omezována a vlaky běžného provozu se buď zařadily přímo do slavnostního průvodu, nebo čekaly u připojení jiné tratě k trati s průvodem, až slavnostní kolona projede.

(5) Foto Vojtěch Veselý

(5) Setkání muzejní soupravy Ečs ev. č. 1083 + 1085 + 1084 z r. 1976 se soupravou M1 ve stanici Muzeum.

(6)

(6) Muzejní souprava Ečs ev. č. 1083 + 1085 + 1084 z r. 1976 ve stanici Nádraží Holešovice.

V neděli 18. září byla také v úseku Kačerov - Nádraží Holešovice trasy metra C provozována od 9 do 16 hodin historická souprava Ečs ev. č. 1083 + 1085 +1084 z roku 1976. Nasazení této soupravy do provozu nebylo veřejnosti předem oficiálně ohlášeno.

(7)

(7) Autobus s pojízdnou expozicí městské policie na Smetanově nábřeží, na kterém se konaly s průvodem souběžné oslavy dne bez aut.

Současně s oslavami 130 let MHD probíhaly v neděli 18. září Praze oslavy dne bez aut. Ty byly soustředěny na Smetanově nábřeží (mezi tramvajovými zastávkami Karlovy lázně a Národní divadlo). Pro návstěvníka byly připraveny stánky s propagací veřejné hromadné dopravy a jízdy na kole, soutěže a občerstvení. Městská policie otevřela pojízdnou expozici ve svém reklamním autobuse Karosa B 732.

(8)

(8) Ekobus SOR BN 12 Dopravního podniku Ústeckého kraje z MHD Louny vystavený na Smetanově nábřeží.

(9)

(9) Ekobus SOR BN 12 DP Ústeckého kraje po předváděcí jízdě v modřanské ulici U Kina.

Veřejnosti byly představeny také dva autobusy s pohonem na zemní plyn - ekobus SOR BN 12 Dopravního podniku Ústeckého kraje (z MHD Louny) a Tedom Kronos 123G ČSAD Liberec (z MHD Liberec). Žlutý Tedom bohužel stál na nábřeží v době, kdy se většina zájemců o seznámení s ním účastnila průvodu vozidel MHD, a brzy odjel. Zato ekobusem SOR BN 12 ve čtyřdvéřovém provedení s automatickou převodovkou se mohli zájemci svézt v 16 hodin ze Smetanova nábřeží do Modřanského biografu na promítání dokumentárního filmu "Zdroj" o těžbě ropy. Jízda i promítání bylo zdarma.
Jízda ekobusem ve městě, které o autobusy na plyn nestojí, s sebou zákonitě přinesla reakce cestujících typu "předvádění toho, co u nás nikdy nebude" a "trolejbusy nám zrušili a autobusy máme jenom na naftu".

(10) Foto Vojtěch Veselý

(10) Vlaječky 130 let MHD, které vozí po dobu výročí většina tramvají a některé autobusy DP hl. m. Prahy.

Celkově se oslavy 130 let městské hromadné dopravy v Praze vydařily. Přálo jim i počasí, i když fotogarfování znepříjemňovalo ostré slunce. Teplota se pohybovala okolo 18°C.

Zpět na hlavní stranu